Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #1 Skrevet 14. desember 2007 har nå en diskusjon med venninen min,og hun og en annen vennines barn ble tatt med vakum/sugekopp,de er små og tynne av utseende,mens jeg er grovere bygd,høyere og kraftigere. Det jeg har følelsen av da er at,de som er tynnere og mindre har lettere for å få vakum/sugekopp enn de som er kraftigere.Dette fikk jeg da følelsen av under fødselen,da jeg hadde ligget i 20 timer i fødsel,og presset i godt over i en time,og skrek etter sugekopp,men jormødrene nektet,og sa at jeg var stor og sterk nok til å presse ut ungen selv,mens mine mindre venniner,som ikke hadde ligget der i nærheten av det jeg gjorde,fikk det tilsutt,fordi jormødrene syns de så så slitne ut.. hvis det er slik det fungerer,skal jeg virkelig passe på å se nok sliten ut neste gang,akkurat som jeg ikke gjorde det fra før lissom. Hvet jo at å bli tatt med sugekopp ikke er noe å trakte etter,men når du har smerter som fa... så vil du gjerne ha mulighet til hjelpemiddler uavhenig om du er tykk eller tynn,eller etter hvor sliten du ser ut....hva er deres synspunkter/erfaringer på dette område?
Fire småtroll Skrevet 14. desember 2007 #2 Skrevet 14. desember 2007 Jeg ser på meg selv som ganske normal, er 174cm høy og veier 63-65kg. Da jeg skulle ha min første hadde jeg lagt på meg 12 kg i svangerskapet... Jeg er jo ikke akkurat en liten nett jente, men ser ikke på meg selv som spesielt stor heller. Jeg ble hjulpet med sugekopp etter nesten to døgn med rier, siste døgnet hvert 3.min. Jeg var fullstendig utslitt og kroppen hadde ikke mer å gi, jeg fikk ikke pressveer selv med max dose av riestimulerende drypp rett i åra, det var ingen krefter igjen å hente i livmor-muskelen heller. Legen fikk såvidt festet sugekoppen, og dro alt han maktet, mens jordmora lå på magen min og dyttet. Har fått vite senere at hadde en annen lege vært på vakt hadde det blitt keisersnitt lenge før, og kanskje er det som du sier, hadde jeg vært 160 høy og 50kg hadde jeg fått hjelp tidligere..
ifie Skrevet 14. desember 2007 #3 Skrevet 14. desember 2007 Gutten min måtte "hentes" med tang. Jeg fikk beskjed om at jeg var så frisk og sprek at de ikke gjorde klar noe bedøvelse til meg. Jeg er tynn og helt normalt høy (altså mener de jeg var sterk nok). Gutten min var ikke ferdig rotert, så hodet kom sidelengs ut, + at han var stor! Vet ikke hvor lenge jeg lå og pressa, men riene ble bare svakere og svakere, uansett hvor mye drypp jeg fikk, så de ringte etter lege og fikk han ut. Jeg lå ikke særlig lenge, tror jeg.
lemontree Skrevet 14. desember 2007 #4 Skrevet 14. desember 2007 Heisann, tykk og kraftig her, og jeg fikk "tilbud" om sugekopp da alt stoppa opp med førstemann. Jeg tror du skal være glad jeg for at du slapp, og er overbevist om at det var andre vurderinger som lå til grunn for at jm mente det ikke skulle brukes sugekopp, enn hvordan du så ut. Har inntrykk av at de bruker det når barna ikke kommer noen vei, ikke for å hjelpe til litt bare. Det er dessuten absurd vondt, etter min erfaring, (omtrent som å ha trykkveer og bli alvorlig strippet samtidig...?) så bare vær sjeleglad du slapp, og håp heller at du ikke får behov for det en annen gang, spør du meg!
MathildeC Skrevet 14. desember 2007 #5 Skrevet 14. desember 2007 Jeg er ca 165 og vanlig slank, saa ikke saa veldig stor. Jenta ble tatt med vakum til slutt. Vet ikke om teorien din stemmer, kan jo hende persepsjonen til de som hjelper til under foedsel har noe aa si. For vaar del ble det vakum fordi pressriene mine var for korte, kun ca 30-40 sek. Etter halvannen time med pressrier var hjertelyden til jenta blitt saa svak at de ikke ville risikere aa vente lenger. Saa da ble det baare ned til vanlig avdeling (var paa type ABC-klinikk uten smertestillende).
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #6 Skrevet 14. desember 2007 De vil vel helst unngå vakuum viss de kan. Jeg er 173 høy og 60 kg før gravid. Jeg hadde pressrier i to timer før de tok i bruk vakuum, og da var det fordi pulsen begynte å bli lav. Jeg skjønner godt at de velger å drøye med vakuum så lenge babyen har det bra; Pulsen til babyen ble kjempehøy idet de satte på "koppen", og han var var misformet og blå i bakhodet da han kom ut. Dette gikk riktignok over etter noen dager, men det tyder vel på at vakuum ikke er så veldig behagelig for den lille.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #7 Skrevet 14. desember 2007 hei folkens.. ja,jeg tviler virkelig ikke på at en vakum fødsel er en påkjenning og skikkelig inni granskauen vondt...og jeg er veldig glad for at jeg slapp...jeg lurte bare på om det kan være noen sammenheng med slik fødselshjelp og størrelse...og kanskje jormødrene (ubevisst) har slike "fordommer",og tenker at en stor dame har krefter uansett,noe som ikke stemmer...og håper ikke det kommer til å gå liv tapt p.g.a slike tanker,for avogtil er det virkelig nødvendig å få ungen ut ganske kjapt...men som sagt...var bare en diskusjon mellom meg og noen venniner,og bank i bordet at jeg slipper og oppleve dette engang,men hvis jeg må,så håper jeg samtidig å bli tatt på alvor,og få rigtig hjelp til rett tid... HI
Micca81 Skrevet 14. desember 2007 #8 Skrevet 14. desember 2007 Jeg er ca 1.55 høy og 67 kilo, grunnen til at de tok minstemann med vakum var at han stanget og jeg hadde hatt pressrier i underkant av 3 timer. Eneste bedøvelsen jeg fikk var i underlivet før de tok han. Usikker på om de gjør dette uansett eller ei, men jeg antok at det var fordi de visste jeg kom til å revne. Jeg var dødssliten og det gjorde j*vlig vondt og sa ikke et pip før han var ute, men de sa ingenting om at minsten noen gang var i fare. Jeg tryglet om epidural, men fødselen var allerede i gang så det fikk jeg ikke. Men som førstegangsfødende skal man kanskje ikke klage når første ria kommer 4 timer før babyen er ute:-) Gikk fort gitt.
ifie Skrevet 14. desember 2007 #9 Skrevet 14. desember 2007 Jeg tror nå alle jordmødre gjør det som er best for barnet, ja! De lar nok ikke være å få ut ungen fordi mora er stor!? De var nok helt trygge på at ungen din hadde det bra der den lå
HAPPY MOM<3<3<3 Skrevet 15. desember 2007 #10 Skrevet 15. desember 2007 Jeg er 170 og 74 kg (86 kg i sv.skapet) Mine ble tatt med vakum etter at jeg hadde hatt pressrirer i 2 timer, mini hadde ikke vridd hodet i rett posisjon og lå å stanget..... jeg var utslitt og mini fikk lavere og lavere puls så da ble det vakum... Jeg fikk ikke noe bedøvelse, ble klippet og revnet opp endel... men jeg er altså ikke noen liten jente...
Lynet Skrevet 15. desember 2007 #11 Skrevet 15. desember 2007 Min første ble tatt med vakum. Jeg er 1.70 og var 60 kg ved termin. Ikke så stor med andre ord. Grunnen for vakum var synkende hjerterytme på babyen. Jeg følte meg ikke spesielt sliten og gav heller ikke uttrykk for at jeg var det. Som flere har sagt her så er det fryktelig vondt. Fikk ingen smertestillende, så jeg kjente hver cm som revna VELDIG godt. Nå det er sagt...jeg har hørt fra flere jordmødre at slanke damer (med en viss høyde) ofte har lettere fødsler enn kraftigere. Så jeg tror og håper at jordmødrene ikke tar forgitt at store og kraftige damer har mer på lager... Lykke til neste gang. Håper du får en mer positiv fødselsopplevelse!
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 15. desember 2007 #12 Skrevet 15. desember 2007 Jeg har født 2 barn, èn med hjelp av vakuum og èn helt på egenhånd. Og det var den fødselen uten vakuum som var den "beste". Jeg er 175 høy og absolutt ikke liten. Så akkurat der tror jeg nesten du tar feil.. De setter ikke vakuum eller tang kun for å hjelpe til for at mor er sliten, slitne er jo alle når det kommer til det punktet at ungen skal ut. Vakuum regnes som en operasjon faktisk, jeg fikke operasjonsbeskr sammen med journalen min. Jenta mi ble tatt med vakuum pga jeg hadde ikke trykketrang og hun hadde truende fosterasfyksi (surstoffmangel). Ved vakuum så klipper dem deg uansett (fikk jeg beskjed om), for å få festet koppen. Jeg hadde styggvondt i flere uker etterpå, og klarte ikke sitte rett på stoler før vesla var bortimot 6 uker gammel, måtte sitte på pute. Da jeg fødte helt på egenhånd gikk alt myyyye bedre, hadde vondt kun i noen få dager, pga da revnet jeg nesten ikke i det hele tatt, og det var naturlige rifter. Og det var ikke på så langt nær vondt å få henne ut som det var med første som ble trekt ut.. Fikk jeg valget, så ville jeg nok valgt naturlig uten vakuum, men er sjeleglad at det hjelpemiddelet finnes, hvis ikke er det ikke sikkert at eldstejenta mi hadde vært her..
Lykkeliten og jeg Skrevet 15. desember 2007 #13 Skrevet 15. desember 2007 Jeg er 160 høy bare, men veide litt over 60 kg da jeg ble gravid. Småen ble forsøkt tatt med sugekopp (3 ganger). Anbefaler det virkelig ikke!! De gjorde noe helt sinnssykt jævlig vondt å sette den på. Når gutten kom ut til slutt (ks), hadde han en kjempekul og et stort blålilla SÅR på siden av hodet. Nå er han 5 mnd om noen dager bare og kulen er nok permanent og det er antydninger etter såret fremdeles =(
9nah Skrevet 15. desember 2007 #14 Skrevet 15. desember 2007 Hei må bare korrigere oppfattelsen til 2 lykketroll. jeg fikk en jente for 6 mnd siden, som til slutt- etter 13 timer, ble tatt med keisersnitt. de forsøkte med både tang og sugekopp, men av en eller annen grunn kom hun ikke ut. (målt bekken etter fødsel, og det var ikke trangt bekken som var årsaken.). Men jeg ble altså verken klippet, og revnet heller ikke. hodet var synlig, men det var alt som kom frem før det altså ble det de kaller katastrofekeisersnitt. De vet ikke hvorfor hun ikke kom helt ut, men en teori som ble fremsatt var at livmoren min var 'utslitt' og altså ikke klarte å presse ut babyen. selv presset jeg som 'mora til kenneth', men kjente heldigvis minimalt med smerte da jeg hadde fått 'alt av tenkelig smertelindring'. Er forøvrig 1,68 og veier rundt 62 kg, og tør kalle meg selv nokså sterk da jeg trener mye.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #15 Skrevet 15. desember 2007 Det er bare tull og vas at jordmødrene ser på om mor et tynn eller tykk når det skal vurderes vakum. Og ikke er det sånn at tykke mødre nødvendigvis tåler noe mer enn tynne mødre heller... Det er ene og alene på grunnlag av hvordan barnet har det. Det regnes som risikofødsel å føde vha vakuum/tang, så jeg kan ikke forstå at du ønsket deg det. De klipper deg opp, det er sykt vondt, det øker faren for alvorlige rifter og ikke minst skader på barnet. Alle her vet vel at det er jævlig å føde, det er det for alle, men å ønske seg vakum.... Den skjønner jeg ikke. Selv ble jeg nesten påtvunget vakum, siden pulsen på barnet ble lav i slutten av utdrivingen. Jeg gråt og ba om å få prøve bare litt til før de klippet og satte på vakumet. De gav meg noen få rier til og jeg jobbet vettet av meg for å få han ut. Heldig vis gikk det, og gutten var sunn og frisk. Vakum er noe forb... dritt for barna og jeg håper jeg ALDRI må bruke det på mine barn.
nimmi Skrevet 15. desember 2007 #16 Skrevet 15. desember 2007 Gutten min ble prøvd tatt med vakum men det glapp, så da kom tanga fram! Han var ikke ferdig rotert så ble tatt over ansiktet og kom med flat nese og blåøye stakkar! I tillegg fikk han kalott og sår i hodet etter vakumet og hadde smerter i hodet i dagene etterpå. Hadde variabel hjertelyd så de ville ha han fort ut og rieaktiviteten var bort hos meg. Vet ikke hvorfor, men det gjorde ikke vondt verken vakum el tang, bare ubehagelig! Tror kroppen var full av endorfiner:) Bare synd i lillemann!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #17 Skrevet 15. desember 2007 Om du leser innlegget ser du at jeg på ingen måte ønsker om sugekopp.var bare en diskusjon med to venniner som brukte det under fødslene sine,der jeg fikk inntrykk av at siden de er tynne og spelemmet har de litt lettere for å få slik hjelp under fødselen,og dette mente de også var tilfelle...men jeg vil absolutt føde på vanlig måte,for jeg hvet at det er en risiko,og ikke bare bare...(selv om jeg skrek som hæ.. om hjelp under fødselen,om å få ungen ut så fort som mulig..men hvem gjør ikke det..) HI
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 15. desember 2007 #18 Skrevet 15. desember 2007 Dette er sitat fra det du har skrevet selv HI, hvis det ikke står her at du vil ha vakuum neste gang, så kall meg en krakk:-) Du skriver jo at du vil passe på å virke sliten neste gang.. "og presset i godt over i en time,og skrek etter sugekopp,men jormødrene nektet,og sa at jeg var stor og sterk nok til å presse ut ungen selv,mens mine mindre venniner,som ikke hadde ligget der i nærheten av det jeg gjorde,fikk det tilsutt,fordi jormødrene syns de så så slitne ut.. hvis det er slik det fungerer,skal jeg virkelig passe på å se nok sliten ut neste gang,akkurat som jeg ikke gjorde det fra før lissom."
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #19 Skrevet 15. desember 2007 Mulig jeg spør dumt men hva er det som er så ille med vakuum? Jeg hadde ikke trykketrang i det hele tatt og de valgte å bruke vakuum etter at pressfasen hadde vart i over en time. Ja, det var vondt å sette det på, men bortsett fra det synes jeg ikke det var så ille. Ble ikke klippet og revnet minimalt. Gutten min hadde merke etter "koppen" men virket ellers frisk og rask både rett etterpå og i dagene som fulgte. Er først i ettertid jeg har skjønt at vakuum ikke er risikofritt. Var jeg rett og slett utrolig heldig som ikke opplevde det som dramatisk?
Gjest Skrevet 15. desember 2007 #20 Skrevet 15. desember 2007 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Nesten så jeg håper du får oppleve en vakumfødsel en gang så kan du si hva du foretrekker etterpå...
oblix Skrevet 15. desember 2007 #21 Skrevet 15. desember 2007 Hadde vakumfødsel, revnet i alle kanter, det gjorde så vondt at jeg bare ønsket å dø. Var ikke glad da gutten vår kom ut, bare vettaskremt og i sjokk. Klarte ikke gå på flere dager etterpå. Sliter fryktelig med dette i ettertid, klarer ikke slutte å tenke på de grusomme smertene.... Nei, vakum er ikke noe å ønske seg. De dro og dro i VELDIG lang tid på meg, samboeren min brøt fullstendig sammen. Ønsker meg flere barn, men orker ikke dette en gang til. Hos meg måtte de gjøre dette fordi lillemann satt fast.
mamma til s@lma Skrevet 16. desember 2007 #22 Skrevet 16. desember 2007 Jeg er 164 cm og veide 74 før svangerskapet, ca 90 rett før fødselen. Et par kilo ekstra, men ikke store ting.Datteren min ( første barn) ble forløst med tang etter 3 døgn med rier og uten fremgang i fødselsaksjon. Jeg lå med epidural fra natt til søndag ( jenta ble født søndag kveld ), men midt på dagen riene haglet på, bedøvelse hadde ingen virkning lengre , jeg var fulstendig utslitt og ba selv om KS. Lege bestemte at jeg skulle først prøve å trykke selv, selv om jeg hadde ingen følelse og kjente ingen trykkepress, og så sa han at om det ikke skulle gå så prøver de med tang. Neste steget var KS , men det hadde de ikke lyst på. Etter å ha trykket i godt over 1 time, ble det bestemt at de skulle bruke tang. Jeg fikk inntrykk at jm hadde ingenting med denne avgjørelsen å gjøre,og det var kun lege som kunne bestemme slik. Kan ikke klage på smertelindring, fikk EDA uten problemer og tror at jeg ville ha fått alt annet hvis jeg hadde spurt om det. I mitt tilfelle hadde det nok ingenting å si hvor kraftig jeg var , det var mer det at det ikke var fremgang i fødselen etter så mange timer som avgjorde saken. Det eneste jeg kan klage på er at jeg ble ikke klippet før de brukte tang, fikk total ruptur og blødde nesten i hjell, så på denne måten "spanderte "de på meg forferdelig barseltid uten mulighet til å amme mitt første barn. Men det er en annen sak. Jeg tror ikke at det om man bruker tang /vakum har noe å gjøre med det om man er tynn eller tykk, de vurderes vel mer rene medisinske indikasjoner og ser om det er grunn til å bruke det.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 16. desember 2007 #23 Skrevet 16. desember 2007 Helt utenom tema her, men jeg bare må spørre! Er det dere et ordentlig uttrykk brukt av folk: "... kall meg en krakk"? For det uttrykket har jeg brukt selv, men aldri hørt noen andre si før nå!
Gjest Skrevet 16. desember 2007 #24 Skrevet 16. desember 2007 Jeg er en kraftig jente og gutten vår ble tatt med vakuum fordi han rett og slett måtte ha hjelp til å komme ut.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #25 Skrevet 16. desember 2007 2 lykketroll: om du ikke skjønner det,så var det en litt ironisk undertone i innlegget:) ....poenget mitt med dette innlegget var bare å få vite hva andre tenker om saken,ikke at jeg på død og liv VIL ha vakum neste gang.men saken var at gutten min hadde på et stadiet dårlig fosterlyd under pressriene,og når han kom ut var han knall blå og måtte ha pustehjelp,og syns da det var merklig at de ikke gjorde noe,...og fikk da intrykk av at siden jeg var så stor,var jeg sterk nok til å presse litt til,mens de små venninene mine var slitne,og fikk derfor vakum... Men altså,jeg vil helst unngå vakum,men som sagt bli tatt på alvor og få hjelp når jeg trenger det.. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå