♥Spirevipp♥ Skrevet 14. desember 2007 #1 Skrevet 14. desember 2007 Flere som har gulpe baby? Jeg fikk vite på helsestasjonen at gulp er liksom overskuddet av mat....men det virker nesten som han gulper opp alt han får til tider. Gir jeg for mye??? --------------------------------------------- Han får pupp kl 06 litt pupp igjen kl 09 100 ml grøt og vann kl 10 1/2 banan eller mindre + en liten youghert og vann kl 13-14 middagsglass + vann i 15-16 tiden og 100 ml grøt + 50ml morsmelk før han legger seg 18.30. ------------------------------------------------------------------------------------------ Vet han klør masse i gommene pga tenner, og av den grunn skal han gnage på alt...kan det være han putter ting for lang inn i munnen som fremkaller brekninger??? Han er også VELDIG aktiv, han vil helst stå i fanget og hoppe. På gulvet går han alltid opp på knærna og strake armer og vugger fram og tilbake.....(når jeg tenker meg om så tror jeg at jeg hadde spydd selv om jeg skulle være så aktiv etter middagen selv...hehe) Skifter body på han ca 3-4 ganger om dagen....og begynner å bli temmelig lei lukten! Når stopper de å gulpe så fælt????
lemontree Skrevet 14. desember 2007 #2 Skrevet 14. desember 2007 Å, føler med deg, her kommer det også opp masse, både første og andremann er / var slik. Husker ikke når det bedret seg med førstemann, men jeg tror det kom seg da han var rundt 10 mnd...? Jeg tror nok at de har refluks begge to, dvs at de trenger tid på seg før lukkemuskelen er modnet (mellom magesekk og spiserør), så jeg tror ikke det er det at du gir for mye mat, bare at det lett kommer opp igjen. Min lille her kan tom gulpe så mye til tider at hun er sulten igjen rett etterpå og vil ha mer... Ja, det er irriterende! Må flire litt når folk sier velmenende i fra når det kommer en liiiiiten knert av en gulp, -dere skulle bare visst- tenker jeg, -hvordan det kan PLASKE i vei noen ganger...- jaja, det eneste som er ganske sikkert er at det går over! En gang i fremtiden skal også vi bevege oss rundt i verden uten flekker på klærne (håper jeg...)
ifie Skrevet 14. desember 2007 #3 Skrevet 14. desember 2007 Jeg har hatt en kjempegulpebaby, men nå, siste mnd har det bedret seg betraktelig! Ganske plutselig, faktisk! Hender fortsatt det klasker i gulvet, men de er ikke like store lenger. Gutten min er 6.5 mnd nå, så jeg er vel heldig som slipper unna så tidlig...
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #4 Skrevet 14. desember 2007 Tror også det har noe med lukkemuskelen og gjøre. Noen babyer, og da særlig gutter, bruker lang tid på å utvikle denne. Og i sjeldne tilfeller må det medisinsk hjelp til. Men ennå er han så liten, at det er ikke noe du skal bekymre deg for ennå. Det eneste jeg vet som kan hjelpe er at de holder seg i ro litt etter de har fått pupp. Vanskelig når de er så aktive da men... Får du opp luft på ham etter han har spist? Og ta pauser under spisingen og få ham til å rape... Det er ihvertfall noe som kan redusere gulpingen. Ellers råder jeg deg til å spørre på helsestasjonen. De har kanskje noen gode tips :-)
emlyn Skrevet 14. desember 2007 #5 Skrevet 14. desember 2007 Legg dem på høyresiden etter de har spist, sa en lege til meg en gang. Kan hende det funker, jeg glemmer det alltid... her gulpes det i litervis hver dag. Føler at hele huset stinker surmelk. Må pusse opp når det har tatt slutt!!!
Kaja_07 Skrevet 15. desember 2007 #6 Skrevet 15. desember 2007 Det er lukkemuskelen som er sent utviklet - det vil bli bedre. Lillegutt var ekstrem gulpegutt... han er nå 8 mnd og gulper ikke i det hele tatt :-) Har gått gradvis med mindre og mindre gulp etter at han begynte på fast føde. I mellomtiden må man nok tåle det , vaske masse .. Lykke til!
Lene4021 Skrevet 15. desember 2007 #7 Skrevet 15. desember 2007 jeg har tvillinggutter på 6,5 mnd som begge gulper noe helt vanvittig. Det kan ikke bare være overskudd av mat, for de gulper uansett hvor mye eller lite de spiser. Trodde dette snart skulle gå over, men fikk beskjed på barnepoliklnikken på sykehuset at noen unger bare er gulpeunger og at det er helt normalt at de fremdeles gulper.
Moi 32 Skrevet 15. desember 2007 #8 Skrevet 15. desember 2007 Gulpebaby her også.. Han er 5mnd nå og i perioder er han myyye bedre, og så er det plutselig det samme igjen noen dager. Av og til når han gulper mye blir han litt plaget(ant halsbrann). Da setter jeg han litt høyt i vippestolen(eller på fanget) og gir han gaviscon(når det har gått en stund siden mat og mindre sjans for at han gulper den opp). Det hjelper! Har kjøpt noen veldig tøffe og kjempesmarte smekker på cubus(har de også på sparkjøp), med fleece på baksiden. Det gjør at smekken ikke blir våt igjennom og på klærne. Det har vært til veldig god hjelp! En ting jeg syns er faktisk FINT med gulpingen hans er at jeg aldri har behøvd å bekymre meg for å overfore han. Han har aldri takket nei til et måltid og hiver seg over alt av grøt og middag, selv uten frukt eller annet i for smaken!
Moi 32 Skrevet 15. desember 2007 #9 Skrevet 15. desember 2007 Har forresetn hørt at det for de fleste forbedrer seg betraktelig ved 9-10mnds alder..
Elax Skrevet 15. desember 2007 #10 Skrevet 15. desember 2007 Hadde også en gulpegutt (7 mnd) for inntil 2-3 uker siden.Han var så ekstrem at helsesøster mente han burde undersøkes av lege. Etter å ha gitt han mat måtte vil legge han ned med en gang. Holdt vi han mer enn 10 sek kom det opp igjen. Har brukt en hel formue på tørkeruller her i huset : ) Lillegutt har også vært mye plaga med obstipasjon, det som kom var som små harde harelorter : ) Til tross for masse sviske, magemassasje, malt osv. Var en klar sammenheng at han gulpa mer når han ikke fikk bæsja. MEN da han begynte å ake seg fremover for litt siden var det så og si slutt på dagen! Mosjonen han får ved å fly rundt i huset førte til at hele systemet kom igang, han bæsjer hver dag, og gulper bare en tiendedel av hva han gjorde. Er så deilig!!!!!
BabyV Skrevet 15. desember 2007 #11 Skrevet 15. desember 2007 Noen lengre opp i tråden nevnte at du kan legge ungen på høyresiden. Det er venstresiden som du kan bruke: http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/f_rste_leve_r/to_m_neder/vanlig_gulpe I de siste ukene av svangerskapet så klarte jeg ikke å ligge på høyresiden min for da ble jeg så sinnsykt kvalm. Så jeg kunne bare ligge på venste side. Så det er tydeligvis noe i det med å ligge på venstresiden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå