Ceccan** Skrevet 14. desember 2007 #1 Skrevet 14. desember 2007 Hei.. Jeg er veldig usikker på om vi har råd til barn.. Har veldig lyst på men.. Dere som har barn, tror dere vi har råd til å få barn? Jeg har utbetalt 17500,- i mnd og har 12500,- i faste utgifter. Sambo (student) har utbetalt ca 11000,- i mnd og har 8-9000,- i faste utgifter. Jeg har igjen ca 5000 igjen etter regninger har blitt betalt, og min sambo har bare et par tusen.. Syns det er vanskelig å regne på, da jeg ikke ANER hva et barn koster og sånn... Hva tenker dere? TAkk for svar....
BettyBoob Skrevet 14. desember 2007 #2 Skrevet 14. desember 2007 hørtes veldig knapt ut spør du meg - hva med å vente til samboeren din er ferdig på skolen?
alvis Skrevet 14. desember 2007 #3 Skrevet 14. desember 2007 Jeg tror det skal gå fint jeg. Samboen din vil jo ikke være student for evig. Det koster jo endel med barn men jeg føler vel at de første par årene ikke er så dyre. Du kan kjøpe brukt vogn og bilstol og billige klær. Da barnet begynner i barnehagen blir det litt dyrere. Dere vil jo også få nesten 1000kr ekstra i mnd i foreldrepenger. Det er ikke mye men det hjepler på. Du kan tenke på at da dere for barn blir det mindre utgifter på dere selv.... Dere går ikke på kino eller ut å spise så ofte.
Lovemelikeyoudo Skrevet 14. desember 2007 #4 Skrevet 14. desember 2007 er da mange med samme økonomi som dere som har både ett og flere barm, dere må bare følge hjertet. Du får 980 i barnetrygd i mnd, ellers koster jo barn med tanke på bleier, vogn, klær, barnehage.....
___ Skrevet 14. desember 2007 #5 Skrevet 14. desember 2007 Hvis dere ønsker detå greier dere det, men hvor tøft det blir økonomisk er veldig vanskelig å si ut fra det du skriver. Kommer jo helt ann på hva som er dekket inn i de fast utgiftene. Barn trenger ikke koste mye det første året om dere kjøper brukt og får arvet en del. Ungene blir mye dyrere når de beggynner i barnehagen og når de starter på skolen. Da blir det mye vanskeligere å gjøre ing billig selv om man vil. Det finnes for øvrig noen standardbudsjetter på nettet. De kan være fine for å få et omtrentlig intrykk av kostnadene med å få barn. Tror det finnes et på NAV sine sider, men husker ikke helt. Lykke til.
Fire småtroll Skrevet 14. desember 2007 #6 Skrevet 14. desember 2007 Man har råd til det man vil ha råd til, men man må jo ta noen valg.. hvor dyrt en må bo, hvor dyr bil en må ha, utgifter til klær, fest og gøy, telefonbruk, abonnement på blader osv. Når du først har fått vogn, bilsete, seng osv i hus koster ikke en baby så mye. Ca 500kr i måneden til bleier, og evt morsmelkerstatning hvis du ikke får ammet. Babyklær koster ikke allverden, men de vokser fort ut av dem.. Og det blir dyrere og dyrere jo eldre barnet blir, barnehage koster ca 2500,- i mnd, vintertøy og sko koster nesten like mye til barn som til voksne, så fullt vinterutstyr fra innerst til ytterst kommer fort på minst 2000,-
Mrs. X Skrevet 14. desember 2007 #7 Skrevet 14. desember 2007 Det kommer til å gå fint, der må bare prioritere. Er det ingen utgifter dere kan kutte ned på? Økonomien kommer jo til å bedre seg når samboeren din kommer ut i jobb.
Lille søtnos Skrevet 14. desember 2007 #8 Skrevet 14. desember 2007 Det er viktig og helt riktig som du gjør, og stille seg et spørsmål om økonomi før man planlegger familie. Det er nok av folk, også her inne, som knapt får endene til å møtes. Det er lettere å klare seg med lite penger som to voksne enn hvis man i tillegg har ansvar for et barn. Å ha barn er dyrt, og man må alltid prøve å ha litt penger i kassen dersom noe uforutsett skulle skje. Det er likevel mulig å minske endel utgifter ved å kjøpe ting brukt på finn, kjøpe billige bleier, arve klær osv. Har dere familie rundt dere? I så fall vil de sikkert være behjelpelige med et og annet. Skjønner godt at du ønsker deg barn, men har du og samboeren din satt dere ned og sett på dette sammen? Snakket om forandringen det blir økonomisk, men også praktisk og følelsesmessig? Lykke til uansett hva dere velger fremover.
pinglo Skrevet 14. desember 2007 #9 Skrevet 14. desember 2007 Etter at faste utgifter er betalt, så har vi 6000 kr å leve for pr mnd. Å vi klarer oss helt fint. Er prioritering.
Ceccan** Skrevet 14. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 14. desember 2007 Takk for svar.. jeg har 10 000,- på en babykonto som jeg sparer på.. Samtidig har jeg og sambo begynt en spareavtale på 1000,- tilsammen som også skal gå til baby...Da får vi iallefall spart opp litt.. så får vi eventuelt begynne prøvingen til sommeren eller neste vinter... Da har sambo bare 1,5 år igjen av studiene også Men kjenner at jeg har utroooolig lyst på barn nå... sambo også... men, er greit å vite at man har råd til det...
Lille søtnos Skrevet 14. desember 2007 #11 Skrevet 14. desember 2007 Jeg synes du virker veldig fornuftig Cecy.. Hvis dere allerede har begynt å spare og klarer å fortsette med det til dere får barn, da har dere et veldig godt utgangspunkt. Lykke til )
Mammapudding Skrevet 14. desember 2007 #12 Skrevet 14. desember 2007 Dere har mer enn oss igjen etter regninger da, og vi klarer oss. Jeg er student og hadde ikke lyst å få barn før jeg var ferdig, men vårt lille "uhell" koster ikke mer enn vi klarer med:)
Ceccan** Skrevet 14. desember 2007 Forfatter #13 Skrevet 14. desember 2007 Tusen takk:) virker bare som en evighet å vente.. hehe.. men er nok glad for det da den tiden kommer
Lille søtnos Skrevet 14. desember 2007 #14 Skrevet 14. desember 2007 Ja ventetiden er lang ) Så kommer prøveperioden som man aldri vet om blir lang eller kort, og deretter en lang graviditet. Så det gjelder å smøre seg med tålmodighet, men samtidig kan man jo bruke den tiden til å planlegge alt som dere jo er i gang med )
Gjest Skrevet 14. desember 2007 #15 Skrevet 14. desember 2007 Syns dere høres veldig fornuftige ut jeg. hvis dere får barn mens samboeren din studerer vil dere også få et forsørgerstipend i tillegg (fra lånekassen), tror det er på 1300 kroner eller noe... (behovsprøvd da, men du har jo ikke noe kjempehøy inntekt så dere får nok det) Så med 8000 til overs nå og 2300 i barnetrygd+forsørgerstipend så går nok det bra. hvis du i tillegg jobber en del (kanskje få en ekstrajobb?) under graviditeten vil fødselspengene bli enda høyere. men du må ikke slite deg ut heller da! Når barnet blir et år får du kontantstøtte på 3300 dersom du velger å ikke ha barnet i barnehagen. Men det går jo ut igjen til dagmamma da, hvis du ikke vil være hjemme utover permisjon (som vil tilsvare dårlig økonomi) eller dere har noen slektninger som vil passe for en billig penge. Innkjøpene som må gjøres før baby kommer (seng, vogn, bilsete, klær osv osv osv) pleier å ligge mellom 10 og 20 000, og du holder jo på å spare så det går jo fint! En baby koster lite det første året. Dersom du har mye familie kommer du nok til å få drøssevis med klær og leker etter fødsel, det fikk ihvertfall vi. Det du trenger å kjøpe da er egentlig bare bleier, grøt/middag og evt morsmelkerstatning hvis du ikke ammer. For meg koster ihvertfall det mindre enn barnetrygden! dersom barnet skal begynne i barnehage mens samboeren din fremdeles studerer får dere sansynligvis også tilbud om billige studentbarnehager. Jeg tror dette går veldig bra. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke klart å vente altså, hehe... Vi har omtrent det samme som dere til overs i måneden, og det går veldig greit. Jeg skal BEGYNNE å studere nå jeg, og jeg har en baby på 3 måneder... lykke til, uansett hva dere velger=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå