Gjest Skrevet 14. desember 2007 #1 Skrevet 14. desember 2007 Jeg har lest så mange innlegg nå, om hvordan man kan få igang fødselen. Leste akkurat innlegget om lakserolje, og må si meg enig i det anonym skriver der. Man går inn i svangerskapet med alle de beste intensjoner. Man kutter ut alkohol, man slutter å røyke, mange legger om kosthold og passer på hva de spiser (alle har jo lest "kan jeg spise ....-innlegg"), er oppmerksom på babyens bevegelser, sjekker seg hos lege, ringer føden når man er usikker og alt annet man blir opptatt av. Og dette er jo BRA! Man SKAL være gravid og ta hensyn til den lille. Men hva skjer de siste dagene eller ukene? Ja, man blir tung, får plager man ikke har hatt tidligere i svangerskapet, sover dårlig, får vondter her og der, men det er faktisk kroppen som gjør seg naturlig klar til fødsel. Jeg skjønner at man blir lei og sliten (venter tross alt nr 5), men jeg skjønner ikke at alt dette til slutt ender i at man tar sjanser med sin egen og ikke minst babyens helse!! Er det ingen som har de tankene lenger om at babyen trenger tiden i livmoren til å bli en frisk og levedyktig baby UTENFOR magen? Hvorfor skal man absolutt sette sine egne krav foran babyens de siste dagene, når man har gjort motsatt i nærmere ett år? Jeg har full forståelse for at man setter igang fødselen der det er medisinsk grunn til det, eller at man gjør "naturlige" ting (eks sex) for å komme i fødsel, men når det kun er egen utålmodighet som ligger bak og man inntar ett eller annet, synes jeg det er gambling med babyen deres. Er det verdt det?? Mulig dette blir en brannfakkel, men jeg blir litt provosert her..
Gjest Lenchen med jente i magen Skrevet 14. desember 2007 #2 Skrevet 14. desember 2007 Jeg er utålmodig, men veldig enig med deg her, bringebæret. La babyen komme når den er klar
Gjest Skrevet 14. desember 2007 #3 Skrevet 14. desember 2007 er helt enig med deg!! la det skje når det skjer..
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #4 Skrevet 14. desember 2007 ja nei huff, den må bli der inne til termin. nå er jeg ikke så sliten å tung ennå, men blir ikke å framprovosere noen fødsel selv om jeg er lei. med mindre jeg er på overtid, hehe.. da kan det hende mannen får komme til musa som det nå er heldekket med støv!! hehe.. de overlever om de kommer ut før termin, men de har det jo best inni magen til de er klare selv.
marita*mamma*har fått jenta Skrevet 14. desember 2007 #5 Skrevet 14. desember 2007 jeg er forsåvidt ening med dere,men det finnes noen som er veldig plaget i svangerskapet.jeg selv har vært i elendig form fra dag en og har hatt alt av plager man kan få.de siste ukene har jeg hatt mye vondt og går med vondt hele tida og har selv prøvd det meste for å få gang på det.er ikke noe særlig og ikke få sove og ha det slik.det var jo også ei som fikk lakserolje på sykehuset for og sette gang på ting,så da kan det ikke være så farlig.selv har jeg hørt at det ikke er så heldig værken for mor eller barn. men i bunn og grun kommer nok ikke babyen ut før den er klar uansett da:-) har jo et håp om at de timene med akupunktur hjelper for meg da.så jeg slipper og gå så mye lengre nå. må ellers si at i mitt første svangerskap hadde jeg det helt supert.rart hvordan det kan forandre seg med nr to.
Gjest Skrevet 14. desember 2007 #6 Skrevet 14. desember 2007 Jeg er også enig med deg i at dersom det er medisinske grunner for det (og da legger jeg selvsagt med store plager gjennom svangerskapet), og en lege er enig, er det helt supert at de kan hjelpe en fødsel i gang. Men da snakker vi om medisinsk igangsatt fødsel på sykehus overvåket av lege og jordmor, og ikke sjansespill med diverse remedier hjemme på egen hånd. De fleste som er så plaget at det er en fare for den gravide og babyen, vil jo naturlig bli fanget opp av legekontroller/sykehus, og bli tatt på alvor. Jeg snakker om "generelle" plager og slitenhet her... Jeg tror ikke alle som skriver innlegg om hvordan de kan få igang fødselen har medisinske grunner for å føde for tidlig. Men de som HAR medisinske grunner til det, bør få fødselen startet. Full forståelse for det!
marita*mamma*har fått jenta Skrevet 14. desember 2007 #7 Skrevet 14. desember 2007 stemmer det. de som har et fint og vanlig svangerskap bør kose seg med babyen i magen så lenge de kan.blir ikke like mye tid til det etterpå. så jeg forstår heller ikke da hastverken.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #8 Skrevet 14. desember 2007 Helt enig med Bringebæret og de andre her, babyen må få være i magen frem til fødselen skjer naturlig, så langt det lar seg gjøre. Hverken lakserolje eller andre eksperimentelle metoder høres noen sted hjemme selv om man er ved termin. MEN var det ikke du, Bringebæret, som valgte nicket ditt fordi du var så fornøyd med bringebærte/kapsler? (Mulig jeg husker feil, men det var i hvertfall noen med Bringebær i nicket som skrev noe sånt). Ingen leger eller jordmødre har lov til å anbefale hverken dette eller andre naturmidler... Man har INGEN kontroll på produksjonen eller ingrediensene slik man har med andre legemidler og man skal være forsiktig med inntak av alle slike naturmidler, spesielt i svangerskapet - i flg flere jordmødre og leger jeg har snakket med. Så vi får smøre oss med tålmodighet, fortsatt være flinke med kosthold og trening og glede oss over at ventetiden uansett snart er over for oss her på 3. trimester.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #9 Skrevet 14. desember 2007 Må innrømme at jeg har prøvd noen kjerring råd selv. Men er faktisk helt ening med deg. Har aldri tenkt det på den måten før. Skal slutte med kjerring rådene og la han komme når han er klar selv.
marita*mamma*har fått jenta Skrevet 14. desember 2007 #10 Skrevet 14. desember 2007 hehe nå spørs det jo hva slags kjerringråd man prøver da.det er jo ikke farlig og prøve på en runde i senga. om babyen da kommer så er den nok klar for det.er nok mye tilfeldigheter også da.
Gjest Skrevet 14. desember 2007 #11 Skrevet 14. desember 2007 Jeg har 4 uker igjen, og jeg har det ikke travelt med at babyen skal komme ut før tiden. Den kommer når den kommer. Såklart jeg er LEI og synes det begynner å bli slitsomt nå på slutten, men jeg gambler ikke med babyens helse altså, det gjør jeg bare ikke!
Erisa* Skrevet 14. desember 2007 #12 Skrevet 14. desember 2007 Helt enig med deg, Bringebæret! Nesten litt godt at noen tør å si det:) Jeg er lei allerede (35+0 i dag, det kan bli noen laaange uker...), men annet enn sånn som å gå tur, ha sex, hvile, spise grøt med kanel; sånne harmløse greier, så har jeg ikke tenkt å prøve på noe dristig. Dersom det er medisinsk indikasjon for å sette i gang fødselen, så for all del! Men man gjør det ikke med lakserolje på badet hjemme, altså! Da skal det skje under overvåkning på sykehuset!
Gjest Skrevet 14. desember 2007 #13 Skrevet 14. desember 2007 Stemmer at jeg har drukket (og anbefalt her) bringebærblad-te. Men forskjellen her er at dette ikke er et fødselsframkallende middel, det virker positivt inn på slimhinner og blodårer for å styrke disse fram mot, under og etter fødselen. Som et kosttilskudd. Ser at det er mange som tror at dette skal framkalle fødsel, men dersom man leser om det og forhører seg om virkningen, er dette ikke tilfelle. Jeg snakker kun om å ta midler for å framskynde fødsel, og som blir frarådet av leger og jordmødre. Min mening er at igansatte fødsler bør skje under overvåkning av helsepersonell på sykehus.
En til! Skrevet 14. desember 2007 #14 Skrevet 14. desember 2007 Hei! Det var jeg som startet det innlegget i sted som førte til at Bringerbær skrev dette innlegget. Først: Jeg er veldig, veldig enig med Bringebær i innlegget her. I mitt innlegg spurte jeg om noen hadde erfaring med lakserolje. Vil bare understreke at jeg ALDRI hadde turd å prøve det uten å ha sjekket med jordmoren eller legen min først... Jeg har vært veldig forsiktig med både kosthold og alt annet gjennom hele svangerskapet, og jeg ville aldri i verden satt lillegutten vår i fare ved å prøve noe jeg ikke var trygg på. Det var bare det at mange her inne har snakket om det, og jeg har lest at det ved enkelte anledninger brukes på fødeklinikker, så derfor måtte jeg bare spørre om det var noe som mange brukte eller hadde erfaring med. Forstår at det frarådes, og kommer IKKE til å ta det, ville som sagt bare høre litt mer om hvilke virkninger det hadde - av ren nysgjerrighet. :-) Bringebærkapsler er jeg derimot trygg på, og min jordmor har sagt at det ikke er farlig (ref. innlegg fra Anonym over her), og at det er godt for livmoren og kan hjelpe livmorens sammentrekning etter fødselen. Lykke til alle sammen, og ha en fin førsjulshelg! :-)
Marit82 Skrevet 14. desember 2007 #15 Skrevet 14. desember 2007 Nå har jeg gått gravid i 37 uker...¨å da tenker jeg... 5 uker fra eller til , hva gjør vel det? Nå har jeg holdt ut i 37 uker , så noen uker til det takler jeg... La baby komme når den skal komme... Om du som mor av helsemessige årsaker ikke klarer mere , vil lege/jordmor/ fagfolk avgjøre om du må få føde før tiden eller ikke.... Så , hold ut! Babyen skal ut , enten du vil eller ikke , om kort tid. Klem Høygravid , og drit lei!
Hege & lille Hannah <3 Skrevet 14. desember 2007 #16 Skrevet 14. desember 2007 Knallbra innlegg! Du får virkelig sagt det. Er kjempeenig med deg. Har aldri tenkt tanken på lakserolje, men har vel igrunn holdt meg bra i aktivitet, og kanskje ikke helt uten baktanker. Ikke fordi jeg er sliten nei, herregud, kunne gått i en måned til jeg Men venter stor baby, og er vel litt redd for å gå til termin. Vil helst at dette skal skje naturlig, og gjør vel mitt for at dette skal settes igang. Blir satt igang på termin dersom jeg ikke har født, og det er vel mer ugunstig for lillegullet enn om det skjer av seg selv. Men aldri om jeg vil risikere mitt barns helse. H*n kommer når h*n er klar uansett Ikke vits i å provosere frem noe Kjempeflott innlegg! Kan vel hende du provoserer noen med å skrive det der, men jeg kunne skrevet hvert ord selv Ha ei goood helg
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 14. desember 2007 #17 Skrevet 14. desember 2007 Enig med Bringebæret! Jeg har hatt et tungt og delvis kjipt svangerskap, men jeg håper at babyen holder seg inne til temin, jeg. Folk sier "åh, nå vil du sikkert få ut ungen, så mye som du plages!?" Men NEI, jeg tenker at han har det best der han er. Jeg klarer en måned til! La babyen komme når den selv er klar for det!
brummemamma- Skrevet 14. desember 2007 #18 Skrevet 14. desember 2007 Jeg er i utgangspunktet enig med deg Bringrbæret, men samtidig forstår jeg at folk blir utålmodige. Min termin er i dag, og jeg er veldig klar for å få han ut nå - ikke fordi jeg har plager eller er veldig stor og tung, men fordi jo mer jeg nærmer meg termin jo mer bekymrer jeg meg for at noe skal skje med babyen mens den er inne i magen. Ikke at jeg har noen grunn til å bekymre meg, men jeg gjør det likevel. Babyen er levedyktig utenfor livmoren når man har kommet til termin. Jeg kommer ikke til å gjøre noe drastisk selv, men går jeg mer enn en uke over vil jeg garantert blir veldig bekymret, og jeg synes det er lenge å vente til dag 12 før man blir overtidsvurdert. Jeg har og hørt helsepersonell si at det er mindre farlig med premature barn enn de som er født mer enn to uker over tiden...
Gjest Skrevet 14. desember 2007 #19 Skrevet 14. desember 2007 Heisann! Kunne ikke vært mer enig. Jeg innstilte meg selv på overtid sist jeg gikk gravid...det fungerte veldig godt for meg. Kosa meg 100% den siste tiden, tross at kroppen var sprengt med vann, meget vond bekkenløsning og migrene...*ler* Jeg tenker likt denne gangen også. Satser på at det blir overtid denne gangen også, så jeg tar ting med ro. Veldig lurt å ha litt aktivitetet å drive med de siste ukene, slik at man slipper å sitte å kjenne/se etter tegn til at noe skal skje. )
kokosyklus Skrevet 15. desember 2007 #20 Skrevet 15. desember 2007 Enig med Bringebæret. Hvorfor skal jeg ikke takle disse siste tunge ukene? Ser noen over her skriver at det ikke er så lett når man har vondt over alt... Det er vel ingen som ikke har vondt i et svangerskap? Jeg har vært skikkelig plaget med kvalme, er fortsatt kvalm fra tid til annen. Hatt vondt i korsryggen så jeg nesten ikke klarte å gå. Ble så stiv at det ene benet ikke ville bakover og det andre ikke forover = gikk nesten sidelengs:) Kiropraktor løste problemet delvis for meg. Da det var over gikk jeg på enny periode med kvalme og sliiiiiten på grunn av jobben. Så klemmer det til i symfysen og bekkenløsningen er på vei. Nå går jeg stiv som en pinne igjen på grunn av bekkenløsningen, og har perioder hvor jeg ikke greier å snu meg i senga uten å skrike. Så er jeg sykemeldt ut svangerskapet på grunn av bekkenløsning. Halsbrann hele natta såklart Går jeg en ti minutters tur er jeg utslitt og har masse kynnere + vanskelig for å komme meg hjem igjen på grunn av bekkensmertene. Poenget med å skrive dette er ikke for å få sympati. Jeg synes bare det er rart at folk klager over at de har vondt overalt. Jeg gikk ikke inn i svangerskapet og trodde at det skulle bli behagelig. Jeg halter rundt her, men føler allikevel at jeg har det bra. Og når folk spør med en medlidende mine om hvordan det går med meg for tiden svarer jeg helt ærlig, at jeg har det veldig bra! Jeg har ingen svangerskapsforgiftning eller andre komplikasjoner og babyen i magen min sparker og koser seg. Hvorfor skal jeg klage over småting? Så lenge babyen har det bra, har jeg det bra:) Så må jeg le litt da. Sjekk linken til Den Kule Mage på siden her, hun ser rimelig høygravid ut og har DE slanke leggene i bittesmå sko... Jotakk:)
Fruktis¤Adele 2 år¤ Skrevet 15. desember 2007 #21 Skrevet 15. desember 2007 Hei! Jeg er faktisk enig med deg,snodig hvordan man forandrer holdning til akkurat dette. Selv er jeg veldig sliten og lei,men har også en milepæl som er ks-dato og det gjør det vel kanskje enklere for meg?? Uansett,jeg tror,av alle kjærringråd som er i denne "gravide verden" funker ingenting før baby er klar,så det å bruke kjempe masse energi på dette gjør jo man seg bare enda mer sliten,ett godt råd fra meg er: Ta en dag om gangen,så går tiden så fryktelig mye fortere,ønsker alle høy-gravide lykke til i vente-tiden
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #22 Skrevet 15. desember 2007 Jeg har 10 dager igjen til termin og har aldri vurdert tanken på å fremprovosere fødsel.. På tross av bekkenløsning og alle plager nå på slutten, syns jeg likevel hun skal få lov å komme når hun vil.. Håper at hun kommer på termin eller 2-3 dager etterpå jeg.. Men å gå 2 uker på overtid håper jeg at jeg slipper for barnets skyld, ikke min egen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå