Gå til innhold

MA

Klar for nr 3!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg har nettopp hatt en ma, men har ikke fått ut det som skal ut.. skal til gyn på tirsdag å få det bort med en tablett..

noen som har opplevd dette før, som kan fortelle litt om hva som skal skje?

vet at mange leger anbefaler å vente en mens før man prøver igjen, men er det noe i veien for å prøve igjen med en gang?

noen her som har blitt gravid rett etter ma?

er veldig takknemlig for svar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har opplevd MA...men da døde fosteret i uke 8-9 og jeg kom ikke til sj.huset før i uke 13/14...dvs jeg hadde småblødninger i en uke før jeg begynte å blø og kom meg på UL....

jeg fikk utskrapning da...var ikke i narkose men fikk beroligende intravenøst...

Jeg hadde ikke sex engang første mnd fordi jeg var så lei meg og orka ingenting...og følte at det var riktig for meg å vente til jeg hadde hatt mensen igjen..men det er selvsagt veldig forskjellig hvordan folk opplever dette...men jeg ble også anbefalt å vente en mens, men det var mye pga infeksjonsfare og etter utskrapningen...

Jeg mista i januar, ble gravid igjen i mai, men mista da også...

Men nå er jeg gravid igjen og satser på at det går bra:)

Lykke til..

det er trist å miste...skjønner hvordan du har det...

klem

Skrevet

Uff, så trist at du har hatt MA. Føler med deg.

Jeg hadde MA uke 12. Fikk utskrapning. De satte en tablett opp i sjeden for å få livmora til å åpne seg. Så fikk jeg en lettere narkose. Merket ingen ting, det eneste var at tabletten gjorde at jeg fikk litt mensliknede smerter før inngrepet.

Jeg fikk beskjed om å vente en mens før vi prøvde nytt. Legen sa at det er fordi sårene skal gro skikkelig og unngå infeksjon. Men hun sa også at mange ble gravide rett på, det anbefalte hun ikke. Jeg ventet fordi jeg ville bebreide meg selv hvis det samme skulle skje igjen og jeg ikke hadde fulgt legens råd. Har akkutat gått inn i første pp nå, fikk mens tilbake ca 41/2 uke etter inngrepet.

Lykke til uansett hva du velger! Du får informasjon/samtale på sykehuset også, så der kan du spørre om alle disse tingene.

Skrevet

Hei. hadde en MA i oktober og slapp utskraping. Møtte på sykehuset og var der i ca 5 timer. Fikk tabletter som jeg stappa opp i skjeden. Så fikk jeg smertestillende. Så var det bare å ligge å vente på at livmor skulle trekke seg sammen og støte ut det døde embryoet. Jeg sov litt og leste mange blad...og venta på at jeg skulle få kramper i magen og at det skulle gjøre veldig vondt. Var forberedt på det - også på å få en liten psykisk reaksjon... Men for min del ble jeg skånet for alt dette. Etter jeg kom hjem fra sykehuset begynte jeg å blø MASSE... gikk ofte på do... Hadde selvfølgelig litt vondt men ikke mer enn litt kraftigere menssmerter enn vanlig. Blødde i ca 10 dager. Var på sykehus igjen etter 1 mnd og da var alt bare bra. Nye slimhinner hadde danna seg og et nytt egg var på veg ned. Fekk mens noen dager etter kontroll. No venter jeg i spenning på om jeg er gravid igjen. Skal teste på torsdag 20. Dei anbefaler vel å ha en mens før neste prøving pga dannelse av nye slimhinner og at alt skal stabilisere seg igjen. Men vet om flere som har blitt gravid igjen med en gang og at dette har gått bra. Men for min del - en mnd fra eller til spiller ingen rolle. Det viktigeste er at det neste gang sitter fast og at alt går bra... Så da gjorde vi som legen sa for å være på den sikre siden...forhåpentligvis.

'Lykke til og stor trøsteklem...og lykke til med neste prøving

Skrevet

tusen takk for svar.. gruer meg veldig til tabletten og all bløingen, men håper jeg kommer meg greit gjennom det..

masse masse lykke til til dere!!

håper virkelig det går godt for dere!

stor klem

Skrevet

du greier dette:-) har også tatt tabl og blødde det ut, fikk litt sterker mens smerter men det går over..ta paracett ikke ibux da slapper livmoren av og tar lengre tid å få ut alt..., vet det er tungt å miste har vært gjennom det 4 ganger, men er desverre for noen en del av prosessen.., den sitter nok neste gang:-) lykke til:-)

Skrevet

Hei hei.

Jeg har nettopp vært gjennom dette. Var på UL torsdag, fant et dødt embryo, rundt ca. uke 6 (ville vært i uke 10). Dro på sykehuset og fikk tablett for å få ut alt naturlig Vær klar over at dette kan være vondt. Jeg fikk veldig store magesmerter denne kvelden + natta. Heldigvis hjalp det med paracet, slik at jeg klarte å slappe av mellom takene. Dette er veldig individuelt. Ser andre ikke har hatt like vondt... Var tilbake på sykehuset i går og da måtte jeg skrape ut restene. FIkk narkos og sov meg gjennom det hele.

Dette er en vond og vanskelig opplevelse. Selvom det er aldri så vanlig opplever vi det forskjellig. Husk at fra å ha vært svært lykkelig til å føle denne tomheten går veldig fort. Jeg føler veldig med deg og ønsker deg all lykke til. Det går så fint og det er heldigvis ikke like vanlig at det samme skjer med samme par flere ganger på rad :)

Stor klem!!!

Skrevet

tusen takk Giina.

jeg er så redd for at det skal gjøre vondt..

hvor lang tid gikk det fra du fikk tabletten til du var inne til utskrapning?

og hvordan visste du at du måtte på utskrapning?

klem

Skrevet

Jeg fikk 2 x 3 tabletter. 3 tabletter i skjeden torsdag kveld, store smerter omtrent 1/2 time etter i tillegg til at jeg ble SINNSYKT kald. Hadde også noe vondt natt til fredag. Fredag spiste jeg de 3 siste tablettene og holdt meg faktisk i fin form hele fredagen. Lørdag tilbake på sykehus for å se om alt var ute. For å se dette måtte de ta en innveldig UL. Da ble jeg gjort klar til inngrep med det samme. Akkurat DEN delen er forresten ikke mye å grue seg til om du må gjennom det. Litt skummelt med narkose første gangen, men gikk helt fint. Har også vært heldig etterpå og vært nesten helt smertefri :)

Altså fra første tablett til utskrap 1 1/2 døgn.

Lykke til igjen!!! klem og MASSE sympati til deg.

Skrevet

Hei Giina

jeg tok tablettene tirsdag kveld, 4 stk i skjeden. 2 timer etterpå fikk jeg veldig krampe og det kom ut en klump + masse blod.. fy pokker så vondt det var.. hadde så store smerter at jeg kastet opp flere ganger, kastet jo da opp igjen paracetene, men klarte heldigvis å holde meg litt slik at de fikk begynne å virke etter et par timer. heldigvis er det over nå. blødde masse, og blør fortsatt. men legen sa det skulle komme ut av seg selv, og at jeg ikke trengte å komme inn å sjekke at alt var kommet ut.. så jeg må jo nesten bare stole på det han sier..

tusen takk for svar

Skrevet

jeg hadde ma for 5 uker siden.. jeg hadde utskrapning. glad for at jeg slapp å blø det ut, høres ekkelt ut.. hadde bare litt spotting dagene etter utskrapinga.. jordmora sa at jeg burde vente med å bli gravid til jeg fikk det forrige på litt avstand, så jeg ikke fikk ett kjempelangt svangerskap.. men hvis jeg ble gravid før første mens, så gjorde det ingenting.. siden jeg egentlig skulle hatt mens for ei uke siden så skal jeg teste i morga ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...