jennifer Skrevet 15. desember 2007 #1 Skrevet 15. desember 2007 Har funnet babygrøt som han får nå. Helsestasjonen hadde ikke noen brosjyrer på det,sa jeg kunne lete på nettet. Når skal jeg begynne m noe annet enn grøt? Får man tak i noe ferdiglagd, eller må jeg lage selv? Iså fall hvor får jeg tak på det? Noe annet jeg må være obs på,i henhold til mangler i kosthold? Klem
Expat Skrevet 15. desember 2007 #2 Skrevet 15. desember 2007 Helsestasjonen skal jo ha brosjyren "mat for spedbarn". Har babyen din cøliakidiagnose nå allerede? Huff...det må være trasig.
yasmina Skrevet 15. desember 2007 #3 Skrevet 15. desember 2007 Faar dere ikke noe hjelp av sykehuset hvor dere fikk paavisst cóliakien.Det skal ha rett paa veiledning og time med ernaeringsfysiolog. Iallefall sá fár du en del ferdigprodukter etterhvert, bl. a er en del av middagsglassene til Nestle glutenfrie. Hvis du gár inn pá eksem og allergi siden her vi du finne fler som har barn med cóliaki.
Fire småtroll Skrevet 15. desember 2007 #4 Skrevet 15. desember 2007 Hvordan har du fått den diagnosen allerede nå? Er litt bekymra for vesla her, hun er 7mnd neste uke og har hatt diare siden vi begynte med grøt for drøye tre uker siden... Går rimelig bra med Sinlac grøten, men hun vil ikke ha mer enn et par skjeer om dagen, så foreløbig ammer vi mest. Siden det ikke er noen tilfeller av matallergi i familien regner jeg vel egentlig med at hun bare er av de som trenger litt ekstra tid for at magen skal venne seg til fast føde (gluten og melkeproteiner) men lurer på hvordan dere fant ut at deres lille har cøliaki... Tankene kverner og en mamma bekymrer seg veit.
Pysjen Skrevet 15. desember 2007 #5 Skrevet 15. desember 2007 Oj det var tidlig diagnose! Sånn bruker jo å ta en god stund, først diverse undersøkelser, blodprøver og så tarmbiopsi. Fortell, fortell;-)
jennifer Skrevet 15. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 15. desember 2007 Kun blodprøve. De vil vente m gastroskopi pga alder. Helsestasjonen hadde gått tom for brosjyrer. Er bare overlykkelig overathan endelig beholder maten,og at hvert måltid ikke er en kamp lenger. Han er en stor plugg, så de tok det ikke så alvorlig i begynnelsen, han gikk ikke opp noe på 6 uker, og hadde diare,oppkast og vond mage.Ga seg ganske fort,når jeg kuttet ut grøt. Takk for svar,skal lese litt på den allergi,eksemsiden jeg:)
Pysjen Skrevet 15. desember 2007 #7 Skrevet 15. desember 2007 Jøss, så det slo ut på blodprøve så tidlig. hmm.. Man må jo gjerne ha ett fullverdig gluten kosthold for at det skal slå ut på IgA- testen! men selvfølgelig jo før jo bedre. Du er jammen heldig som har fått diagnosen så tidlig, pleier jo å ta en evighet- spesielt for små barn.
It's all about me Skrevet 15. desember 2007 #9 Skrevet 15. desember 2007 Jeg har en liten tass på 19mnd som har cøliaki, han fikk diagnosen da han var 13 mnd. Så har dessverre ikkemye erfaring med den aller første maten. Men en del av middagsglassene er glutenfri. Orker du ikke lese på alle (velkommen til en ny verden, nå blir det mye lesing på varer, he he) så send en mail til Nestle og Småfolk pg be om liste. (Men dobbelsjekk Småfolk, jeg måtte faktisk lære de at havre ikke er glutenfritt, de prøvde å si at det kunne lillegutt spise.....) Når det gjelder grøt er det ikek store utvalget. Det er Sinlacfra Nestle, den er knallgod,men full av sukker. Helsekosten har også et par,men de smaker møkk og lillgutt ville ikke ha de. Jeg pleide åblande litt av Hole Risgrøt med Sinlac,da bledet greit. Men her går det mye i karbonader,pølser og lignende + pannekaker. Ellers er det mye du må lage fra bunn av, men det kommer etterhvert. Bor du i nærheten av Sverige er glutenfrie spesialproduket nesten halve prisen der. Og de glutenfriepepperkakenefra Semper er faktisk mye bedre ende med gluten ) Og du er vel klar over at så fort du har fått diagnose gjennomgastroskopi har dyu rett pågrunnstønad?
It's all about me Skrevet 15. desember 2007 #10 Skrevet 15. desember 2007 Hipp sin Maisvelling fra 6mnd er foresten glutenfri og kjempegod. Men den er det dessverre bare Smart Club som selger i Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå