Gå til innhold

UL i uke 13. Innvendig eller utvendig UL?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har inntryk av at mange har vært på UL. Jeg ska på ul om et par dage og vil da være 12+4. Hun jeg avtalte time med sa det var forskjelligt om utvendig UL holdt og da måtte man ta innvendig.

Har dette med vekt å gøre eller hvor langt livmoren er kommet opp over skambenet?

jeg er 179 cm og var 62 kg. Er nå 68 kg. Er mit 2. svangerskap og 18 mdr siden mit siste. Er veldig nervøs for UL´en og håper virkelig at vi får se godt nok på utvendig UL.

Hva har dere av erfaringe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ganske lik deg, både mht høyde, vekt og sist svangerskap. Jeg var på UL for noen dager siden og var 12 + 2 dager (legen mente jeg var 13 uker på vei) og han tok innvendig UL. Da ser de best så tidlig. Det er nok pga størrelsen til fosteret.

Skrevet

Mener det skal ha med hvor langt inne i deg livmoren ligger. Når du ikke er kommet lenger enn 12+4 ligger livmoren langt nede og langt inne, og kan i tillegg ha vippet seg bakover (Det har alltid skjedd med meg. Går i tredje svangerskap). Mener å huske de sa at strålene fra ultralyden da ikke rekker langt nok ned på en måte..... Lurer meg på om ikke det var slik at bildet blir mer og mer uklart jo lenger avstanden er. Det er 10 år siden jeg jobbet som assistent på ul, så litt vanskelig å huske.... Hvis den ikke er kommet opp over skambeinet vil det sikkert være vanskelig å få se alle de vinklene på fosteret og livmoren som de ønsker.

Skrevet

Jeg var på utvendig UL i uke 11.

Og jeg tror det har med hvor nytt UL apparat det er...

Hun jeg var hos hadde et veldig nytt apparat!

Skrevet

Hei :)

Jeg var på privat UL da jeg var 12+4. Er ikke akkurat tynn, og jeg var derfor spent på om de kunne se babyen med utvendig UL. Men det kunne hun altså, og vi fikk et godt og klart bilde av babyen vår - en aldeles herlig opplevelse!! Men kjønnet kunne hun ikke se...

Skrevet

Takk for svar alle. Gleder meg så mye til å se den lille spire. Vidste kke det var muligt å se kjønnet så tidlig.... Nå er jeg jo ekstra spent.

Se ut som om de fleste har fått utvendig ul, får se hva det blir til med meg. Forbereder meg (mentalt) på en innvendig, så får jeg se, men godt og høre fra dere.

Skrevet

Jeg måtte ta UL i uke 13 fordi jeg ble innlagt på sykehus med hyperemesis. Da jeg kom inn sa gynekologen at jeg egentlig burde ta innvending for da så de best, men siden jeg var så sliten og jeg var i grenseland mellom når en tok innvendig og utvendig, skulle hun prøve med utvendig først. Det fungerte veldig bra på meg, og jeg så faktisk mer der enn på den ordinære ultralyden. (gynekologisk avd. hadde helt moderne utstyr, mens kvinneklinikken hadde en del eldre).

Skrevet

Da jeg var på UL i uke 13, tok de innvendig UL..

Vet ikke om det har noe å si, men de var da på utkikk etter hvor blødningene kom i fra, om det var derfor de tok innvendig??

Skrevet

jeg var på senter for fosterdiagnostikk i uke 12+4, tok ul utvendig, å vi så babyen klart å tydelig, sprella å hikka:)

men det er ett nyåpnet senter, så det har bare fancye utstyr:)

GLLLLEEEED DEG:)

Skrevet

Vi var i uke 13+4 og tok utvendig, jordmor så også at vi skal få jente:-)

Skrevet

Åi, kan man se det så tidlig??

Skrevet

jeg var på ul når jeg var 12+4. ble bra bilder med uyvendig ul, men tok innvendig også pga blødninger. var kun med innvendig at hun så at morkaka la over mormunnen....

så det er mulig de tar begge deler....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...