Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #1 Skrevet 14. desember 2007 Jeg holder på å bli litt sånn SMŨgal! Helt siden babyen vår ble født for 3 mnd siden har sviger foreldrene mine rent ned dørene her til oss. Ikke misforstå, syns det er koselig med besøk, men liker at folk kan skrive en meld først eller ringe... De kommer til de merkeligste tider... Midt når vi skal spise middag, tidlig om morgenen 0930 feks.. *gjesp* aaarrrrggg!!! Jeg er rett og slett DRITT lei... og i tillegg til alt besøket så ringer de hver dag og spør NÅR vi kommer innom liksom. . . Vet ikke hva de forventer, at vi skal komme annenhver dag. Sambo er også fortvilt for han vet liksom ikke hvordan vi skal ordlegge oss for at de ikke skal bli sur. De er begge pensjonert, så har lite å bedrive tiden med. Men vi for vår del syns det er godt å ha litt tid sammen på kvelden når sambo er ferdig på jobb... Liker også å få ryddet bort middagen før vi får besøk! Noen som har forslag til hvordan vi kan håndtere dette "problemet"?? Både jeg og sambo er ganske fed up med dette, og vi vil ha litt tid for oss selv, iallefall noen dager... Det er ellers også en del fra slekta hans som kommer uanmeldt på besøk iallefall 1 gang pr uke. Kjempe koselig, men vi har nesten ikke en dag "FRI" og jeg er DRITT DRITT DRITT lei!!!!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #2 Skrevet 15. desember 2007 Det beste er selvfølgelig om samboeren din på hyggelig, blidt vis sier til foreldrene sine at det er litt for mye av det gode, men jeg skjønner at det ikke er så lett. Ei venninne av meg opplevde det samme og de dro rett og slett ei uke på hytta, bare de tre. Har dere noe sted dere kan dra? Eller sørge for å være mye på tur uten å si ifra? Jeg skjønner det hvis dere helst vil være hjemme hos dere selv, men kanskje det å komme til stengt dør har en effekt?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #3 Skrevet 15. desember 2007 vi har ingen plasser å dra nei forutenom til mine foreldre som bor et stykke unna da. Men dit reiser vi uansett 1 gang i mnd. Sambo jobber jo også hver dag og annenhver lørdag så tiden begrenser seg litt der også... Ellers så låser vi alltid døra og et par ganger har vi latt lære å åpne, men da står de utenfor å ringer på... ikke bare 1 gang, men MANGE MANGE ganger... og hvis det ikke hjelper så begynner de å ringe på mobilene våre... Sambo har prøvd å si liksom at i dag passer det dårlig for at vi skal feks å handle (dra til byen), og da spør de lisksom når drar dere dit? da svarer han, tja etter middag... og når tror du de da kommer??? midt under middagen... De unnskylder seg med at de må da få se gullet vårt... Kjenner at jeg SNART kommer til på explodere!!! Litt privatliv er ønsket takk... Kan forresten legge til at etter gullet var født hadde vi besøk konstant fra alle mulige slektninger i 2 uker i strekk. Flere ganger for dag... Jeg var såååå sliten at jeg ikke ante hva jeg skulle gjøre. Vi sa til folk at vi ville vente med besøk pga jeg var så sliten, men folk for det om... Hva skal man gjøre?? Føler at forholdet trenger litt tid liksom... ((((
Himmel og hav Skrevet 16. desember 2007 #4 Skrevet 16. desember 2007 Er vel ikke så mye annet å gjøre enn å si det som det er. Si at det er så koselig med besøk, men at dere ikke får gjort det dere skal eller slappet av sammen. Si at dere er slitne, og at dere blir litt stressa av å ikke vite når de dukker opp. Det er jo temmelig uhøflig da å komme uanmeldt til folk før frokost eller midt i middagen! Si at dere nok lever etter en litt annen rytme enn det de gjør, og at dere tre som familie ikke har så mye tid sammen og at dere av og til vil være litt i fred. Bare pass på å få med at dere setter pris på dem, og dere fortsatt vil at de skal komme på besøk, men at det kanskje kan avtales noen dager i forveien, og at de heller kan komme på et eller to lengre besøk enn 6 småturer innom i uka. Eller at dere kan avtale en dag i uka som dere spiser middag hos dem. En litt annen taktikk er jo å kikke på klokka ti minutter etter at de har kommet og si at "nå får vi komme oss avgårde for vi skal på babysang/møte kari til lunsj/ på besøk / til tannlegen osv". Hvis det skjer en del ganger på rad når de kommer, så kan det jo hende at de tar hintet om at det kan være greit å ringe først :-)
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #5 Skrevet 16. desember 2007 Tiden da dere sikkert bare satt å så på TV sammen hver kveld er forbi. Dere har fått barn. Selv er jeg et aktivt menneske, og vår dør står alltid åpen. Har en del besøk, men ikke sååå mye at jeg irriterer meg. Jeg er sosial og elsker besøk. Et par ganger i uken bør jo være et minumum også syns jeg. De er jo bare familie. Eller klarer du ikke være seg selv, og ikke avslappende med dem er jo det DU som har et problem. Skal du liksom sitte med sambo hele kvelden og holde hånda og se på TV??? Bare spør. Det ER koselig med besøk, og hos oss får folk komme når de vil. Venenr og familie. Er så koselig atte. men er en ikke av den sosiale typen, eller er vant til mye besøk kan det sikkert bli mye. Er likevel bare en overgang. Jeg elsker uanmeldte besøk. Folk får ta oss og evt. alt rotet som det er. Venner og familie kjenner oss, og jeg prøver ikke være bedre enn jeg er, eller late som. Kanskje det er det du bør gjøre. Slappe av litt, være deg selv, bli litt venner med foreldrene hans i stedet for å være falsk og ha som eneste ønske når de kommer på besøk at de skal dra. Nei, bli mer moden du, så kommer det seg.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 16. desember 2007 #6 Skrevet 16. desember 2007 Det har da ingenting med modenhet å gjøre at man ønsker en viss kontroll over sin egen hverdag? Jeg har familien langt borte, så det må jo uansett planlegges. Men jeg hadde IKKE satt pris på uanmeldt besøk. Selv om du SYNES det er koselig med besøk, betyr det ikke at det ER koselig med besøk bestandig. Selv om vi er forskjellige på det punktet betyr ikke det at du er mer voksen. Hele innlegget ditt tyder i grunnen på det motsatte. Til HI: Gi tydelig beskjed. Så kan heller de sitte hjemme og irritere seg over at dere ønsker beskjed om at de kommer på besøk, i stedet for at dere irriterer dere over at de stadig dukker opp.
Gjest Skrevet 16. desember 2007 #7 Skrevet 16. desember 2007 Æh... Har ikke ytterdøra deres lås? Dørlåser er til for å brukes, spør du meg... Hold dørene låst, og koble fra ringeklokka hvis dere ikke klarer å la være og lukke opp.
Sivalur Skrevet 17. desember 2007 #8 Skrevet 17. desember 2007 Signerer Kakao, og legger til: Sett mobilene på lydløs og trekk ut kontakten på fasttelefonen..
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #9 Skrevet 19. desember 2007 Rare svar som dukker opp her på dib iblant (mener anonym 17:39) "bli moden"? "sikkert bare satt og så på TV hver kveld"? "bli litt venner med foreldrene hans i stedet for å være falsk og ha som eneste ønske når de kommer på besøk at de skal dra"? -hallo! Merkelig snever oppfattelse du har av andres liv, til å være så "sosial" som du sier. Jeg forstår godt deg HI som synes det er slitsomt med uanmeldte besøk til alle tider, LITT fred er det godt å få. Men det er gjerne verst i starten. Spesielt hvis mannen din har noen søsken som får barn etterhvert, roer det seg veldig! (Høres ut som første barnebarn. Moren min var tussete da, men det ble jo aldri så voldsomt heldigvis.)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #10 Skrevet 19. desember 2007 Har en aldri så liten mistanke om at anonym 17:39 er denne berømte farmoren som hadde en tendens til å skrive veldig mange innlegg her en stund om hvor håpløse dagens svigerdøtre er....med mindre det bare er en anonym som vil provosere.
Gjest Skrevet 20. desember 2007 #11 Skrevet 20. desember 2007 Jeg har forståelse for at det kan bli for mye av det gode. Dere må nok bare på en hyggelig og ordentlig måte fortelle hvordan dere har det. Og gjør det før det går så langt at du forteller de hvordan du føler det i sinne.Det kommer det IKKE noe godt ut av. Men jeg må si det at jeg syns det er litt synd med den utviklingen som har blitt at man ikke lenger kan dra på eller få uanmeldte besøk. Alt skal planlegges. Syns det er kjempe koslig hvis noen bare stikker innom en dag og tar en kopp kaffe. MEN dette var bare en tanke fra meg,IKKE ment som kritikk til HI.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2007 #12 Skrevet 20. desember 2007 tusen takk for tilbakemeldingene folkens:=) føler jeg bare blir så frustrert og sliten! helt tappet for energi liksom! Sambo har prøvd flere gange rå si ifra, men det går liksom ikke "inn" om dere skjønner? Det har iallefall så langt ikke hatt noen effekt. Syns ikke det skal være slik at man drar på besøk fordi man har LYST og ikke fordi man blir nærmest tvunget! (får dårlig samvittighet). Og når det gjelder uanmeldte besøk så er jeg helt enig stella. Syns det er helt ok, men det går an å ikke komme til de tidene som man vet at vedkommende er opptatt. fra 1630-1700 spiser vi middag feks. Og til hun anonyme som skrev over her om modenhet så syns jeg innlegget ditt vitner om at du er svært lite moden selv og har liten evne til å vise empati. Så jeg tar ikke akkurat det innlegget så seriøst akkurat, men til dere andre :=) tusen takk for støtten... hi
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2007 #13 Skrevet 23. desember 2007 skjønner hva du mener, her kommer svigers uanmeldt kl 10 om kvelden, ikke noe kjekt i det hele tatt... kan ikke fatte og begripe at det ikke går an å tenke seg om to ganger av og til....
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2007 #14 Skrevet 27. desember 2007 Skjønner ikke hva som er problemet HI. Svigers kommer ofte på besøk hos oss. Men jeg klarer da slappe av og være meg selv for det. Jeg ligger i sofaen og er meg selv fullt og helt. Som om det var søsteren min som kom. Om det er svigers, søsteren min eller besteveninnen min som kommer spiller ingen rolle. De er en stor del av meg, og liker meg for den jeg er. Trenger ikke late som. Men for de av dere som spiller en annen rolle når svigers kommer, kan det jo være litt anstrengende. Men det er jo synd for dere, for å si det sånn..... lær å slapp av med svigers, så ordner det seg. Ps. svigers har flere ganger komt på døren i 22 tiden hun, jeg ber henne inn og vi storkoser oss. Elsker besøk jeg da :-) Om jeg og sambo ligger i sofaen og spiller det jo ingen rolle.....
Adalis Skrevet 28. desember 2007 #15 Skrevet 28. desember 2007 Heng en liten notis på ytterdøra: "Til våre gjester: Vi er glade i besøk, men om du står her uten å ha ringt oss først, vil vi sette pris på om du gjør det neste gang, siden vi ikke er så glade i uanmeldt besøk!" Sånn generelt liksom.. Hehe!
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #16 Skrevet 30. desember 2007 Til HI Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det, akkurat samme greia her. Jeg er av den feige typen og har en svigermor som blir sår og lei seg for den minste ting, så jeg har ikke turt å si noe. Sambo eksploderte her en gang og sa rett ut hva han mente, så da hørte vi ikke noe fra henne på en uke, men ikke noe hyggelig når det blir på den måten heller. I den perioden jeg var mest lei av uanmeldt besøk hadde jeg alltid stellebag og utetøyet lagt frem, så da kunne jeg bare si at vi var på vei ut. Feigt ja, men syns det er vanskelig å si i fra.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #17 Skrevet 30. desember 2007 Mennesker er forskjellige. Noen har mer behov for privatliv enn andre, særlig med så liten baby. HI er nok en annen type enn deg, og hun må respekteres for sine behov. Kl 22.00 er det ofte leggetid når man har en lang dag bak seg, og da passer det ikke med besøk, uansett hvor sosial man er.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #18 Skrevet 4. februar 2008 Herregud, er du LITT på jordet eller? Har du hørt om at det er forskjell på folk, og at det finnes forskjellige mennesketyper? Jeg og mine svigerforeldre er heeeeeelt forskjellige mennesketyper, eller, helst jeg og svigermor, bedre med svigerfar. Og nei, jeg kan ikke være slik jeg normalt er når jeg er sammen med svigers, det hadde bare ikke funka, og dermed synes jeg det er stress å være sammen med dem. Men så er de også 45 år eldre enn meg og av en helt annen generasjon. Nå skal jeg ikke klage for mye for vi sliter ikke akkurat med at de renner ned dørene hos oss. De er så snille og alt, men det er bare det at de er så overdrevent snille at det går over til det kvalme, man får aldri ut av dem hva DE ønsker for de skal bare godgjøre sønnen og aldri si imot ham for da blir han jo lei seg. Det er så jeg får lyst å filleriste dem for å få dem til å våkne opp og se hva de driver med. Anywho, det har ingenting med modenhet å gjøre, som allerede har blitt skrevet, men jeg syntes det måtte gjentas. Selv har jeg stort sett klart meg selv siden tidlig i tenårene og er moden så det holder, men det hjelper ikke når man treffer på folk som overhodet ikke passer med din mennesketype, man får ikke den samme avslappede atmosfæren og kan ikke helt være seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå