Gå til innhold

Salami??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte nettopp at salami og fårepølse går under spekemat, og at gravide ikke bør spise det! hva med roastbeef??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke det heller desverre... Vi bør bare holde oss til varmebehandlet kjøtt:)

martportalen.no kan svare deg på flere mat-spørsmål hvis du lurer:)

Skrevet

Leste en plass at sånne pølser var trygge ifølge produsentene fordi kjøtt til spekepølser alltid fryses først. Men leste nå at Siri v K sier at de bakteriene som er farlige for oss ikke ødelegges ved frysing, kun ved varmebehandling. Svolværpostei skulle vi heller ikke ete. Har ete begge deler i alle mine sv.sk, men gjør det ikke nå-hvis det gjør noen forskjell.

Noen som veit om sursild er trygt?

Skrevet

Det er litt forskjellige svar på dette. Legen min sa så enkelt: de får barn i danmark også (og er relativt sjeldent at kjøtt i utgangspunktet inneholder toxo og listeria). men som jordmor sa: hvorfor ta sjansen når man kan la vær? Salami er spekemat og kun frysebehandlet (er noen andre diskusjoner her inne også om noe annet men jeg tar ikke sjansen samme hva). Frysing tar IKKE livet av de skadelige bakteriene.

jeg ville iallefall grunnet lenge i etterkant om jeg tok sjansen. men klart sannsynlighet for smitte i Norge er lav samme hva. Verre i varmere land. I frankrike var over 80% imune feks...

Skrevet

http://www.helsenytt.no/artikler/gravideskost.htm

"- Gravide bør blant annet unngå rått kjøtt som biff tartar og roastbiff, rå fisk som gravet fisk og blåskimmelost. Disse matvarene kan inneholde bakterier som kan gi toxoplasmose og føre til fosterskader, sier Berge Skåra."

Skrevet

Hei!

Hvorfor ta noen sjanser egentlig?? Jeg er selv kjempeglad i fårepølse, men ofrer pølsa nå i svangerskapet.

Skrevet

Jeg har spist salami alle mine tre svangerskap, og har ikke tenkt på at det skulle være skadelig. Men roastbeef holder jeg meg unna...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...