Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang lillegutt skal ta puppen gjør det fryktelig vondt! Brystvortene ser ikke ut, og jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer dette... Vet at han ikke tar brystet rett, men klarer ikke å få forandret på det. Han er bare 2 uker ojeg håper jo at det skal gå over. Er det andre som har slitt med dette, hvor det har gått over etter en stund? Og hvis, hvor lang tid tar det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!:)

Legg d inn på amme du:) Der kan du få hjelp..

Men pling på ammehjelpen, de kan hjelpe:)

Skrevet

Det blir bedre hvis du holder ut! *klemme*

Slet vanvittig selv, og etter rundt 3 uker var det plutselig ikke så vondt mer. Tok nesten 2 mnd før jeg fikk skikkelig teken på det, og siden har det gått som en drøm. Utrolig glad jeg holdt ut denne gangen, gjorde ikke det med første.

Hvis du har sår kan du prøve å amme med brystskjold på annenhver amming slik at du skåner de litt. Og gå med puppene i friluft når du er inne! Håper det snart blir bedre!

Skrevet

Hadde det samme her, med snuppa mi. Det hjalp meg litt å legge beina hans under armhulen min, sånn at han ligger "motsatt vei" av vanlig. Da belastes brystvorten på en annen måte, og det gjør ikke så vondt. Det gikk et par uker etter fødselen før vi fikk dreisen på dette. Og det var med min andre, førstemann diet i 16 mnd og hadde ingen vansker.

Skrevet

Og dytt mest mulig av det brune inn i munnen hans mens han dier. tenk at han skal gape som han spiste hamburger, og ikke spaghetti.

Skrevet

Om det brune rundt ikke er mykt nok så får han ikke skikkelig tak.

Da må du håndmelke litt så det blir mykt nok først, og så tar du tak i det brune og holder sammen og gir ham ikke før han gaper høyt nok.

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver! Her var det fryktelig vondt ved hver amming i 3-4 uker, jeg ga opp ammingen mange ganger, men så sa jeg til meg selv at alt blir bedre i morgen, så jeg holdt ut den dagen, og sånn gikk det.

Og det blir bedre, jeg LOVER.

Det jeg gjorde var å kjøpe brystskjold, det lindrer littegranne, men det gjør at det gror raskere fordi da belastes ikke brystvorten sånn når babyen dier. JEg brukte skjold på den brystvorten som var vondest, slik at ikke mina ble for vant til de.

Har du albueskjell? det virker bra!

Skrevet

Man skal IKKE dytte inn det brune i munnen på babyen med fingrene. Vet ikke hvorfor, men ammehjelpen sier FYfY:p

Man skal få babyen til å gape og såå legge babyen raskt mot puppen..heihei

Skrevet

Hadde det sånn de første tre ukene her. Det gikk over. Anbefaler lufttørking så ofte som mulig. Det hjalp veldig her! Lykke til!

Skrevet

Nr 1 tok ikke puppen skikkelig de første ukene, så vi brukte skjold, funket veldig bra. Med nr 2 ble jeg fryktelig sår, begynte å ha et eggeglass med olivenolje stående, så smurte jeg inn brystvortene med det etter hver amming, ble bedre på under en dag.

Lykke til! :o)

Skrevet

Ville bare legge til at jeg hadde så vondt at jeg grein ved flere amminger så det var ikke små puslesår som grodde hos meg. Jeg ville holdt ut litt til altså. Med nr 1 så ga jeg opp ammingen av flere grunner, men også sårhet, og det angret jeg mye på. Hadde jegbare prøvd litt til så hadde det nok gått bra den gangen også.

Noen smører brystvorten med olivenolje og sier det hjelper. Andre har god effekt med en krem som heter Augmentin som de har på apoteket, jeg har denne, og brukte den, men aner ikke om det var det som gjorde utslaget.

Skrevet

Få babyen til å gape funket ikke for meg, men vi dytta inn litt, så skjønte ho det etterhvert.

Skrevet

Sånn har jeg hatt det med begge mine i begynnelsen. Var så sårt og vondt at jeg nesten ikke holdt ut - men det BLIR bedre. Jeg brukte brystskjold til førstemann. Andremann tok ikke puppen med brystskjold, så der bare bet jeg tennene sammen og håpet at det ble bedre snart....og etter ca 3 uker ble det myyye bedre - nå er hun 4,5 mnd og jeg kjenner ikke at hun suger engang;o) Hvis du er sår vil jeg anbefale deg å kjøpe albueskjell på apoteket, eller ammeinnlegg i hydrogel - de hjelper å hele såre brystvorter. Hjalp meg veldig! Lykke til:o)

Skrevet

hmm,på barsel knøvla de inn d som knøvles kan av pupp i munnen på lillebror...

Skrevet

husker ikke hva salven het som jeg brukte. men de vet hvilken på apoteket en gul liten tube. det finnes også slike silikon greier du kan legge på brystvorten når du ammer. de hjelper mot smertene desverre kan dette også hemme utdrivningsrefleksen litt, det er ikke heldig om du skulle ha lite melk i tillegg.

jeg kjøpte slike skjell og hadde på brystvortene mellom ammingene.

bruk også din egen bryst melk å smør på etter amming og la det lufttørke der du har mulighet for det. dette bør du gjøre uansett om du har vont eller ikke.

minsten sugde feil pluss jeg hadde trange kanaler og lite melk, jeg måtte pumpe fordi han ikke greide å suge i seg så mye av melken, så jeg hadde store vannblemmer nesten hele tiden. de to første mnd. etter detvar nok puppene så herdet tror jeg. hehe

hvis du holder ut så er det flott, men det er ok og gi opp når det er ille. ring ammehjelpen du så har de helt sikkert noen goderåd til deg.

sender en god stå-på-klem.

Skrevet

Purelan -heter den salven på apoteket, reseptfri og kosterrundt kr 60,-

Dener virkelig å anbefal, klin på etter amming, og det gjør ingenting at babyen suger på vorta med den salven på heller.

Lykke til!

Og gratulerer som fersk mamma :)

Skrevet

har egentlig ikke noe fornuftig å si, for jeg ga opp amminga allerede på bersel. ikke bare pga sårhet, ver andre ting og. mest fordi amming ikke føltes naturlig ut for meg.

synes du er flink jo! alle som greier å amme er flinke, så kan bare si stå på! *klem*

Skrevet

Godt å høre at det går over... Er så vondt nå at tårene spretter, men har hatt et flaskebarn og ønsker ikke å gjøre det igjen. Så jeg skal nå prøve en stund til, og ringe ammehjelpen for å få hjelp. Ser frem til den dagen jeg kan si at jeg KAN amme :-) Håper bare at det ikke er så lenge til...

Skrevet

Jeg drog(og dyttet noen ganger) litt i brystet mitt jeg, slik at barnet fikk brystvorten rett i munnen, syntes det var enklere enn å stappe inn i munnen.

Ellers brukte jeg brystskjold når det ble for sårt for å spare brystene mine. Jeg vet at det ikek anbefales, men av og til for å la sårene gro tror jeg ikek er så skadelig. Jeg har i alle fall ammet fire barn lenge selv om jeg var nødt til å bruke skjold til og fra noen uker.

Skrevet

Synes kjempe synd på deg. Det er helt skrekkelig. Hadde akkurat slik de første ukene. Ammet og gråt og gråt og ammet. Det gjorde så vondt for både velsejenta og jeg hadde problemer med teknikken. Hun gapte så kort og lite at jeg måtte være raskt som lynet om jeg skulle klare å få puppen inn.

Men, fikk absolutt super!! hjelp på ammepoliklinikken på Haukeland (på Storken)! For meg helt uvurderlig! Hvor bor du? Her er i Bergen har (eller hadde iallefall) de en ammepoliklinikk på sykehuset og jeg tror kanskje det finnes i andre byer også.

Med en gang vi gjorde det rett var all smerte vekke på et blunk. Det de sier er at dersom teknikken sitter skal det ikke gjøre vondt. Hørte på forhånd at brystet liksom må herdes, men det er altså ikke sant. Tror heller det blir bedre for de fleste etterhvert som man øver seg......men noen barn er flinkere til å gape enn andre, og da går det lettere.

Et av tipsene jeg fikk var blant annet å bruke tvillingsstillingen (baby under armen, ikke foran). Da er det ofte litt lettere å tippe babyens hode litt bakover (gaper høyere), pluss at det allerede ømme området rundt selve brystknoppen avlastes fordi babyen ligger i en annen vinkel.

Litt sort te skal virke smertedempene på nervene rundt brystknoppen. Slik det var for meg begynte det etterhvert nesten å gjøre litt vondt før jeg ammet fordi brystet 'gruet seg'. Da kan sort te være nyttig.

Brystskjold har jeg blitt frarådet på det sterkeste. Ja det kjennes litt bedre ut fordi babyen ikke gnager direktre på brystet, men i virkeligheten belaster du mer, dvs. sårene blir forverret fordi skjoldene forverrer teknikken.

Lykke til!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Det tok vel fire uker før det var heilt over her. (eller var det seks, husker ikkje) Me hadde litt feil sugeteknikk i starten, og det resulterte i åpne sår på eine brystvorta. Me budde heime hos mamma i begynnelsen og eg fekk mykje god oppbacking frå ho, så derfor valgte eg å fortsette. Så gikk det over med tid. Det var ein periode eg vurderte om det var verdt det, for det var steike vondt.

Klarer du å bite tenna sammen å holde it, så er du halveis der. =) Dersom du har bedre sugeteknikk enn me hadde så er du nok komt enda lengre enn halveis og.

Lykke til!

Skrevet

Ja, det gjør vondt i begynnelsen for de aller fleste, men det går over når du herdes litt. Flott at du står på og ikke tar lettetste utvei med engang =)

Få mest mulig at det brune inni munnen hans, og pass på at han ikke henger i puppen. Jeg syns det var enklest liggende i begynnelsen.

Husk at det er en teknikk som skal læres både for deg og for han.

Skrevet

Ang ammeteknikk - vi slet mye med ammingen (og ga opp tilslutt) og var mye på ammepoliklinikken. der lærte vi endelig teknikken ihvertfall (hadde baby som ikke ville suge). det som funket for oss, var:

-Hold babyens mage mot din mage.

-Nesen til babyen skal være i høyde med brystvorten.

-Plasser baby slik at den ligger naturlig til i forhold til hvor brystvortene dine peker. nese mot brystvorte

-Bruk gjerne ammepute

-Klem ut litt melk, gjr brystvorten stiv

-Legg brystvorten mot nesen til babyen og "vift litt" slik at baby lukter melka

-Hold brystet med tommel over brystet og resten av fingrene under brystet

-Klyp litt sammen og rett brystvorten litt oppover. Når babyen gaper, drar du forsiktig hodet til babyen mot brystvorten (ikke vær "tvingende"!)

-Pass på at brystvorten peker mot ganen til babyen, da starter sugerefleksen

Ammehjelp og ammepoliklinikk på sykehuset ditt kan hjelpe. Hvis du er sår kan du prøve med purelan brystvortekrem.

brystskjold anbefales ikke, fordi babyen da ikke blir vant til å die rett. Babyen bruker også mer energi på det, og får ikke ut så mye melk. Men må man så må man=)

Lufttørking funker også bra!

lykke til=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...