Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #1 Skrevet 15. desember 2007 http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=190209 For en som hadde et traumatisk og dramatisk langvarig fødselshelvete sist og håper på keisersnitt nå..............
Tredjemann på vei :D Skrevet 15. desember 2007 #2 Skrevet 15. desember 2007 ta det helt med ro, og prøv å slapp litt mer av rundt dette med fødselen. tidligere var det veldig uvanlig med keisersnitt, men man fikk likevel i snitt flere barn enn man får nå. dessuten kan du neppe sammenligne din første fødsel med den du venter på nå, de blir neppe helt like. fødsel nummer 2 går som regel mye kjappere og du er mer trygg på hva som skjer og hva du skal gjøre! skjønner at ei med dårlig fødselserfaring kan grue seg mer enn ei som meg, som hadde en veldig grei første fødsel, men som sagt blir nok denne fødselen mye enklere enn din første! synes det er litt merkelig at stadig flere ber om keisersnitt nå ettersom ekspertisen på sykehusene stadig øker. det er litt rart... det er jo mye tryggere å føde vaginalt nå enn for 50 år siden, men likevel fødte min mormor alle sine 8 barn vaginalt og uten smertestillende, det gjorde også mamma med alle sine 4. mormor fødte til og med en i seteleie, hjemme uten smertestillende og fikk 5 barn etter det!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #3 Skrevet 15. desember 2007 hei hi her..jeg vil jo helst føde vanlig ,men de klarer ikke å sette epidural på meg.....hadde jeg visst at jeg hadde den muligheten hadde jeg ikke vurdert keisersnitt..men sist gang så åpnet det seg ikke hos meg og jeg lå på drypp i 19 timer ,legen strippet meg,røsket og dro i tre timer før ungen ble dratt ut med sugekopp..... uten smertelindring!!! Så dere med enkel og grei fødsel vet nok ikke hva jeg snakker om......datteren min kom også ut med navlestrengen to ganger rundt halsen..... så det at mange har gjort det før meg hjelper ikke. Jeg er enig med deg at de som aldri har født før får ks fordi de er redde,eller vil se fin ut etterpå?..men jeg velger det..av erfaring og for det jeg ikke vet om kroppen min klarer en tøff fødsel til.Det er dessuten 5 år siden sist!!!!!!.Og jeg kan jo håpe på at allt går bedre nå....var så dum at jeg gledet meg villt til fødselen sist...gruet meg ikke i det hele tatt og så frem til opplevelsen og smertene faktisk(det er jo verdt det allt i allt) men ikke søren om jeg har tenkt til å gjøre samme feilen igjen...
Tredjemann på vei :D Skrevet 15. desember 2007 #4 Skrevet 15. desember 2007 hei igjen! du må selvfølgelig gjøre det som passer deg best:-) det blir jo helt feil hvis du skal gå og ha total angst for fødselen p.g.a tidligere opplevelser! det er helt klart. og ikke for å henge meg opp i noe, men du sier de ikke kan sette epidural på deg fordi du ikke fikk noen åpning etter det sist? eller misforstod jeg deg? hva tror du skjer hvis du lar neste fødsel komme igang helt naturlig uten smertelindring, får full åpning og bare presser ivei så hardt du kan når du får beskjed om det? noen som har snakket skikkelig med deg om dette? om hvilke alternativer som vil være best for deg? du burde i hvert fall rådføre deg med noen som har peiling på dette og som du kan snakke åpent med om den tidligere fødselen din:-) hvis du har et normalt bredt bekken, og de finner ut at babyen ikke blir enormt stor, kan jeg ikke skjønne at det vil være farlig for verken deg eller babyen å la fødselen gå som normalt... men som sagt: dette er i bunn og grunn DITT valg. du skal ikke grue deg for fødselen! altså, jeg gruer meg jo litt jeg også, men skjønner jo at du har det mye verre ettersom du har opplevd en traumatisk fødsel tidligere.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #5 Skrevet 15. desember 2007 Hei..De klarte ikke sette epidural på meg fordi jeg er for svai i ryggen!! Det at det ikke åpnet seg hos meg hadde ikke noe med epidural å gjøre..?? bare å presse.....?? hehe kjære deg...det går jo ikke an å presse en unge ut av 3 cm åpning. jeg lå på drypp med strke rier hele tiden..uten at de gjorde nytte for seg......vet jo ikke..men vil ikke ta kjangsen på at dette skal skje igjen.de t var jo faktisk ikke langt unna et hastekeisersnitt sistgang.Hva om det ikke vil åpne seg nå heller da...nei...det orker jeg ikke tenke på. Hadde legene klart å sette epidural på meg,hvis jeg da kunne velge så ville jeg selvsagt føde normalt. men det å vite at jeg MÅ føde uten smertestillene..igjen..i (kanskje) like mange timer.........uff nei.må også nevne at jeg har et alvorlig tilfelle av bl og klarte ikke stå på bena sistgang..verken før,under eller et døgn etter fødselen.....Skal heldigvis til samtale snart og vil da få mer info..men med min erfaring er en sånn fødsel like risikabel som et keisersnitt.........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå