Askepott 3 barnsmor Skrevet 13. desember 2007 #1 Skrevet 13. desember 2007 En venninne av meg ba meg legge ut dette innlegget for henne..Faren vil dele omsorgen 50% men det vil ikke henne.Kan hun nekte han det?Hun vil ha vanlig annen hver helg og en dag i uken.
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #2 Skrevet 13. desember 2007 Hun kan nekte ja, men blir de ikke enige via mekling er det retten som avgjør.
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #3 Skrevet 13. desember 2007 Her står det noe om det: http://www.paragrafen.no/?id=50 Ønsk henne lykke til! Krysser fingrene for at hun får omsorgen
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 13. desember 2007 #4 Skrevet 13. desember 2007 bor de sammen nå? hvor gamle er barna? ingen rett vil dømme 50/50. det kreves et bra sammarbeid for dette. men bor de sammen nå alle sammen er det ikke slik at mor automatisk får barna. spesielt ikke om de er i "skole alder". loven er nemlig kjønnsnøytral det frarådes 50/50 for barn under 3 år. det legges vekt på mange ting om det blir rettsak. hvem begholder huset. hvem har tatt seg av barna mest. hvem har best evne til og ta seg av barna osv.
Askepott 3 barnsmor Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. desember 2007 Ja huff hun er kjempefortvilet, hun er redd han skal få 50%, i utgangspunktet så ville han ikke ha barnet heller..Takk for svar jeg skal notere linken å be henne lese:)
ToPrinsesser<3 Skrevet 14. desember 2007 #6 Skrevet 14. desember 2007 Som nevnt et annet sted, så idømmer ikke retten 50/50, men 60/40, og det er ikke store forskjellen. Det trenger heller ikke å være godt samarbeid mellom foreldrene for at retten skal dømme dette, selv om jeg mener det er vesentlig. Dette kjenner jeg personlig til. Det som skjer er at far kaller inn til mekling, man må ha meklingsattest for å kunne gå videre til retten. Det har ingen betydning om far i utgangspunktet ikke ønsket barnet/ samvær til å begynne med, i dag er man veldig opptatt av at barna skal bo mest mulig delt mellom foreldrene, koste hva det koste vil. Ikke alle barn takler dette like bra, og ofte virker det som foreldrenes behov kommer først. Men, din venninne kan komme med et "motforslag", f.eks flytte onsdagssamvær til torsdag og ha langhelg tors-søn(man) annenhver uke, så barnet/ barna litt mer ro og litt mer sammenhengende tid med far. Uansett, lykke til!
ana baroma Skrevet 14. desember 2007 #7 Skrevet 14. desember 2007 Det er så mange ting som spiller inn her. For det første hvilket samvær han har nå, alder på barnet og om de bor i nærheten av hverandre. Hva er det som er grunnen til at far ønsker mer samvær? Ingen rett dømmer 50/50, og helst bør jo foreldre greie å bli enige FØR man kommer til rettsalen. Enhver sak har minst to sider, så jeg hadde villet gå litt i meg sev, og se om jeg kan møte han på halvveien. For eks se om det går med en langhelg fra torsdag til mandag for eks? Og istedet for å rette ut alle klør og pigger man har, så vær saklig og løsningsorientert. Det er iallefall mine tips:)
Gjest Skrevet 14. desember 2007 #8 Skrevet 14. desember 2007 Jeg blir like overasket hver gang jeg leser om slike ting her på skravle. Trodde i utgangspunktet slike ting har to sider. Hun skriver ingenting om alder,sammspill, kommunikasjon osv også hiver folk seg over og *klart ingen far får 50%*. En far kan være like skikket hvis ikke mer til å ha et barn, så lenge en far er en god far å gir et barn like mye omsorg, kjærlighet, oppfølging og trygghet så hvorfor ikke? Jeg klarer i allefall ikke å ta et standpunkt til så lite info her, i tillegg er det ingen som vet saken fra far sin side.
Gjest Skrevet 14. desember 2007 #9 Skrevet 14. desember 2007 Hun spør ikke om et standpkt. Hun spør hvordan dette håndteres i praksis.
meg & to små vampyrer Skrevet 14. desember 2007 #10 Skrevet 14. desember 2007 Jeg tror det er lurt å innstille seg på at far skal ha like mye rett på samvær som mor, ikke at mor automatisk er den beste omsorgspersonen. Om hun legger til rette for mye samvæør far/barn, så kanskje det løser seg raskere?
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 14. desember 2007 #11 Skrevet 14. desember 2007 Angelica eller ka f du hete...d dømmes aldri 50/50... Du svare bare i hytt å gevær du altså! Måtte bare!!
Gjest Skrevet 14. desember 2007 #12 Skrevet 14. desember 2007 Ja jeg måtte. Så bare klapp igjen du og logg av hvis du ikke tåler at folk svarer!
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 14. desember 2007 #13 Skrevet 14. desember 2007 Å d var DU den rette til å si ELLER???????
meg & to små vampyrer Skrevet 14. desember 2007 #14 Skrevet 14. desember 2007 Jeg syns nå det er DEG Litimora... som er mest kranglete og usaklig akkurat nå da.. Kanskje dumt å kjefte på andres satndpunkt med en usaklig krangel bare fordi du er lei noen?
Gjest Skrevet 14. desember 2007 #15 Skrevet 14. desember 2007 Folk må tåle å høre kritisk standpunkt, ferdig med det!
Gjest Skrevet 14. desember 2007 #16 Skrevet 14. desember 2007 Ja, for du virket som den stabile og fornuftige her, litimora...
pøber´n & je Skrevet 14. desember 2007 #17 Skrevet 14. desember 2007 Det dømmes aldri til 50/50. Men det skjer oftere og oftere at det dømmes 40/60, der faren har størsteparten av samværet. Det er ingen selvfølge at mor for hovedomsorgen lenger.
solstråle69 Skrevet 14. desember 2007 #18 Skrevet 14. desember 2007 Og bra er det at det ikke lenger er en selvfølge at mor får hovedomsorgen lenger - vi damer har en tendens til å ville ha likestilling akkurat der det passer oss! ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå