Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #1 Skrevet 14. desember 2007 Hei! Ser det har vært mange tråder på navn til den lille her inne, men ingen som går på etternavn. Til dere som ikke har samme etternavn som faren, hvem sitt etternavn får barnet. Vi har begge lange navn som ikke passer å slå sammen, så barnet skal få mitt navn. Men er det egentlig uvanlig å gi mors navn da? Og hvordan skal dere dele permisjonen? Vi satser på halvparten hver, men lurer litt på hvordan det skal gå med amming og sånn hvis jeg begynner i jobb når den lille bare er 5 mnd. Men jeg vil jo så gjerne at pappaen også skal få samme nære forhold til babyen som jeg. Noen som har erfaring med dette?
#Aurora har tre gutter# Skrevet 14. desember 2007 #2 Skrevet 14. desember 2007 Her så har vi begge etternavnene.Men mitt blir på en måte mellom navn da og faren sin til slutt.Min søster har sitt etternavn på barna til slutt.Veldig mange måter og gjøre det på. Har ingen erfaring med å del permisjonen nei...jeg er hjemme nå med en gutt på 7mnd.,..faren skal flytte sine 6uker til sommeren siden jeg går ut i ny permisjon i april.
Mammaen til Turid Skrevet 14. desember 2007 #3 Skrevet 14. desember 2007 når det gjelder etternavn, skal vi ha mitt mellomnavn og hans etternavn, da mitt etternavn er så utrolig mange som har... (men slik hadde det blitt om vi hadde vært gift også, for skal beholde mittt mellomnavn - jeg tok når jeg var atten, et familienavn fra min mor side - , og ta hans etternavn.) jeg hørte om en familie, der hadde gutten morens navn først og farens navn sist, og med jenta farens navn først og mora sitt til slutt (eller omvendt, husker ikke nøyaktig...)
Gjest mphs Skrevet 14. desember 2007 #4 Skrevet 14. desember 2007 Vi er gift og har alle samme etternavn. Sist var jeg ikke ok i underlivet før 6 mnd etter fødsel og jeg slet veldig med ammingen de første 3-3.5 mnd så for oss hadde det ikke fungert med deling av permisjonen. Det var først etter 6 mnd at jeg kom meg noe særlig ut av huset og om jeg da skulle begynt å jobbe hadde jeg nok gått til grunne. Denne gangen skal jeg også ha all permisjon utenom 6 uker fedrekvote og dette er vi begge enige om. Han har spart opp ferie som han overfører til neste år og 3 av ukene med fedrekvote tar han som 1 dag i uken. Da får han 11 hele uker med ferie og permisjon + 15 uker med kun 4 dager jobbing. Vi skal være så mye som mulig sammen hele familien. Reise litt bort sammen og virkelig kose oss. Første ungen vår har ett veldig nært og fint forhold til pappa. Hun er en ordentlig pappa jente:o) Så lenge far er med helt fra starten og vi mødre lar de gjøre ting slik de vil er det ikke noe problem.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #5 Skrevet 14. desember 2007 Veldig mange tar begge etternavnene på den lille når mor og far har hvert sitt... Er nok mest vanlig med far sitt dersom man skal ta 1 av de, men dere er ikke de første som gir mor sitt navn nei. Det må man bare bir enige om.... Her i gården vil også pappa ha mest mulig av permisjonen. Jeg har uansett tenkt å pumpe meg fra ganske tidlig slik at pappan får matet den lille også. Da kan jeg kanskje få sove en hel natt innimellom også. Da er det ikke noe problem i forhold til amming. Pappa mater på flaske når jeg er på jobb og så ammer jeg når jeg er hjemme! Ellers så er det jo mulig å få ammepermisjon. Vil tro at dette er mulig ikke bare i kommune og stat, men undersøk det på arbeidsplassen din.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #6 Skrevet 14. desember 2007 Her blir det etter hard diskusjon ett etternavn bare, det vil mannen min. Men jeg nekter at mitt barn ikke skal ha mitt etternavn, så da blir det barn med mitt etternavn. Vi har begge de navnene vi ble født med! Når det kommer til permisjon vil vi dele, har ikke diskutert dette helt alvorlig enda, men 60-40 har jeg litt troa på...
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #7 Skrevet 14. desember 2007 Vi er midt i brudd og jeg er veldig usikker. Følte meg klar for mitt som mellomnavn og hans til slutt, men blir jeg alene føles det kunstig å gi navnet til en som ikke bor her selv om det er faren, heller litt mot bare mitt der. Dersom han flytter ut har jeg vel krav på hele permisjonen alene, vet noen om jeg alikevel kan overlate en periode til ham ? viktig for ungen uansett å få et nært forhold til begge og kanskje lettere om de får et par mnd sammen alene dagtid på slutten ?? usikker.
*Super*Mamman* Skrevet 14. desember 2007 #8 Skrevet 14. desember 2007 Her kommer barnet til å ta fars etternavn, og mitt som mellom navn. KOmmer til å ta mannen min sitt etternavn snart jeg også siden vi giftet oss nå nyli.. Ang permisjon , skal pappa kun ha 6 uker. Han ønsker ikke noe mer, og jeg synes det er kos å være hjemme sammen med ungen så lenge som mulig.. Blir jo alltids nok jobbing...
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #9 Skrevet 14. desember 2007 Anonym som startet tråden her.. Da høres du ut som i samme situasjon som meg omtrent... Var ganske hard diskusjon her også om hvilket etternavn det skulle bli. Og både jeg og mannen nekter å skifte navn selv om vi er gift. Men mitt navn er mye kulere også fant han til slutt ut at det betyr mer for meg, så da blir det mitt. Fint å høre at det er flere som vil dele permisjon. 60-40 høres absolutt ikke dumt ut. Jeg bor uansett ikke mer enn 10 min gåtur fra jobben, så det burde ikke være noe problem å ta noen ammepauser. Men om pappaen kan ha muligheten til å mate også hadde jo det vært supert. Det tror jeg han vil like:-)
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #10 Skrevet 14. desember 2007 Vi satser på mitt navn til slutt og hans som mellomnavn. På tide å bryte med "loven" om at det er mannens navn som skal være etternavnet : ) Tror permisjonen blir delt med åtte til meg og fire til han.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #11 Skrevet 14. desember 2007 Vet ikke helt hvordan vi gjør det med permisjon ennå. Men etternavn er vi enige om. Det tok sin tid da... Vi setter bindestrek mellom etternavnene. Mitt først, hans sist. Det passer meg bra fordi da blir ikke mitt et "ubetydelig" mellomnavn, som faller bort etterhvert, og i alfabetiske oversikter vil hun bli plassert etter mitt. Han ville ha sitt til og det har han fått. Vinn-Vinn:)
Brummeline3barnsmor Skrevet 14. desember 2007 #12 Skrevet 14. desember 2007 Hvis mor og far ikke er gift, får barnet mors etternavn..
Gjest Skrevet 14. desember 2007 #13 Skrevet 14. desember 2007 Vi er gift, men har hver vårt etternavn. Da poden ble født valgte vi fars etternavn, siden det er et lokalt navn, og også mest sjeldent, selv om mitt navn heller ikke er vanlig. Jeg er lei av å se barn med to-tre fornavn og etternavn, så vi har kun ett av hver. Sjeldenhet kan sjekkes på www.ssb.no under navnestatistikk. Det synes jeg er litt viktig. Heter man Hansen (Norges vanligste etternavn), trumfer man ikke dette gjennom til barnet. Når det gjelder permisjon kunne nok mannen tenkt seg halvparten, men har ikke mulighet til dette pga eget firma. Det er jeg glad for!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #14 Skrevet 14. desember 2007 Det er riktig at barnet får mors navn hvis foreldrene ikke er gift, men bare hvis man ikke bestemmer noe annet. Hvis man skriver begge navnene på skjema får det også begge navnene. Vi bor tross alt i et fritt land. Det er lov å bestemme navnet på barnet sitt selv...
Supertea Skrevet 15. desember 2007 #15 Skrevet 15. desember 2007 Mitt etternavn er mindre vanlig enn hans. Etternavnet hans er et sånt som 'alle' heter, mens kun min familie har mitt. Derfor skal vi ha hans som mellomnavn og mitt som siste etternavn. Vi vil at barnet skal ha begges etternavn siden vi ikke heter det samme. Det kommer til å høres litt klønete ut, men han kan jo bruke initialer når han blir større.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #16 Skrevet 15. desember 2007 Barnet vårt skal ha to etternavn. Hans først som et mellomnavn, og mitt til slutt. Vi har valgt denne løsningen fordi han har et vanlig navn mens jeg har et sjelden. Samtidig er det viktig for han at hans etternavn også er med. Jeg jobber forresten som lærer og i klassen min har nesten halvparten mors etternavn (noen bare det og andre fars først og mors til slutt). Når det gjelder permisjon vil samboeren min bare ha de 6 ukene. De vil han ha etter min permisjon. Han er ikke vant til babyer så jeg tror han gruer seg litt og tenker at han trenger litt trening før han skal være hjemme alene med babyen. Greit nok for meg. Jeg kan gjerne ta resten. Hadde han villet ha mer, hadde vi nok tatt en 60/40 eller 70/30 løsning der jeg fikk mest. Vi vil ikke dele 50/50 fordi vi kvinnene må ta ut tre uker før termindato, samtidig som vi får plagene etter fødsel og har ansvaret for ammingen. Deler en 50/50 vil det for de fleste bety at du får mindre tid sammen med barnet enn din mann.
smil! Skrevet 15. desember 2007 #17 Skrevet 15. desember 2007 Sist gong så hadde eg ni mnd permisjon og han tre mnd. Det føltes perfekt. Eg amma då morgon, ettermiddag og kveld, og var kommen meg i god form etter fødselen og hadde fått kost meg mykje med guten vår. Eg var då klar for jobb. Far og son koste seg i tre mnd heime.
su-su-susa-i-hodet m/rampegutt Skrevet 16. desember 2007 #18 Skrevet 16. desember 2007 Permisjonen har vi ikke helt funnet ut av ennå.. Med tanke på etternavn, så satser vi på enkelt fornavn, og at han får begge etternavnene. Men med bindestrek, sånn at begge skal brukes. Dette fordi etternavnet mitt er sjeldent( kun vår familie som har det!), og derfor synes vi det er litt stas å ha det med. Altså: fornavn - mitt etternavn - pappa`s etternavn..
mamman til karen elisabet. Skrevet 16. desember 2007 #19 Skrevet 16. desember 2007 Her skal min samboers etternavn brukes, vi har jo på sikt tenk å gifte oss å da bytter jeg nok ettrnavn selv også.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #20 Skrevet 16. desember 2007 Her i huset inngikk vi en avtale om etternavn ganske tidlig i svangerskapet, før vi visste hvilket kjønn babyen var. Babyen skal ha begges etternavn, men rekkefølgen bestemmes av hvilket kjønn som kommer. Hvis det blir jente, skal pappas etternavn til slutt og mitt etternavn som "mellomnavn", og omvendt hvis det blir gutt. I følge UL venter vi jente, så da blir rekkefølgen navn- mitt etternavn - hans etternavn. Dette var den eneste måten vi kunne bli enige på! Ang permisjon, så er det ikke helt bestemt, men pappa'n kommer til å ta mer enn de 6 ukene, men han får IKKE halvparten. Til det har det vært alt for mye pes med graviditeten, og jeg regner med at det tar litt tid å komme seg igjen etter fødselen også. Hvis vi kunne dele plagene med graviditet og fødsel hadde jeg gladelig delt permisjonen likt også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå