Gå til innhold

Hvor lenge holder julestjerna seg?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på Jule-shoppingen i morgen og vil kjøpe ALT!

Men så har det seg slik at det bare er en blomst som har overlevd i dette huset, så jeg ble så usikker på om vi skal kjøre julestjerne i morgen, eller vente til neste helg=S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min julestjerne holder nesten evig tror jeg. Er mester i å ta livet av disse stakkars blomstene på kort tid, så for to jule siden investerte jeg i en uekte en fra plantasjen. Kostet 198,- som jeg da sytes var litt vel dyrt, men har aldri angret. Den ser overraskende ekte ut, og man må veldig nær den for å se at den er fake:)

Skrevet

Regnbuemor - det var genialt! Sånn skal jeg skaffe meg også!

Skrevet

HA! det skulle jeg også gjort...

Men da kommer Mamma og Svigermor til å se rødt;)

Ser for meg hva som skjer om jeg tar inn "PLASTIKK"!!!??? TIL JUL... Hehe, Men til neste år, da er det tingen=)

 

(de er slik at de stikker finhgrene i jorden for å se om det er nok vann;)

Skrevet

Euphorbia er egentlig en flerårig plante så teoretisk sett kan du holde liv i den i mange år hvis du følger dens biologiske behov.

Skrevet

Nemmen er du her=)

Da må jeg jo spørre deg, hva er dens biologiske behov?:P

Skrevet

Kort sagt:

-Trives ved 18-22 grader

-Kan utendørs i varmere strøk bli 2-3 meter men blir neppe det i stuen din...=P

-Ha lecagrus i bunnen av potten. for å unngå at lecaen blander seg med jorda kan du putte den i en damestrømpebukse.

-Vannes jevnlig. Hvis den står i vinduskarmen må den ha mer vann enn hvis den står i halvskygge

-Skal helst stå lyst

-Ikke overvann den. for all del! hold jorda jevnt fuktig

-Gjør som med alle andre planter, ikke vann når det er sterk sol

-Ikke vann på blader, bracheene eller cyantiene

-Ha den over i en større potte.

-Trenger ikke gjødsel på vinteren. Hvis du vil ha den lengre kan du begynne å gjødsle i mars-april. Husker ikke NPK-forholdet nå...

 

 

Gode råd når du skal kjøpe julestjerne:

-Sjekk at cyantiene (det som egentlig er blomsten - det gule i midten) er tilstede - noen julestjerner har ikke dette. De skal være såvidt utsprunget, lys gule og små.

-Sjekk at den har mye grønne blader!

-Sjekk at ikke jorda er for våt når du kjøper den. Hvis den er det er det svært sansynlig at den kollapser når du kommer hjem

-Sjekk at bracheene (de røde bladene som IKKE er blomster) ikke er veldig ruglete eller har flekker - kan være tegn på skadegjørere

Skrevet

Åh, takk=)

Blir litt av en liste å memorere til i morgen;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...