Gå til innhold

husdyr.........

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva skal jeg gjøre!!!???

har en perser pus som akkurat har blitt kjønnsmoden. OG DET STINKER!!! han småtisser hele tiden (i kassa si vel å merke, på verandaen) elsker den pusen over alt. han er UTROLIG bortsjemt, og jeg begynner å lure litt nå hvordan det skal gå når babyen kommer. har tenkt på å kastrere han, men blir på gråten bare av tanken på at han ikke skal få barn. vil ikke at han skal bli den siste i rekka liksom.

babyen kommer forran alt, men er det noen som har noen tips til hvordan man "skyver" fra seg pusen?? så han ikke er så bortsjemt lenger..... så fort jeg snur ryggen til, eller når vi går å legger oss så begynner han å mjaue.. når mannen min har dratt på jobb kl 6 om morgenen, står pus på utsiden av døra mi å mjauer så jeg ikke får sove mer. vi kan jo ikke ha det sånn når babyen kommer.............

desperat

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ååå, så søtt da:P Har egentlig ingen gode råd til deg...gammel vane vond å vende er det noe som heter....

Men jeg hadde en herlig pusekatt da jeg ble gravid, og mange anbefalte meg å ta litt avstand fra katten pga smitte osv...jeg var bare 16 år og visste lite om at det kun var katteskitten jeg ikke skulle være borti, så jeg tok litt avstand fra den ellers så kosesyke katten min. Det er det dummeste jeg har gjort, for det endte med at katten følte seg oversett og forsvant oftere og oftere fra hjemmet...det hele endte med at hun forsvant for godt, den herlige kosepusen min....

Så mitt råd til deg: IKKE overse pusen din

Skrevet

pus (sokrates) har ikke lov til å gå ut han da, og har aldri vært ute. så jeg er ikke redd han skal stikke av hvis jeg skyver han litt fra meg.

Skrevet

Kastrer den, da slutter den med markeringa i hvertfall. Skaff den ørepropper og overse den når den mjauer utenfor døra, da gir den seg til slutt. Den skjønner ikke at den ikke har lov til mjauinga om du fortsetter å åpne soveromssdøra, blir mer som en belønning i stede at den får komme inn til deg...

Skrevet

Skjønner veldig godt hvordan du har det! Vi har også en hankatt, som også er veldig bortskjemt og selv er av den oppfatning av at er "sjefen" i huset. For det første: Jeg synes absolutt at dere bør kastere han, og det bør gjøres rimelig snart. Vår ble kastert da han var ca ti måneder. Det er VIKTIG at dette blir gjort straks etter at katten har blitt kjønnsmoden. Pusen vår forandret seg veldig! Ble veldig rolig, og mye kosligere! Ikke markerer han lenger heller, og mjauer heller like mye som han pleide. Forstår jo også at dere vil ha avkom etter han, men hva med de avkommene som blir etter han som kanskje ingen kommer til å ta ansvaret for? Vi var ikke tvil om kastrering fremfor at han flyr rundt og setter kattunger på hjemløse katter f. eks. Noen uvaner måtte vi også rett og slett "lære" han at han ikke kom unna med. For oss fungerte det bra å sette han ut. Vi var f. eks. i begynnelsen dumme nok til å la han få frokost når han mjauet etter dette om morgenen. Resultatet var jo at han vekket oss om morgenen og fortsatte og mjaue helt til han fikk mat. Da satte vi han ut-uten frokost. Etter en stund skjønte han dette, og til vår store glede (og overraskelse) hører vi ikke et pip fra han om morgenen, og han finner seg i at vi gir han mat når det passer for oss, og ikke omvendt. Det er tungt når man må gjøre noe sånt mot dem, men noen ganger må det til. Og han er like glad i oss nå, om ikke mer for når vi slipper å høre på den mjauingen får han desto mer kos og ros :) Dette ble langt, men men..

Skrevet

Jeg overså det faktum at han er en innekatt.. Da vil det jo ikke fungere å sette han ut selvfølgelig. Vår er jo vant med å være ute. Men kanskje sette han på et rom eventuelt.. Jeg mener kun for en liten periode, sånn at han forstår at han ikke oppnår at du står opp og gir han oppmerksomhet ved at han mjauer..

Skrevet

Hei der.

Jeg har en liten dyrehage selv og har mye kjennskap til dyrs språk og kommunikasjoner generellt.

Første hint jeg kan gi deg er å overse han. Selv om du sitter i sofaen og han hopper på fanget ditt så overse han. La det gå noen få minutter og se om han går ned igjen da. Gjør han ikke det så bare løft han pent ned på gulvet. Da skal du fort se at han går andre steder å legger seg der istedet. Jeg har en katt selv som jeg valgte å kastrere og det er jeg glad for nettopp fordi hans urin ikke stinker! Han har roet seg mye men har fortsatt jakt instinktet i behold, er fortsatt en hann katt med sitt territorie og andre katter har bare å holde seg unna.

Vedr. stank i katte kassa så får du kjøpt "hvit kattesant" hos vetrinær som er noe ala gele klumper istedenfor sand. Den koster her 89kr sekken så er ikke kjempedyr. Den absorberer all lukt og varer mye lengre enn vanlig kattesand. Bare du gjør rent radig som fjerner avføring fortest mulig og urin kanskje 2-3 ganger i uka og fyller på m sand etter behov.

På verandaen kan du kjøpe noe som heter en "fy spray" eller gele som du bare legger ut. Det lukter litt med en gang du bruker det men blir fort borte. Den gir fra seg en lukt som kattene ikke syns det er så godt å markere til eller gjøre fra seg til. Jeg har kjøpt en spray jeg kan bruke både ute og inne hvis pus går på steder han ikke skal eller liknende. Og den fungerer utrolig bra. Koster 149 kr på dyrebutikken.

Når babyen kommer er det viktig at pusen ikke legger seg på, ved eller med babyen. Og enda mer viktig er det at den ikke slikker babyen i ansiktet. Dette pga noen bakterier som katten kan gi babyen og bidra til allergier. Spesielt de første månedene er det utrolig viktig har jeg fått beskjed om. Av uante årsaker har visst katter en svak side for babyer og legger seg gjerne til å sove på og med dem og i de verste tilfellene legger de seg over hodet til baby for der er det varmt...

Håper dette hjelper deg noe hvertfall og lurer du på noe er det bare å sende mail :)

Skrevet

Jeg er oppdretter av rasekatt, og har en del erfaring med fertile hannkatter. Det å få dem til å slutte å lukte/markere er som å vinne i lotto! Det skal utrolig mye til for at du får det til. Jeg vil anbefale deg å kastrere katten din dersom det ikke er en avlskatt. Om du veldig gjerne vil ha avkom etter han, må du tenke på at han da må stilles ut først, og du må reklamere for ham sånn at hunnkatteiere vil låne ham til parringer. Du må også følge opp mht arvelige sykdommer o.l. Alt dette koster mye penger. Får han først lov å parre vil nok markeringen bli enda verre. Det beste både for ham og dere er å kastrere ham, da slipper dere lukten og han slipper å være frustrert fordi han ikke får damer.

Hvis du gjerne vil at slekten hans skal gå videre, kan du jo høre med oppdretter om han har noen søsken i avl. Da kan du få tilbake stamtavlen og genene hans selv om du ikke avler på ham.

Ang. mjauingen vil nok dette også bedres når han blir kastrert. Jeg ville også ventet med å komme ut av soverommet til han er stille, slik at du ikke belønner mjauingen hans.

Man får forresten kjøpt kattenett man kan legge over vogn/vugge så ikke katten får lagt seg med barnet.

Ønsker deg lykke til og håper dere finner ut av en god løsning for pus ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...