Gå til innhold

Når lærer de hva nei betyr?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å lære mini på 9 mnd at det er ikke alt han får lov til... som feks å smake på planter og krype foran ovnen.... sier nei og legger han tilbake på matten, men så snart jeg snur ryggen til så er han der igjen....

Når lærer de nei?

Noen gode tips til å lære dem at ikke alt er lov????

Blir snart gal her... syns jeg sier nei hele dagen. (Roser veldig viss han mot normalt snur og går en annen retning)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe...sånn er det her også. Hun er overalt og skal absolutt smake på alt, men det er jo bare sånn de er :) De skal jo utforske verden og bli kjent.

Angående å si nei så hørte jeg noen som sa at de skjønnte ikke betydningen av ordet nei før de er 1,5 år. En lege jeg vet av har sagt at de ikke skjønner det før de er 3 år, men det syns jeg hørtes litt rart ut.

Uansett så er det jo lov for oss å si nei når de gjør noe de ikke skal/bør, og da er det best å bare si bestemt nei og bare være helt nøytral i ansiktsutrykket. Da skal de visst etterhvert forstå at det de gjør ikke er så lurt.

Ikke alltid like lett her i huset å holde seg alvorlig da hun ofte bare smiler tilbake,hehe...

Lykke til:)

Skrevet

de vet ganske tidlig hva nei betyr, når de hører på deg er en annen sak, hehe ;-)

Skrevet

Nei si det, har en 3 åring og en 5 åring som fortsatt ikke helt ser ut til å oppfatte hva ordet nei innebærer, hehe... Joda, klart de gjør det, de skjønte vel poenget når de var rundt 1-1,5 år vil jeg tro, men som nå så er det jo ikke alltid de gidder å høre etter da. Jeg vil på det varmeste anbefale deg å bare fjerne det som kan fjernes av ting han ikke får lov å røre eller kan skade seg på, dagen blir så mye kosligere da enn når man løper etter dem med pekefingeren og sier nei, blir så mye negativt da siden babyen ikke skjønner hvorfor den ikke har lov, den vil jo bare utforske verden. Når det gjelder ovnen så lærer han garantert fort nok at den er varm og "au-au" og holder seg unna den av egen vilje og erfart klokskap skal du se :-) Bruker du ordet nei for mye mister det også virkningen sin. Velg deg dine kamper med omhu og ta vekk resten, de lærer faktisk nei selv om man gjør hjemmet mer barnevennlig også :-)

Skrevet

Samme erfaring som Alva her, - ikke tenk så mye på at de skal lære å være skikkelige, det er for tidlig. Tilrettelegg omverdenen deres, og prøv å sette deg inn i deres nyskjerrige verdensanskuelse, de er nemlig fint lite interessert i å sette seg inn i din fornuftige tilværelse.

Den eneste konsekvensen de er opptatt av er "hvis jeg gjør sånn sier mamma "nei", og tester ut om de får rett, og når de får det blir de enormt fornøyde med seg selv. Det bedrer seg når de blir 1 1/2, det er en lettelse, men også etter det er de mer opptatt av seg selv og de de måtte ha lyst til å drive med, enn våre irrettesettelser, anbefalinger og kommentarer.

En god regel er at når h*n gjør noe forbudt, skal du ta henne bort fra situasjonen med beskjed om at det der er ikke lov, og så avlede og gi barnet noe annet å være opptatt av. ikke forvent at barnet skal ha lært at det ikke er lov og komme seg ut av situasjonen, selv etter n´te gangen, men gjenta prosedyren, pust og tell til ti (og tenk at om bare få år er det over...)...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...