Gå til innhold

svigers, og uanmeldte besøk!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å bli litt sånn SMŨgal! Helt siden babyen vår ble født for 3 mnd siden har sviger foreldrene mine rent ned dørene her til oss.

Ikke misforstå, syns det er koselig med besøk, men liker at folk kan skrive en meld først eller ringe...

De kommer til de merkeligste tider... Midt når vi skal spise middag, tidlig om morgenen 0930 feks.. :( *gjesp* aaarrrrggg!!!

Jeg er rett og slett DRITT lei... og i tillegg til alt besøket så ringer de hver dag og spør NÅR vi kommer innom liksom. . . Vet ikke hva de forventer, at vi skal komme annenhver dag. Sambo er også fortvilt for han vet liksom ikke hvordan vi skal ordlegge oss for at de ikke skal bli sur.

De er begge pensjonert, så har lite å bedrive tiden med. Men vi for vår del syns det er godt å ha litt tid sammen på kvelden når sambo er ferdig på jobb... Liker også å få ryddet bort middagen før vi får besøk!

Noen som har forslag til hvordan vi kan håndtere dette "problemet"??

Både jeg og sambo er ganske fed up med dette, og vi vil ha litt tid for oss selv, iallefall noen dager... Det er ellers også en del fra slekta hans som kommer uanmeldt på besøk iallefall 1 gang pr uke. Kjempe koselig, men vi har nesten ikke en dag "FRI" og jeg er DRITT DRITT DRITT lei!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He, he, kjenner meg litt igjen her ja... Særlig svigerfar, de bor rett borti her og han er ute og går tur flere ganger om dagen. Rett som det er kommer han innom, men det værste er at han gjerne går en tur rundt huset først, så jeg vet aldri hvilket vindu han plutselig står utenfor, eller til hvilken tid på døgnet... Og han hverken banker eller ringer på, bare går forsiktig inn i gangen, tar av seg skoene og kommer tuslende inn på sokkelesten, har virkelig holdt på å skremme vettet av meg noen ganger!

Har ikke sagt noe jeg, det går litt i perioder, nå har det vært mye en stund, men så kan det dabbe av igjen..

Skrevet

Vanskelig situasjon ja...

Mine foreldre er på samme måte... Men heldigvis har det roet seg nå etter 6 mnd.

Man må jo forstå at de synes det er spennende med det nye familiemedlemmet da. Men de burde jo også forstå at man blir lei...

Dere kan jo rett og slett låse døren, gi beskjed at den kommende uken er dere opptatte og ikke tar imot besøk. Kanskje etter den uken innser de at de har vært hos dere ganske mye... Hvis ikke, så har dere iallefall fått en uke "fri" :-)

Det blir nok bedre etter hvert når knøttet blir større. Da kan dere kanskje la svigers passe ham/henne noen timer alene, så får du og samboeren din litt alene tid. Da får de oppfylt sine samværs-behov, og du dine!

Skrevet

Hehe.. Vet ALT om det der... Har også ei på 3 mnd og bor i generasjonsbolig med svigermor i andre enden av huset. Hun er veldig grei egentlig, men blir dritt lei av at hun "bare skal inn og se Maria" 100 ganger om dagen... Særlig når hun ofte kommenterer at hun ser Maria alt for sjelden, og når man tenker på at mormora (mamman min!) bor 4 t kjøretur unna og ser ungen max 1 uke i måneden.... Vi blir bare nødt til å ta det opp med henne snart, men det er jo så vanskelig å si noe uten at det blir "feil" oppfattet - vi vil jo at hun skal ha kontakt med barnebarnet, men kanskje ikke hele tida. Da kan hun heller komme inn litt sjeldnere og bli lenger når hun først er der syns nå jeg! Hun har til og med prestert å gå ut på soverommet vårt for å ta opp Maria når hun har grått litt - og da sitter jeg i sofaen og har egentlig tenkt å se om jenta sovner og bare smågråter fordi hun er trøtt...

Skrevet

Mamman til Maria: som jeg skulle skrevet det selv...akkurat samme situasjon som vi er i. Mine foreldre bor MANGE mil unna og får se lillegutt sjeldent, mens svigers som ser han opptil flere ganger for dag klager over at de ser han så sjeldent.

skjønner godt HI her, er også kjempe lei av den skytter trafikken som er her i huset samt at de forventer at vi skal renne ned dørene til dem. Det er liksom begrenset hva vi kan snakke om, og vi er ikke akkurat sånn på nett fra før av liksom... hehe.

Skrevet

Siden det er foreldrene til samboeren din så må jo han ta en prat med de. Det er bare rett å slett å si; vi vil helst at dere ringer først. Om de ikke forstår, så åpner dere ikke døren når det ringer på. Spør de etterpå hvorfor dere ikke åpnet, så er det bare å si at vi må ha litt tid for oss selv, om dere ringer først så kan vi planlegge alle sammen. Det bør de forstå.

Skrevet

Kjenner meg så godt igjen her! Svigersene kommer rett som det er innom, tror aldri de har sagt fra på forhånd. Er ikke alltid så moro, kanskje er vi midt i en heftig krangel åsså står plutselig svigerfar i stuen og jeg er forgrått. Samboer har sagt ifra flere ganger men det nytter ikke. Blir kjempefrustrert. Er det ikke vanlig folkeskikk å si ifra når man har tenkt seg på besøk? At di kommer uanmeldt en og annen gang er greit, men ikke hver gang.

Skjønner jo at de er glad for et barnebarn, men de bør jo tenke litt på oss også.

Skrevet

Hva med å prøve å gi dem tilbake samme medisin? Dukke opp hjemme hos dem i tide og utide. Gjør deg gjerne flid med å dukke opp på upassende tidspunkt! Mulig de tar hintet?

Skrevet

stakkars dere, som har ressurspersoner rundt dere til å avlaste dere og som viser at de er glad i dere og det lille nurket deres... ja, uff...

Sorry, men jeg forstår ikke denne holdningen i det hele tatt.

Send de ut med barnevogn når de kommer, for da får du "vasket" badet eller hengt opp en vaskemaskin. Aktiviser de hele tiden, så skal du se pipa får en annen lyd. Svigermor har måtte legge sammen tøy og stryke skjorter her hos meg. Vasket vinduer etc. Er det ikke derfor de er her da? For å hjelpe? ( Dumme, dumme meg. Skjønner ikke bedre, jeg..hihi) Og nå har besøkene begrenset seg. De må tilogmed sette på kaffe og te selv.. Og dette gjelder min mor og far også..

Skrevet

Det er en menneskerett å kunne låse døra si, så trekk ned persiennene og lås. Skjønner dere veldig godt jeg. Når det er sagt så må det jo gå ant å si til dem at dere ønsker at de ringer på forhånd, og SPØR om dere tar imot besøk. Si det som det er, det er ikke alltid det passer med besøk.

Skrevet

wirre:

De fleste setter vel pris på litt hjelp ja... Men det kan faktisk bli for mye av det gode også... Hvis man føler at man blir invadert er det vanskelig å kjenne glede over besøkene... Ikke alle føler det likt vet du... Og ikke alle er like komfortabel med å be verken foreldre eller svigerforeldre gjøre noe i huset. Jeg hater at andre steller i mitt hus...

Men sette på kaffe og te selv, det får gjestene gjerne gjøre :-)

Skrevet

Vi låser vi alltid døra og et par ganger har vi latt lære å åpne, men da står de utenfor å ringer på... ikke bare 1 gang, men MANGE MANGE ganger... og hvis det ikke hjelper så begynner de å ringe på mobilene våre og da hører de at vi er hjemme:) hehe.

Sambo har prøvd å si liksom at i dag passer det dårlig for at vi skal feks å handle (dra til byen), og da spør de lisksom når drar dere dit? da svarer han, tja etter middag... og når tror du de da kommer??? midt under middagen... De unnskylder seg med at de må da få se gullet vårt...

Kjenner at jeg SNART kommer til på explodere!!! Litt privatliv er ønsket takk...

Kan forresten legge til at etter gullet var født hadde vi besøk konstant fra alle mulige slektninger i 2 uker i strekk. Flere ganger for dag... Jeg var såååå sliten at jeg ikke ante hva jeg skulle gjøre. Vi sa til folk at vi ville vente med besøk pga jeg var så sliten, men folk for det om...

Hva skal man gjøre?? Føler at forholdet trenger litt tid liksom... :(((((

wirre:jeg VISSTE at et slikt innlegg ville komme. Men da har jeg et spm til deg: Hadde du syntes at det var koselig å få besøk hver dag (uanmeldt) og et besøk som gjerne sitter på timevis og forlanger oppdektning... Som regel på ugunstige tidspunkt som før vi har stått opp/under middag/legging osv... ???

Jeg ser nå på besøkene som en såpass stor belastning at jeg får vondt i magen når folk spør om å få komme på besøk eller om vi skal dra på besøk.

Da skjønner dere vel at dette har gått litt langt????

forøvrig Hovedinnlegger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...