Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #1 Skrevet 15. desember 2007 Hørte nettopp at salami og fårepølse går under spekemat, og at gravide ikke bør spise det! hva med roastbeef??
mine små alver... Skrevet 15. desember 2007 #2 Skrevet 15. desember 2007 Ikke det heller desverre... Vi bør bare holde oss til varmebehandlet kjøtt:) martportalen.no kan svare deg på flere mat-spørsmål hvis du lurer:)
magj Skrevet 15. desember 2007 #3 Skrevet 15. desember 2007 Leste en plass at sånne pølser var trygge ifølge produsentene fordi kjøtt til spekepølser alltid fryses først. Men leste nå at Siri v K sier at de bakteriene som er farlige for oss ikke ødelegges ved frysing, kun ved varmebehandling. Svolværpostei skulle vi heller ikke ete. Har ete begge deler i alle mine sv.sk, men gjør det ikke nå-hvis det gjør noen forskjell. Noen som veit om sursild er trygt?
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 16. desember 2007 #4 Skrevet 16. desember 2007 Det er litt forskjellige svar på dette. Legen min sa så enkelt: de får barn i danmark også (og er relativt sjeldent at kjøtt i utgangspunktet inneholder toxo og listeria). men som jordmor sa: hvorfor ta sjansen når man kan la vær? Salami er spekemat og kun frysebehandlet (er noen andre diskusjoner her inne også om noe annet men jeg tar ikke sjansen samme hva). Frysing tar IKKE livet av de skadelige bakteriene. jeg ville iallefall grunnet lenge i etterkant om jeg tok sjansen. men klart sannsynlighet for smitte i Norge er lav samme hva. Verre i varmere land. I frankrike var over 80% imune feks...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #5 Skrevet 16. desember 2007 http://www.helsenytt.no/artikler/gravideskost.htm "- Gravide bør blant annet unngå rått kjøtt som biff tartar og roastbiff, rå fisk som gravet fisk og blåskimmelost. Disse matvarene kan inneholde bakterier som kan gi toxoplasmose og føre til fosterskader, sier Berge Skåra."
lillespiren2:) Skrevet 16. desember 2007 #6 Skrevet 16. desember 2007 Hei! Hvorfor ta noen sjanser egentlig?? Jeg er selv kjempeglad i fårepølse, men ofrer pølsa nå i svangerskapet.
Idal79 Skrevet 16. desember 2007 #7 Skrevet 16. desember 2007 Jeg har spist salami alle mine tre svangerskap, og har ikke tenkt på at det skulle være skadelig. Men roastbeef holder jeg meg unna...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå