Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #1 Skrevet 14. desember 2007 Fungerer fødselstipendet på samme måte som når du går på skole? 16 578 kr i januar, og 6218 de resterende månedene? + forsørgerstipend Eller blir disse 16 578 kr fordelt utover, slik at man får 8 290 kr pr måned + forsørgerstipendet? Dette er satser for høyere utdanning.
mamma&urokråka Skrevet 14. desember 2007 #2 Skrevet 14. desember 2007 Jeg tror det er sånn at man får 8290 pr mnd + forsørgerstipend. Eller litt mer (rundt 1000 kr) hvis du har samboer/mann som tjener mindre enn en viss sum. (tror det var ca. 23 000). Husker ikke helt, men leste det på siden til lånekassa, og det stod det eks. på satser, og der stod det i alle fall ikke noe om at man får så lite som 6218 i mnd, slik man får ved vanlig studielån. Men nå får jeg ikke hjemmesiden dems til å fungere (irriterende) så jeg er ikke helt sikker. Noen som vet hvor mye forsørgerstipendet er på?
Erisa* Skrevet 14. desember 2007 #3 Skrevet 14. desember 2007 Heisann! Hvis spørsmålet er om det er slik at man får en større sum utbetalt ved starten av semesteret, og så mindre summer resten av året, så tror jeg det stemmer, det er i alle fall det jeg har fått inntrykk av. Og slik jeg har forstått det så er det snakk om en tusenlapp ekstra pr mnd. Men jeg er altså ikke sikker.
Gjest Skrevet 14. desember 2007 #4 Skrevet 14. desember 2007 Jeg mener og tror at det blir det samme som når man går på høyskolen/universitetet til vanlig. At i august og januar så får man den høye summen (som jeg ikke husker nå helt, 16.000 kr eller noe?), og resten av månedene så får vi 6218 kr. Blir antageligvis ikke delt opp på noen annen måte "BARE" fordi vi har født tenker jeg på. Forsørgerstipend i tillegg til denne vanlige støtten fra lånekassen? Har ikke jeg hørt noe om...
Erisa* Skrevet 14. desember 2007 #5 Skrevet 14. desember 2007 Det er vel bare den ekstra tusenlappen du får når du får fødselsstipend. Det omgjøres jo ikke før etterpå. Og du får også den tusenlappen etter at permisjonen er ferdig.
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 14. desember 2007 #6 Skrevet 14. desember 2007 Ja, pengene blir fordelt slik som stipendet/lånet normalt blir fordelt! 16.000,- i august og desember, og 6.000,- resten av mnd! :-) Hilsen meg som fra og med januar går inn i min andre periode med fødselsstipend! :-)
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #7 Skrevet 15. desember 2007 Lurer litt på hvordan overgangen fra studielån til fødselstipend blir. For jeg skal ha permisjon januar av. Må jeg betale semesteravgift og alt det der, for så å søke om fødselstipend når tulla kommer??? Sukk.. Blir helt matt av å ikke vite noe helt sikkert.. hehe
mimmitiltre Skrevet 15. desember 2007 #8 Skrevet 15. desember 2007 ja det lurer jeg og paa!! maa man betale semesteravgifta?? og naar soeker man laan?? etter man har faatt opptak paa studiet eller allerede naa?? Haaper noen kan svare!! er saa lang tlf-koe til laanekassen:)
Mamma'n til lille David Skrevet 15. desember 2007 #9 Skrevet 15. desember 2007 Lurte på det samme ang semesteravgifta, for å være sikker skreiv jeg mail til både lånekassen og rådgiveren på skolen - fikk beskjed om at jeg ikke behøvde å betale noen semesteravgift hvis jeg skulle ta full permisjon. Semesteravgifta er jo noe du betaler for å gå på skolen og skal ta eksamen. Jeg skal ha barn i begynnelsen av januar og søkte på stipend/lån for våren 2008 i september og har fått det innviglet. Fikk gjeldsbrevet i posten for et par dager siden som jeg skulle signere og returnere. Pengene blir utbetalt i begynnelsen av januar. Men det er først når barnet er født og jeg sender inn fødselstipendsøknaden at lånet blir omgjort til reint stipend - og da får jeg forsørgerstipend i tillegg, som er på 1320 kr pr måned. I januar får jeg 16 500 kr, og de resterende månedene av semesteret får jeg 6200 kr i fødselstipend + 1320 kr i forsørgerstipend. Når sommeren kommer får jeg ytterligere 16 500 kr, og de resterende månedene av permisjonen får jeg 6200 kr i fødselstipend + 1320 kr i forsørgerstipend. Håper noen ble litt smartere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå