Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #1 Skrevet 14. desember 2007 Har lest litt her nå, og sett endel innlegg der det diskuteres at folk utnytter systemet. ( trygd o.l ). Kjenner jeg blir ganske irritert over dem som faktisk gjør det, og ikke har samvittighet til noe annet. Tenker da i mitt stille sinn at jeg håper de blir tatt!!! og må betale tilbake. Eksempel: -En uføretrygdet arbeider jevnlig svart så han har 20.000 +/- i tillegg til trygden hver mnd. De 20.000 tilsvarer en mnd lønn her, og når man greier å jobbe seg opp det beløpet, ja da har jeg virkelig ikke tro på at vedkommene er mye ufør! -En med baby, som hele tiden har utgitt seg for å være alenemor ( noe hun ikke er), har selvfølgelig fått mye ekstra. + ekstra støtte i fbm utdanning. Til dere som driver med trygdesvindel: Hvordan forsvarer dere det?
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 15. desember 2007 #2 Skrevet 15. desember 2007 Tror ikke du kan forvente å få særlig mange svar her annet enn fra de som er enige med deg at det er teit å utnytte systemet. Ang. ditt siste eksempel så skjønner jeg at noen må ty til løgn. Det finnes nemlig veldig få ordninger beregna på par. Da må en vente til sparekontoen er tom, og hver enste krone er vrengt, før man kanskje får noe fra sosialkontoret. Hvis f.eks. begge foreldrene er studenter er det ikke særlig mye de får. Ja, de kan ta seg en ekstrajobb, men det går jo utover familielivet og ikke minst tida med barnet/barna. Ektefeller har jo plikt til å forsørge hverandre, så selv om den ene er ufrivillig arbeidsledig, så er det ikke sikkert at han eller hun får noe hjelp fra det offentlige.
Meg og bøllegutta!! Skrevet 15. desember 2007 #3 Skrevet 15. desember 2007 Tror du ikke at andre som jobber har det slik at jobben går utover tid med barna og familielivet???!! Du forsvarer det jo selv Riga, og sier at du har fortåelse for at noen må ty til løgn.......... Det er ikke så mye forlangt syns jeg at studenter skal ha en ekstrajobb. Det er ikke urimelig.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #4 Skrevet 15. desember 2007 Har sett denne debatten noen ganger, bla på penger og juss. Argumentet blir gjerne "men vi GREIER oss ikke på det lille vi har, og stakkars oss... blablabla... ...forbanna velferds norge som gjør rike rikere og fattige fattigere... blablabla.." Og selvfølgelig... "ingen finner det ut!" Enig med HI.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 15. desember 2007 #5 Skrevet 15. desember 2007 Men hvis det er snakk om fulltidsstudenter som er på skolen hele dagen, og som i tillegg har lekser og oppgaver de må skrive hjemme så blir det ikke særlig mye tid til barna og partnere hvis de i tillegg skal ha en ekstrajobb. Hvorfor skal de slite seg fullstendig ut pga av det ikke finnes særlig støtteordninger til par?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #6 Skrevet 15. desember 2007 De fleste studenter er "fulltidsstudenter", men de færreste kan leve av Lånekassen alene. Dermed blir man nødt til å jobbe ved siden av studiene, alle som en. Man må rett og slett tilpasse inntektene etter utgiftene. Det er slett ikke studenter som har der "verst", har selv hatt barn mens jeg var student. Man kan ikke kjøpe alt det som etablerte kan, men det går greit. Har man valgt å få barn som student, så man man forholde seg til det. Man kan ikke basere seg på at det skal ordne seg med "støtteordninger".
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #7 Skrevet 15. desember 2007 "har man valgt å få barn som student, så må man forholde seg til det..." vel...eh ikke hvis man har "valgt" å bli alenemor som student. Det er jo det som er urettferdig... man får jo til og med mindre i støtte hvis mann/samboende far tjener mer en viss grense. Her går det mot mulig brudd i forholdet, fordi sambo ikke er villig til å hjelpe meg økonomisk, Selvom jeg får 2000 kr mindre fra lånekassa i mnd fordi bf tjener mye. Han ville beholde og han ville støtte meg i å bli ferdig sa han... den gang nei, men ikke f... om jeg ikke skal bli ferdig med utdannelsen min. Fordi han vil bruke pengene sine på seg selv og ikke familien vår. Ja,ja håper jo at han får litt vett i hue snart...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #8 Skrevet 15. desember 2007 Men kjære deg, det er ikke statens jobb å forsørge deg fordi samboeren din nekter å bidra!
Meg og bøllegutta!! Skrevet 15. desember 2007 #9 Skrevet 15. desember 2007 hehe......... Nei du kan så si RIga... HVorfor skal andre folk jobbe og slite å betale skatt for at de skal slippe å ha en ekstra jobb da...... Man velger som regel selv å få barn eller ta utdannelse.... HVis økonomien er så trang så får den ene jobbe og den andre studere og så bytte når studiet er fullført............. Jeg er ikke interissert i å betale for at andre som kan jobbe skal slippe å jobbe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå