Gå til innhold

Trenger tips på julekaker uten egg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eggeallergi i familien, men vil jo gjerne bake litt til jul for det. Noe som er spiselig for alle. Kan du hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På det søte liv ligger det en som heter allergikake (sjokoladekake). Den er uten egg og nøtter og kjempegod og saftig! Anbefales!

Skrevet

HAVREFLARN

2 1/2 kopp smør

2 1/2 kopp sukker

1-3 kopper hvetemel

5 kopper havregryn

12 ss. fløte

Bland alt sammen, men hvetemel til slutt. En skal kunne forme kuler med to skjeer av deigen, så da må en tilpasse melet. Kakene fluter ut på stekaplaten, så de må ikke stå tett.

200grader til de er gyllene.

En kan bytte ut bytte ut havregryn med malte mandler også.

HARDE PEPPERNØTTER

125 g. sirupp lys og mørk (ikke krise med en av delene, men smaker best med like deler)

125g sukker

1/4 dl fløte

50 g margarin

1/2 ts anis

1/4 ts pepper

1/4 ts natron

250 g. hvetemel

Kok opp sirupp, sukker, fløte og smør.

Sikt sammen det tørre og rør inn litt og litt i den litt avkjølte vesken.

Arbeid deigen godt. Og la den stå kaldt en stund (gjerne ute på terrassen) så den ikke blir så varm når en skal trille små kuler av den. På str med en krone. De kan stå tett, de flyter ikke mye ut når en steker.

Stekes ved 180g i ca 10min.

Kakene blir HARDE, fra gammelt av var det en erstatter for sukkerbit som en duppet i kaffen. Men jeg syns de er kjempe deilige og suge på også bare jeg. De smelter ganske så fort i munn, men ikke så deilige å tygge på nei. Mine barn elsker dem, men de glemmer hvert år at de ikke skal tygge på de.

Skrevet

Sjakkruter:

200 g smør (romtemperert)

100 g sukker

300 g mel

3 ts vaniljesukker

4 ts kakao

Elt sammen smør, sukker og mel, og del deigen i 2 like store deler.

Bland inn i den ene delen vaniljesukker og kakao i den andre. Trill deigen i 4 lengder (2 av hver, eller fler om du vil) og legg dem oppå hverandre sånn at de fra endene ser ut som sjakkruter.

Legg pølsa kaldt til den stivner godt, og skjær i skiver.

Stekes på smurt plate på middels varme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...