Gå til innhold

Noen som har peiling på lån og slikt her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bygget hus for 3 år siden og har en takst på det på 1,3 mill (er enebolig, men laaaaaangt ute på landet), altså byggekostnadene inkludert tomt. Den gang var det null uteområde rundt som var gjort noe meg, lå byggeboss over alt og så ikke ut. Nå har vi fått en svær terasse, hage og skal til sommeren legge stein, få nedfelt sandkasse, murt utegrill osv og muligens en garasje også (tviler litt på garasjen, men kanskje). Så vet jeg jo at byggeprisene har økt veldig. Det jeg lurer på er om det går an å retaksert huset nå og dermed også refinansiert lånet? Går det an i samme bank, eller må vi til en annen? Vil helst ha den banken vi har. Poenget er at vi helst skulle gjort dette NÅ fordi vi nå ha funnet en (brukt) bil til 170 000 kr som er midt i blinken for oss, men vi har jo overhode ikke råd til den slik det er nå når jeg er student, men om vi fikk refinansiert lånet kunne vi kanksje fått lånt penger tl bilen. Noen som vet litt om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan få ny takst fra megler og deretter refinansiere lånet. Om dere får låne til bilen inne i huslånet kommer an på hva taksten blir og hvor stort lån dere har innenfor husets verdi. Dere får nok bare låne opp til 8+% av husets verdi.

Kontakt megler. Få taksten skriftlig og gå i banken med den. Spør om å refinansiere lånet:-)

Skrevet

Burde være null problem å få høyere takst på huset nå.

Vårt har steget med 200.000 bare på et år uten vi har gjort noeting med det,og ikke har vi hatt takstmann på besøk heller,det er bare noe "dama" i banken sa ,(hun ringte en megler og han sa verdien var høyere nå) da vi skulle låne mer..

Har lite greie på dette med lån jeg,men ønsker dere lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar! Da får vi krysse fingrene for at dette går. Vi har jo tre barn og jeg fatter og begriper bare ikke hvordan vi skal klare å få plass til både svært bakovervendt sete OG to pute m/rygg seter, er så vidt det går med babysete som jo er vesentlig smalere nede... Vi har en liten sedan bli og mangler jo bagasjeplass også. Og nå har vi altså funnet en 9 seters caravelle nær hvor vi bor, 2000 modell som en venn av oss som er mekaniker mente var veldig bra, så håper!!! :-)

Skrevet

Ta kontakt med en godkjent takstmann og få ny takst. Vi gjorde det da vi skulle kjøpe ny bil. Du kan jo høre med banken om de har en takstmann de kan anbefale.

Skrevet

Forrige gang vi gjorde noe med lånet ringte vi bare saksbehandleren vår i banken og spurte om han ikke trodde verdistigningen på huset var såpass stor nå at vi kunne få litt lavere rente, og det fikk vi uten videre, ingen takstmann eller noe...

Tenkte vi skulle få en ny prisvurdering til sommeren siden vi driver å bygger på og pusser opp litt nå, så da tenkte vi å ringe en megler for å få de til å komme.. Du kan få banken til å sette en vurdering også, men de operere med en lånetakst, som er lavere enn en salgstakst, så vi tenkte vi skulle hente inn en megler. Og du trenger absolutt ikke bytte bank, bare ta en prat med den dere allerede bruker.

Skrevet

Da prøver vi det! :-) Tusen takk for svar, er så godt å ha dere å spørre! Økonomien vår kommer jo uansett til å gjøre et hopp med en gang jeg kommer i jobb, forhåpentligvis fra neste høst av, men spørs om vi kan vente så lenge, slik det er nå sliter vi med å sikre alle tre ungene i bilen når mini skal skifte bilstol og det må han snart...

Skrevet

Vi kjøpte for 2 år siden, gav 1,2 mill. Fikk takst av megler nå for 2 uker siden, på 2 mill!!! Så ja, det lønner seg å få ny takst, og så kan en få billigere rente!! Eller refinansiere og låne til bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...