minni`79 og gogutten Skrevet 14. desember 2007 #1 Skrevet 14. desember 2007 Vet jo at grensa er på -10 for å ta med babyen ut, men gjelder det bare for de helt minste? Jeg har en sønn på 4 mnd og her er det -13. For kaldt for å gå ut synes dere?
Gjest Skrevet 14. desember 2007 #2 Skrevet 14. desember 2007 Det er jo lunere nede i vognen med pose/dyne/teppe enn det er om man f.eks skulle bært babyen så egentlig vil jeg tro det går greit, men jeg aner ikke. Tenker jo på eskimoer og de som bort nord i landet, de har jo vesentlig mer enn ti kuldegrader store deler av vinteren og er likevel ute med de små, så man må vel se an klimaet osv også, 10 kuldegrader er mye kaldere i Bergen enn i enn innlandsbygd nord i landet f.eks. Det jeg har hørt en gang(men vet ikke om det er riktig) er grunnen til at de små ikke skal ut når det er veldig kladt erfordi lungene deres enda er ganske umodne og skjøre og varmereguleringen ikke helt på topp, derfor kan de små (hva heter det nå igjen da, alveoler? de "trådene" eller hva det nå enn er i lungene, jeg husker ikke helt dette fra skoletiden)... kan fryse til is og dermed hindre barnet i å puste slik at det kveles til slutt. Så derfor vil jeg tro at jo eldre babyen er jo tryggere er det og også at det nok bare er noen babyer som er utsatt for dette, men siden man gjerne ikke vet hvem det er så går man ut med en generell anbefaling om å ikke ta dme ut når det er under -10 grader for å være på den sikre siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå