Gå til innhold

Hjelp. Tannkjøttbetennelse...???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Børster tennene 3-4 ganger til dagen, men er nok ikke så flink med tanntråd tydeligvis. Tannkjøttet er rødt og betent og det er akkurat som "noe henger ned i veien". Kan jeg "redde" situasjonen eller må tannlegen skjære(?) i det? Har tot. angst for tannlege og er livredd bare med tanken. Noen som vet noe som kan gi meg råd/tips? Er helt fortvila her jeg sitter :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å børste tennene 3 - 4 ganger om dagen er altfor mange. Du akl aikke pusse mer enn 2 gang. Det er mer skadelig en bra for tennene å pusse så mye.

Men ellers kan jeg ikke hjelpe deg dessverre.

Skrevet

Tips: Bruke myk tannbørste (soft) 2 ganger for dagen. Ta tanntråd - det er veldig viktig! Og bruk fluorskylling 1 gang per dag. Drikk/skyll med vann mellom måltider - det nøytraliserer syreangrepet. Ta en tur til tannlegen for en vurdering. Si du er redd for tannleger og informer om at du er gravid med tanke på evt bedøvelse og røntgen

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Vet ikke om dette er "det korrekte" å gjøre, men når jeg kjenner at jeg har en tannkjøttbetennelse på vei, så går jeg løs på området med tannbørsten til tårene spruter (nesten, da..), bruker tannpirker eller tråd, så skyller jeg med munnvann, evt sprit - men det er jo ikke å anbefale nå som du er gravid.

Skrevet

Hei. Har slitt med tannkjøttbetennelse jevnlig siden sist jeg var gravid (jenta mi er nå 2). Det eneste som hjelper når du har fått betennelse er Corsodyl munnskyllevann. Du får kjøpt det på apoteket. Bare følg anvisningen på flasken. Ikke farlig når du er gravid. Men vær oppmerksom på at du får veldig redusert smaksans i en periode. Ganske sterke saker.

For å forhindre å få det tror jeg det er veldig viktig med fluorskyllevann og sikkert tanntråd i tillegg til vanlig tannpuss.

Skrevet

IKKE børst tennene mer enn 3 ganger til dagen, ta og skyll det med corsodyl(kjøpes på apoteket) Plages selv med dette, er en av tennene som er betente. Har fryktelig tannlegeskrekk jeg og, så dette utsetter det litt. Men du må til tannlegen til slutt uannsett.

Skrevet

Hei, har akkurat hatt samme problemet selv, men er over det nå. Jeg reddet det med å stikke i området med tannpirker slik det blødde skikkelig, "sugde" ut det jeg klarte og så skylte med corsodyl. Evt. skyll med vann blandet med saltvann når du har spist. Du burde også holde siden i ro, ikke tygge harde ting på den siden. Lykke til!

Skrevet

Hei! Kan høres ut som tannkjøttet er betent, ja.

- Puss tennene morgen og kveld

- Bruk tanntråd (!) før/etter tannpuss. Du kommer til å blø, men ikke vær mer forsiktig med tanntråden av den grunn. Sørg for at du kommer skikkelig til, slev om tannkjøttet er litt i veien.

- Kjøp corsodyl på apoteket, el hos tannlege, og skyll med det. Det er bakteriedrepende.

Er vanlig å slite med dette under graviditet. Vær nøye med tannhygienen, så vil dette gi seg. Tanntråden er viktig, så ikke hopp over det. Den kan du bruke foran tv omså.. Lykke til da:)

Skrevet

Jeg sliter med ekstrem tannkjøtt bertennelse, har faktisk fått mellomrom på 1-1,5 mm mellom fortenna mine og jeg hadde ikke mellomrom tidligere.

Gå til en offentlig tannlege for der har du gratisk konsultasjon. Konsultasjon betyr bare at han sjekker deg. Du skal ikke ta røngten eller få behandling/bedøvelse pga svangersakpet og heller ikke reparere tenner. Tannkjøttet er svakt under svangerskapet dessverre og det er bare veldig viktig å holde tenner/tannkjøtt rent.

Bruk vademecum å skyll munn med etter tannpuss det har hvertfall bidratt en del for meg. Eller vanlig munnvann men vademecum ga meg bedre resultat hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...