Gå til innhold

Når melde bekymring til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en nabo som er alenemor til en gutt som akkurat har begynt på skolen. Tror ikke det er noen far med i bildet og har heller aldri sett at de har hatt besøk av venner eller familie. Moren er hyggelig, ganske gammel (tipper 50) og lege. Sønnen kjempesøt, intelligent men uvanlig sart mammadalt.

Grunnen til at jeg er bekymret er at de ALLTID er sammen og jeg tror hun trenger avlastning men er alt for stolt til å ta imot. Jeg hører ofte at de kommer hjem etter at jeg har lagt meg og da skal han på skolen neste morgen. Om sommeren når vinduer er åpne hører jeg henne skjelle ham ut etter noter og han skrike. Mener ikke at hun mishandler ham, men kan godt se at jeg ville havnet i et lignende usunt mønster med mine barn dersom jeg aldri hadde avlastning.

I tilegg samler hun skrot. Leiligheten er fullt av skrot, jeg har ikke vært inne hos henne, bare sett det som ligger utenfor. Men gjennom naboer har jeg hørt at det flyter av søppel og skrot i hele leiligheten.

Jeg tror min nabo er kjempeglad i sønnen sin og vil det beste for ham, men at hun er stolt. Jeg vil ikke på noen måte at sønnen skal taes fra henne. Er det noen idé å melde fra til barnevernet? Eller overdriver jeg? Og kan man gjøre dette anonymt? Får hun vite at jeg står bak vil det jo bli et helvete.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns du overdriver litt. skrot eller ikke (og det kommer an på øyet som ser) er vel ikke ensbetydende med at hun er en dårlig mor.

Er det omsorgssvikt du mener hun driver med?

Om ikke, så kan du kanskje tilby deg å være barnevakt av og til for å sørge for at hun får litt avlasting?

Skrevet

Skjønner godt at du blir litt bekymret for dem, men jeg tror ikke jeg ville ha valgt å kontakte barnevernet pga det. Ihvertfall ikke hvis du ikke mistenker mishandling eller vanskjøtsel. Jeg hadde nok bare bitt tenna sammen og prøvd å la være å blande meg.

Skrevet

Bekymringsmelding kan gis anonymt ja.

Men jeg hadde ikke skrevet noe melding på det grunnlaget du gir der.

Hva med at du spør om hun trenger hjelp isteden.

Syns det er et bedre måte å gjøre det på.

Skrevet

Jeg tror at dama må selv finne ut om evt når hun kan trenge avlastning.

Hva skrot har med omsorg/avlastning for barn,vet jeg ikke, men da er det mange som ville havnet i kategorien her sammen med evt skrik.

Skrevet

Æ syns å du overdriv... Tænk kor mange telefona man sku ha tatt te barnevernet da...

Skrevet

Ja, det emd skrot er ikke relevant. Mye av det jeg har vil sikkert dere her inne kalle skrot, mens jeg ville kalt en del nips og pynteting for skrot.

Skrevet

Syns du skal ta kontakt med henne og spørre om du kan hjelpe henne. Ville ikke dratt inn barnevernet foreløpig, men ser jo ut fra de du skriver at at er flere forhold som neppe er bra for en liten gutt.

Skrevet

Her tror jeg ikke det kommer an på øyet som ser, jeg tror det er vanskelig å komme frem, og jeg tror det er seædeles uhygienisk. Mener ikke det er omsorgssvikt, men vet ikke helt hva man legger i denne betegnelsen, men jeg mener hun trenger hjelp og veiledning. Men det kan godt hende jeg overdriver. Har lyst til å tilby meg å være barnevakt, men synes det er litt vanskelig å vite hvordan jeg skal gå frem uten at hun blir såret. I tillegg er han ekstremt sjenert, så jeg tviler på om han vil.

Skrevet

Kan du definere hva du mener med *flere forhold* som ikke er bra for gutten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...