Gå til innhold

Ingen andre som fullammer unge på 7- 8 mnd.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjør det, fordi lille nekter all mat, og får grusomt vondt i magen av all fast føde.

Hvorfor fullammer dere andre, av samme grunn eller? Jeg er så lei av å måtte "forsvare" meg... Har egentlig ikke noe imot det, selvom jeg begynner å bli temmelig trøtt etter all nattamminga:-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dattera mi blir 7mnd på tirsdag og jeg fullammer ikke , men det er ikke langt unna.

Vi prøver å få i lillebop grøt men det går ikke så veldig bra. Hun spiser ca et kvart grøtmåltid fordelt på to måltider om dagen, samt at hun spiser et par teskjeer fruktmos eller litt gulrotpure (av alle ting er dette noe hun godtar) midt på dagen. Vi prøver hver eneste dag å tilby henne mat, men hun spiser veldig veldig lite. Jeg har tro på at man bare må fortsette å tilby mat uten å presse, selvom det blir mye som må kastes.

Hun har også fått veldig vondt i magen av maten, men å gi sviskesaft (jeg kjøpte en stor flaske sviskesaft på helsekost som jeg har fryst i isterningsposer, veldig kjekt) Jeg gir henne et par terninger og blander med ørlitegrann vann på morgenen, det pleier å gjøre ting litt greiere.

Jeg er nå oppe i ca fire-fem amminger per natt, fordi jeg får i henne så lite mat. Ganske slitsomme saker ja.

Skrevet

Min også nektet all mat, men man må jo bare ta ansvar og sette hardt mot hardt. de skal jo ha fast føde etter 6 mnd. og blir de sultene nok så spiser de mat vettu! og da tar det ikke lang tid før de har vendt seg til det!

Skrevet

Herregud, sette hardt mot hardt.. No way, når det gjelder min unge ihvertfall! SKAL ha..? Svært så bastant da..!!

Skrevet

De spiser fast føde når de er klare for det, så bare prøv litt etter litt uten tvang (min mening da). Men snakk med hs eller noe lignende om kosttilskudd av en eller annen sort for en av grunnene til at man anbefaler fast føde som supplement til amming/mme etter 6 mnd er at de trenger å bygge opp jernlagrene sine :-)

Skrevet

Samme greia her... Vesla blir 7mnd lille julaften og er ikke veldig begeistret for fast føde nei. Hun gaper etter de første to skjeene med grøt/middag/frukt, men så er det stopp. Så det er ikke mye mat hun får i seg annet enn puppen. Tilbyr henne to ganger om dagen da, og kommer til å fortsette med det, det går deg nok til, hjelper ikke at hun driver å får tenner, og har hatt diare i to-tre uker (ikke mer en 2-3 bleier om dagen men likevel). Hun trenger nok bare litt tid til å venne seg til den nye maten.

Ifølge HS er det viktig å fortsette å prøve, for det er rundt 6 mnd alder de er mest nysgjerrige og motakelige for nye smaker, venter en for lenge kan de bli veldig sære og virkelig nekte noe annet enn mm. Hun oppfordret til å bygge under nysgjerrigheten til ungen, så når min strekker seg etter min mat får hun gjerne smake litt på tunga. Passer på å spise barnevennlige ting med henne på fanget da, som en skive med leverpostei, en mariekjeks, et glass blåbærsaft osv. Da gaper hun nemlig som en trost når hun får smake ;-)

Skrevet

Bare så det er sagt, så TRENGER barn over 6 mnd mer kosttilskudd enn det de får gjennom melka!! Snakk med HS!!

Skrevet

Nei jeg gjør ikke det, men var ikke langt ifra at jeg fullammet til 7 mnd (spiste bare litt smaksprøver i tillegg). Nå har vi begynt å mose banan oppi grøten og da spiser hun litt mer enn før :-).

Skrevet

Barn over 6 mnd trenger jerntilskudd, som flere sier her. Derfor er det viktig å få i dem grøt. Men jeg lurer på om dere gir pupp før dere forsøker med grøt? Da kan det hende barna er for mette til å få i seg grøten. I denne alderen er det jo også vanlig at de begynner å spise mindre om natta, og bygger opp en appetitt til dagen, slik at de spiser bedre da. Min baby er litt over sju måneder, og etter vi satsa hardt på å redusere antallet nattmåltider, begynte han å spise mye bedre på dagen. Og ergo sover han bedre på natten. En god sirkel altså:-) Lykke til, det ordner seg helt sikkert snart!

Skrevet

Ikke langt unna at jeg også fullammer min 7 mnd gamle jente. Men hvis jeg blander morsmelk i maten, enten i grøten eller moser potet og sper med morsmelk, da går det lettere å få henne til å spise det.

Det er jo veldig synd at din lille får så vondt i magen av mat da... Må sikkert tilvennes veldig sakt og med "snillest" mulig mat, for å venne magen til det...

Skrevet

Ehh. Barna TRENGER ikke mer mat enn morsmelk bare fordi de er fylt 6 mnd. Jeg fyllammet til 8 mnd. Så lenge barn og mor er fornøyd med det og barnet legger godt på seg så er det ikke noe i veien for å fortsette litt til, etter fylte 6 mnd.

De trenger ikke mer mat, de trenger mer jern.

Jerntilskudd fpr du kjøpt på apotek.

Noen barn er mindre ivrige på mat enn andre, og da får man bare gi dem den tiden de trenger. Jeg ville fullamemt litt til om jeg var deg, og prøvd forsiktig med grøt innimellom. Hun spiser fast føde når hun er klar for det. Men gi jerntilskuff frem til den tid. Og husk tran.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...