Gjest Skrevet 14. desember 2007 #1 Skrevet 14. desember 2007 Dere som ikke har samme etternavn: Hvilket etternavn skal dere ha på babyen. Vi klarer ikke helt og bestemme oss (og til en forandring ikke fordi vi vil ha vårt eget, men fordi vi ikke vil ha det ;o) ).
Sunniva78 har to små Skrevet 14. desember 2007 #2 Skrevet 14. desember 2007 Vi har korte etternavn begge to, og likedan navnet til lillegutt. Så her blir begge etternavnene med:-)
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #3 Skrevet 14. desember 2007 Sia me ikkje var gifte når førstemann kom te verda fekk han etternavna til begge to. Mitt først, så mammen sitt (er odelsutar begge to so eg hadde vel ikkje noko val på akkurat det). No på andremann skal han ha begge navn sjølvom vi har gifta oss.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #4 Skrevet 14. desember 2007 Vi, eller jeg, ville gjerne at førstemann skulle ha pappa'n sitt etternavn bare. Men det var fordi jeg visste at når vi giftete oss, skulle jeg også ta hans navn. Jeg villle at alle skulle ha samme navn, synes det er koselig og familieaktig. Nå kommer nestemann og nå heter jo alle det samme fra før.... :0)
mamma&urokråka Skrevet 14. desember 2007 #5 Skrevet 14. desember 2007 Hos oss får ungen etternavnet til samboeren min. Jeg har to etternavn, og jeg vet at begge mine foreldre blir skuffet hvis jeg ikke velger deres navn, derfor velger jeg ingen av dem. Når vi gifter oss om noen år, kommer jeg til å ta navnet hans, fordi jeg syns det er en koselig tradisjon, så da gidder jeg ikke å lage familiekonflikt nå, bare for at ungen skal hete ett av navnene jeg heter. Hehe. Også syns jeg etternavnet til samboeren min er fint og litt spesielt. :-)
Maigullet Skrevet 14. desember 2007 #6 Skrevet 14. desember 2007 Her har barna farens etternavn. Hadde jo egentlig planer om å gifte oss et år etter at førstemann var født da, - så skulle jeg ta det samme etternavnet i tillegg til mitt eget, men årene går... Synes det er greit at de har kun ett etternavn jeg - men håper jeg kommer etter snart da...
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #7 Skrevet 14. desember 2007 Vi har litt lange navn begge to, begge er sjeldne, mitt er sjeldnest. Vi valgte å ta kun pappaens etternavn. Gutten har bare ett fornavn også, på 5 bokstaver. Er det noen av navnene deres som klinger bedre med babyens fornavn??
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #8 Skrevet 14. desember 2007 Jeg synes at ett etternavn holder i massevis... Å skulle belemre babyen med to eller flere mellom/etternavn, med eller uten bindestrek, synes jeg blir dillete. Vi har hatt det ganske enkelt, siden mannen har et helt umulig etternavn og jeg har ett som både er fint og enkelt. Så her får barna mitt navn, og bare det.
Niem og Patrick Skrevet 14. desember 2007 #9 Skrevet 14. desember 2007 Her blir det kun sambos etternavn. Vi har begge lange etternavn, og jeg tar hans etternavn i tillegg når vi gifter oss.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #10 Skrevet 14. desember 2007 Vi er ikke gift, og graviditeten med første mann kom fort. Så han har begges etternavn, først mitt og så pappaen sitt. Mest fordi det var i den rekkefølgen det passet best. Neste mann skal også få samme etternavn som broren! Og etter en stund med pappen ser det ikke ut til at det blir noe giftemål heller (eller videre samhold) så vi gjorde det riktig der...
Line-80 Skrevet 14. desember 2007 #11 Skrevet 14. desember 2007 Mitt og samboerens etternavn passer dårlig sammen (slutter begge på -sen), så det er uaktuelt for oss at ungen skal ha begges navn. Siden mitt etternavn er mest uvanlig, har vi tenkt at ungen skal ha bare mitt etternavn.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 14. desember 2007 #12 Skrevet 14. desember 2007 Vi har begge stedsbundne navn, altså som er navn som betyr noe. Vi skal kalle sønnen vår for begge to, mitt først- så min samboers. Men rekkefølgen er bare den fordi det klinger best!!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #13 Skrevet 14. desember 2007 vi er gift, men jeg har ikke skiftet etternavnet mitt ennå. skal legge til mannen min sitt vell å merke. jeg vil bevare mitt eget etternavn, å det er mannen min enig i. så da er det han som skal ta over mitt, og datteren vår skal få begges.
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 14. desember 2007 #14 Skrevet 14. desember 2007 Vi er gift, og jeg har tatt min manns etternavn, så babyen vår skal ha det navnet. Jeg har ikke så varme følelser for mitt eget etternavn, og syns ikke noe om unger med 3-4 navn, så det er uaktuelt å ta med mitt pikenavn. Enkelt og greit=) Men dette er noe man må føle litt på; har man et sterkt og godt forhold til navnet sitt, er det jo bare å ta med begge (og så kanskje heller droppe mellomnavn?).
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #15 Skrevet 15. desember 2007 Vi har to barn og venter det tredje, og er samboere med ulike navn. Jeg insisterte på at mitt (mammas) etternavn skulle være det reelle etternavnet men at farens etternavn kunne være med som mellomnavn. Vårt første barn er født og navneregistrert like før den nyeste loven trådte i kraft, og da var det fortsatt ikke tillatt å lage bindestreksnavn. Mitt overbevisende argument til pappaen, var at hvis barnet i voksen alder ville gifte seg og eventuelt bytte etternavn, ville det bli mitt etternavn som ble valgt bort mens farens etternavn (som fikk offisiell status som mellomnavn etter gjeldende navnelov) ville følge "barnet" videre. Det viktigste for meg var at barna skulle ha mitt etternavn i oppveksten. Men vi og de fleste andre bruker begge navnene, og ikke alle skjønner hvilken rekkefølge de skal registreres når det ikke brukes bindestrek. Selv mormor, barnehave og idrettslag gjør bommerter...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #16 Skrevet 15. desember 2007 Vi skal ha mitt til slutt, jeg har et spesielt navn som få andre kan føre videre, derfor blir det riktig for oss. Når det gjelder hans navn lurer vi på om det enten skal være mellomnavn eller om vi skal bruke den islandske formen med å sette fars fornavn + sønn/datter, som Sjursønn eller hun på radio som heter Gregoriusdatter Rotevatn. Synes det er en flott måte å vise fars eierskap også.
Gjest Skrevet 15. desember 2007 #17 Skrevet 15. desember 2007 Her får han begge sitt etternavn,mitt blir mellomnavnet og faren sitt blir etternavnet. Var en diskusjon her på det,sambo skjønte ikke vitsen med å ha med begge,han ville bare ha med sitt,men jeg fikk viljen min tilslutt...hjalp å være gravid og hormonell.....
Januarmamma,tilnr2,FØDEKLAR! Skrevet 15. desember 2007 #18 Skrevet 15. desember 2007 Jeg syntes det holder med ett etternavn, men jeg er også sånn på fornavn da...så sikkert litt sær der..he he Men vi har begge "kjedelige" og veldig vanlige etternavn så jenta vi har fra før av har kun fars etternavn og babyen i magen skal også bare ha fars etternavn.. Også håper jeg at det etternavnet også blir mitt om noen år;-) Men jeg er enig når det gjelder odel og hvis man har spesielle etternavn så skjønner jeg at man vil beholde, også når man gifter seg;-)
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #19 Skrevet 15. desember 2007 Jeg har mitt etternavn på jenta mi,og fars som mellomnavn.Venninen min ble skilt for 1,5år siden og begge barna +ho selv har kun exmannens etternavn.hun velger å ha det slik for enkelt hetens skyld.synes det blir litt rart når x har ett sjeldent navn,og i tillegg skal gifte seg igjen
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #20 Skrevet 15. desember 2007 Vi begge har lange etternavn,men hun skal ha begge inntil ett evt giftemål,men hun får ikke så tungt fornavn da:)
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #21 Skrevet 15. desember 2007 Ungene her har samboerens etternavn fordi jeg selv tar hans etternavn når vi gifter oss:)
tobias og en til i magen:) Skrevet 15. desember 2007 #24 Skrevet 15. desember 2007 Her blir det begges som etternavn med bindestrek i mellom:)
mumitrolletermammantilmille Skrevet 15. desember 2007 #25 Skrevet 15. desember 2007 Hva med dere som ikke er sammen med barnefaren? Hvilket etternavn får barna deres?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå