Gå til innhold

Trygd/attflring og permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei vennine som er gravid, hun går på trygd/attføring. Hvilke rettigheter har hun da til permisjon/foreldrepenger? Mannen vil gjerne ta store deler av permisjonen, men da må jo først mor ha rett til perm. tenker jeg helt galt?

Håper noen kloke hoder med erfaring kan gi oss ett svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis far skal ta ut permisjon må hun ut i arbeid. Hun kan ikke være hjemme sammen med barnefar.............. Om hun har trygd/attføring får hun engangsstønad ved siden av de vanlige ytelsene , dvs hvis hun fortsatt fyller kravene til attføring.

Skrevet

Attføringen går ut en gang på nyåret, da vil hun ut i jobb eller studie, dette skjer før permisjon, men ikke 6 mnd tror jeg.

Forandrer det saken?

Skrevet

Anbefaler henne å snakke med Nav, men de svarer jo litt i hytt og gevær i utgangspunktet. For å si det sånn: for at far skal ha rett til permisjon med lønn (foreldrepenger) må merkelig nok MOR ha vært i arbeid siste 6 mnd. Ellers faller rettigheten bort. Dersom mor går i jobb vet jeg ikke om det finnes unntak.

Dersom hun er for syk eller av andre grunner ikke kan ta den daglige omsorgen for barnet vil far ha mulighet til å søke om å overta. Dette har jeg iallefall funnet ut så langt (går på rehabilitering selv..).- Men er selvsagt ingen ekspert for det. Er mange smutthull.

Engangsstødnad vil man kun få dersom hun fortsetter på attføringen, dersom de får foreldrepenger faller denne støtten bort (dersom ikke hun er hjemme første mnd med engangstødnaden og så starter å jobb).

reglene er tungvindte og man skulle søren meg vært advokat for å forstå det hele.. Samme hva lykke til og håper hun finner ut av dette virrvarret!

Skrevet

Blir helt oppgitt over hvor mye feil opplysninger folk gir hverandre her...

Det er stor forskjell på fedrekvote og fødselspermisjon...

http://nav.no/page?id=805311849 står det:

"Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger."

Dette vil jo si at dersom FAR har vært i arbeid i seks av de ti siste mnd kan han overta fødselspermisjonen... Hvis du går inn på foreldrepengeveilederen også er faktisk et av alternativene "kun far har rett på foreldrepenger". Så MOR må IKKE ha vært i arbeid i seks av de ti siste månedene nei...:

Se på denne siden:http://nav.no/1073744316.cms

Der står det:

"Når bare far har rett til foreldrepenger

Når foreldrene bor sammen, men bare far har arbeidet 6 av de siste 10 månedene før fødsel er stønadstiden 29 uker med 100 % dekningsgrad og 39 uker med 80 % dekningsgrad. Det er trukket fra uker som er forbeholdt mor (3 uker før og 6 uker etter fødselen) og fedrekvoten (6 uker). Det stilles spesielle krav til mor når far skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvoten, se nedenfor. Mor kan ha rett til engangsstønad."

Lykke til! Anbefaler alle å sette deg inn i reglene før de kontakter NAV, det er mange som ikke kan noe der... Skriv ut sider fra nav sine sider og stryk over med gult det som er viktig i ditt tilfelle.. Da kan de ikke si noe på det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...