Gå til innhold

Julegaver o.l

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er vi inne i førjulstiden, og med den følger det materialisme.

Stebarna mine har dyre kalendere hos far, og flere kalendere hos mor.

Hvor blir det av kalenderens betydning? Meningen med adventskalender, er jo nedtelling av dager til jul med en overraskelse i hver av lukene. Når man da skal åpne flere luker hver dag, og stappe i seg godteri på hverdagene, blir poenget litt borte?

Jeg foreslo at det kanskje gikk ann å ha en kalender som man tok med seg til far når man var hos far, og til mor når de skulle dit. Er det smålig?

Våres fellesbarn har da bare en.

Og så til julegaver.. Hadde mor og far bodd sammen, hadde de kjøpt gave for ca 1000 kr til hver. Nå kjøper far for 1000 kr, og mor for 1000 kr. Ofte dyrere også. Jeg føler dette litt feil. Fellesbarnet våres får aldri så dyre. Dette er en gang i året, og er aldri noe stort problem, men jeg syns det tar litt av. Syns man skal gjøre det så rettferdig som mulig når det er fellesbarn inni bildet.

Enig, uenig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg i mye, men det kommer litt an på. Er det materialismen du vil til livs, må jo den dele-greien være riktig og minst mulig, men det må jo gjelde alle. Her får ikke de eldste annet enn flax kalendere. De tre minste deler på en gavekalender. Når de eldste er hos far i desemberhelger, hender det at de får adventsgaver der.

Når jeg tenker i forhold til mine barn, så har alle gaver de har fått av far opp igjennom blitt værende hos far. Skilsmissebarn har oppveksten sin på to steder og trenger derfor kanskje å få det samme som barna i huset både hos far og hos mor. Jeg opplever aldri at barna har fått unødvendige gaver, verken her eller der.

Jeg er nok veldig for at barna skal føle at de får likt i presanger av far og stemor, mor og stefar som yngre søsken. Mine yngste barn forventer ikke å få gaver frå familien til mine eldste barn, så jeg kan ikke se at det er urettferdig at de eldste får mer, og at det burde bli kompensert med mere i gaver til fellesbarna.

Skrevet

Synes hele kalenderstyret er et skikkelig mas, jeg! Men her har vi gjort det elegant, han får pakker hos mor når han er der, og hos oss når han er her. Dette er avtalt med mamman. I tillegg har han kjøpt en sjokoladekalender selv, og det er helt greit. Det får så være at det er litt maratonsjokoladespising, hehe.

Her er det litt legoklosser (delt opp en pakke i flere), en lekebil, godterier på lørdag osv. Det eneste dyre er en dag i dyreparken (vi har årskort), men det er mest opplevelsen som vi hadde tatt uansett liksom.

Julegaver kjøper vi jo ganske dyre saker på hver vår kant, men tingene han får her blir som regel her og omvendt. Nå har ikke vi det økonomiske spørsmålet hengende over oss, så vi har jo råd til det. Men vi legger oss på rundt 1000. Ikke mer 8som jeg ser en del andre gjør).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...