Gå til innhold

Skal ikke barn under 2 år ha Vallergan????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk akkurat en resept av legen min på det til Selma fordi hun fremdeles våkner annenhver time(hun er akkurat 1 år). Heldigvis har jeg ikke hentet det ut enda!!!!! For nå leser jeg i et innlegg her inne at de ikke skal ha det før de er 2 år???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du tar ordet til folk her mer seriøst enn legen....................*.rister på hode*

Skrevet

Hvem slapp deg ut da?????

Skrevet

Hadde stolt mer på legen ja, hehe :D

Skrevet

Sitat nedenfor hentet fra felleskatalogen (www.felleskatalogen.no):

C

Vallergan sanofi-aventis

Antihistamin. Hypnotikum. Sedativum.

Pakningsvedlegg

VarenummerATC-nr.: R06A D01

T

MIKSTUR 5 mg/ml: 1 ml inneh.: Alimemazin. tartr. 5 mg, spir. fort. 0,1 ml, color et aroma q.s., aqua purif. ad 1 ml. Fargestoff: Sukkerkulør (E 150). Plommesmak.

T

TABLETTER 10 mg: Hver tablett inneh.: Alimemazin. tartr. 10 mg, lactos. Filmdrasjert. Fargestoff: Indigotin (E 132), titandioksid (E 171).

Indikasjoner: Forbigående og kortvarige søvnvansker. Søvnforstyrrelser som opptrer i avvenningsfasen hos narkomane og alkoholikere. Sammen med adferdsterapeutiske tiltak ved søvnforstyrrelser hos barn. Pruritus ved forskjellige dermatologiske lidelser. Premedikasjon til barn.

Dosering: Søvnforstyrrelser: Voksne: 1-3 tabletter (10-30 mg) eller 2,5-5 ml mikstur (12,5-25 mg) ½-1 time før sengetid. Barn: 2-14 år: Tilpasses individuelt pasientens alder og tilstand. 1-3 tabletter (10-30 mg) eller 2,5-5 ml mikstur (12,5-25 mg) ½-1 time før sengetid. Søvnforstyrrelser og uro hos alkoholikere og narkomane: 4-8 tabletter eller 8-16 ml mikstur (40-80 mg) ½-1 time før sengetid. Kløe og allergiske lidelser: Voksne: 1 tablett eller 2 ml mikstur (10 mg) 3-4 ganger daglig. Doser på inntil 100 mg/dag har vært anvendt i intraktable tilfeller. Barn: 2-14 år: 0,5-1,25 ml mikstur (2,5-6,25 mg) 3-4 ganger daglig. Største dose fortrinnsvis om kvelden. Premedikasjon: Barn: 2-7 år: 2-3 mg/kg 1-2 timer før operasjonen. Dosering til barn må ikke overskride 3 mg/kg.

Kontraindikasjoner: Komatøse tilstander og alvorlige intoksikasjoner. Leverskader. Leukopeni, selv tidlig agranulocytose. Myasthenia gravis.

Δ

Forsiktighetsregler: Forsiktighet må utvises ved lever- og nyreskader, spastisitet, epilepsi og kramper. Kan forårsake døsighet om morgenen etter bruk som sovemiddel. Forsiktighet må derfor utvises ved forskrivning til sjåfører og folk som betjener maskiner. Midlet anbefales ikke brukt til barn under 2 år, fordi sikkerheten ikke er tilfredsstillende dokumentert. Toleranseutvikling kan oppstå etter få dagers sammenhengende bruk. Ved seponering kan det oppstå forbigående søvnproblemer som ikke bør behandles medikamentelt. Seponering etter langvarig bruk bør gjøres gradvis.

Interaksjoner: Potenserer virkning av barbiturater og alkohol, og kan gi interaksjoner med antihypertensiva betanidin/guanetidin/ganglieblokkere, litium, levodopa og piperazin. (I: R06A B/AD sederende antihistaminer)

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Farmakologiske effekter (dopaminantagonistiske) på mennesker indikerer at fentiazinderivater (alimemazin) brukt sent i graviditeten kan gi neurologiske forstyrrelser hos barnet. Dyrestudier viser ikke teratogen effekt. Forstyrrelser i læring og motorikk er observert hos avkommet etter bruk av dopaminantagonister til drektige dyr. Preparatet bør ikke brukes i 3. trimester. Overgang i morsmelk: Går over i liten grad. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket ved bruk av terapeutiske doser.

Bivirkninger: De fleste bivirkninger er doseavhengige. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Munntørrhet, dyspeptiske symptomer. Øvrige: Døsighet, lett hodepine, lett svimmelhet, nesetetthet. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Obstipasjon. Syn: Akkommodasjonsforstyrrelser. Urogenitale: Urinretensjon. Sjeldne (<1/1000): Blod: Agranulocytose, leukopeni. Lever: Ikterus. Neurologiske: Tardiv dyskinesi, parkinsonisme, akatisi, akutt dystoni. Sirkulatoriske: Blodtrykksfall, takykardi. Syn: Linse- og corneauklarhet. Øvrige: Malignt neuroleptikasyndrom. Munntørrhet kan ved langtidsbehandling gi tann- og munnslimhinneskader. Det er rapportert at fentaziner kan senke krampeterskelen hos predisponerte individer. Åndedrettsforstyrrelser er rapportert hos spedbarn behandlet med fentiaziner. Alvorlige tilfeller av ekstrapyramidale bivirkninger behandles med et antiparkinson-middel.

Overdosering/Forgiftning: Ved inntak av store doser er behandlingen symptomatisk. Noradrenalin kan gis, adrenalin er kontraindisert. Ikke dialyserbart.

Egenskaper: Klassifisering: Fentiazinderivat med histaminantagonistisk og uttalt sedativ-hypnotisk virkning samt antikolinerg effekt. Effektivt antiallergikum med kløestillende virkning. Den histaminantagonistiske virkningen er mer uttalt enn for prometazin. Absorpsjon: God absorpsjon fra gastrointestinaltractus. Maks. plasmakonsentrasjon på 2,5 ng/ml oppnås innen 3,5 timer for mikstur og 1 ng/ml oppnås innen 4,5 timer for tabletter. Proteinbinding: 90%. Halveringstid: Ca. 5 timer. Metabolisme: Mesteparten metaboliseres. Utskillelse: Hovedsakelig i urin, lite i fæces.

Pakninger og priser: Mikstur: 150 ml kr 55,40. Tabletter: Enpac: 25 stk. kr 60,70.

T: 31g).

Refusjon: Før et eksem anses å være langvarig i denne sammenheng, må den samlede varighet ha overskredet tre måneder.

Skrevet

Klart jeg har sluppet ut, siden jeg stiller ? til visse ting her. Du får ta opp tlf røret og ringe legen da isteden for å la skravlere stille diagnose og mengde, eller skal du følge andvisningen til hva folk her inne om hvor mye og når også¨?

Skrevet

Som sagt, plukk opp tlf og snakk med legen da. En lege skriver ikke ut div legemiddel til folk uten en grunn.

Men for guds skyld, hopp når skravlere sier hopp!

Skrevet

Takk AlmaAAta!:) Og jeg stoler helddigvis IKKE 100% på leger, nei.......De er mennesker de og....feilbare som alle oss andre!!!! TIl syvende og sist er det oss som har ansvar for vår egen helse....

Skrevet

**Angelica**.....blingsa du litt da du logget deg inn idag.....du er nemlig kommet til *skravle*......kom deg inn på krangle igjen, du!!!!

Skrevet

I dette tilfellet gjør du faktisk rett i å stole på BIM. Barn under 2 år skal ikke ha vallergan med mindre det er strengt nødvendig, da de faktisk kan slutte å puste (derfor viktig av legen å informere og instruere foreldre før de skriver ut!).

Det skjer med jevne mellomrom at vi ser disse reseptene på apoteket, og da tar vi en telefon til legen som som regel blir veldig paffe og forskrekket over at de ikke har fått dette med seg.

Hilsen farmasøyt

Skrevet

Det var godt det.......kanskje begynne å stole mer på deg selv da og tenke på hvorfor du fikk dette i første omgang.

Endten får du stå opp hver timet med barnet, eller så får du snakke med legen!

Skrevet

Trodde ikke det var søkeplikt her, men som sagt så er vel skravlere kjent for å krype til krangle for heksejakt=/ Desverre så holder jeg til der jeg føler for det. Kansklje logge av du og ringe legen!!

Skrevet

Djisussssssss.dette var jo også noe å lage stort nummerr av......kan du ikke krype deg over på en annen tråd? Hvis jeg var ute etter diskusjon ville jeg prøvd meg på krangle.......men takk for svar:):):)

Skrevet

Go Angelica!!!!

Er så enig med deg...at folk ikke stoler mer på diberne enne legen sin er galskap rett og slett...

Husker med gru på episoden hvor en gutt fikk resept på Stesolid og det var ramaskrik her...

Skrevet

HEI!! Jeg fikk det å av legen da snuppa va rundt året, helst skal de ikke ha det før dem e to men som legen sa, ikke bra for barnet å ha det sånn heller å de trenger hjelp til å komme inn i en annen rytme!! Jenta mi va ekstrem, Skrek fra jeg la henne mellom 19-20 å gjerne i fire fem timer å innimellom mer!! Så der stod jeg med senga hennes, sang, holdt henne i hånden men ikke noe hjalp,,,, hun skrek til hun spydde å bæsja!! Både jeg å jenta va så sliten at jeg holdt på å krepere!! Når hun endelig sovnet voknet hun hvertfall fire fem ganger gjennom natten! Da fikk vi valergan, første gang hun fikk ble lille jenta helt rar, kunne ikke gå, gråt, spydde, fikk ikke ta i henne... ville ikke bruke det mer på henne men legen sa jeg måtte prøve,,, Gikk bra når hun fikk det men når vi sluttet på den ble det like ille.

Helsesøster mente at hun kanskje hadde "angst" for sengen!

Jeg fikk et annet tips, å bytte ut sengen hennes med stor seng! Gjorde det å jenta sov fint etter kort tid:)

Nå er hun blitt 20mnd å legger seg som en solstråle:) Godt for mammaen å hihi ;)

Lykke lykke til, vet hvor slitsomt det er!

Skrevet

Jeg fikk vallergan til jenta mi da hun var 14 mnd. Hun sov nesten ingenting om natta og kunne ende opp med å være våken 3-4 timer i strekk hver bidige natt. Hun var kjempetrøtt og helt utenfor på dagtid, og spiste nesten ingenting for hun var utslitt.

Jeg spurte legen om det var farlig å gi til unger under 2 år siden jeg hadde lest det, og hun svarte meg at det som var farlig var når foreldrene gav mer enn doseringen og at det var ca 1 av 10 000 som hadde sluttet å puste.

Jeg var alltid inne å sjekka til jente mi flere ganger om kvelden før jeg la meg, og våkna jeg på natta så var jeg også inne å så til henne siden jeg var redd hun ikke skulle puste.

Doseringen vi fikk var opptil 5 ml ca 1 time før leggetid. Vi gav 3 ml og trengte aldri mer enn det.

Hun sov godt de 3 ukene hun gikk på medisin, men med en gang vi avsluttet kuren var det på^n igjen. Så her virket det ikke hvertfall slik som det var meningen....

Skrevet

Takk!:). Godt å høre at de finnes andre løsninger!

Skrevet

Hvis du var litt mer informert så ville du vist at alle typer medisin gir bivirkninger og klart ingen ønsker å dytte en unge på under to år full av dritt, MEN noen ganger MÅ man bare.........................! Fatter du ingenting?? Du legger ut en tråd får du faen tåle å få svar som ikke føyer deg!

Det er heller ikke et ukjent fenomen at mange leger over hele verden skriver ut legemiddel beregnet til voksen gir dette til barn under to år.

Skrevet

Skremmende hvor lite magefølelse noen har. Forundrer meg ikke om noen hadde kuttet ut insulin heller hvis noen her hadde sagt det ikke var bra...?

Skrevet

Jeg fikk også vallergan til junior da han var rundt 1 år. Han hadde lakenskrekk og våkna flere ganger om natta. dette gikk ut over hele familien. Det legen min sa var at de hadde ikke veldig mye info om bruk av dete på barn under 2 år, så vi måtte være forsiktige.IKKE OVERSKRIDE DOSEN!!!! Jeg gav derfor heller litt mindre enn det jeg fikk beskjed om. Men det funka det også, og nå sover lillegutt hele natta :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...