Gå til innhold

Barnehage!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tulla blir 1 1/2 år i januar, venter nestemann i slutten av feb. Fått 100% barnehageplass fra 1.feb.Men er veldig usikker på om eg skal ta den. Hun er en aktiv liten jente, som fort kan kjede seg hjemme. Så tenker hun nok har godt av å komme i barnehage, men i neste augeblikk tenker eg at det kan jo gå å ha henne hjemme. Om eg er flink og gå i open barnehage++.Får jo ikke denne tia igjenn.Vet eg kan levere henne seint og hente tidlig... Så går vi jo våren og sommaren i møte. NEtt flytta i nytt hus med stor hage, så blir det bra vær kan vi vere mykje ute.Noen som har erfaring med å ha 2 barn hjemme? Vil barn bli flinkere å leke for seg sjølv når dei nermer seg 2 år? Hun leker best når vi sitter på gulvet med henne. Og skal helst vere med over alt kor en går.

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har 14,5 mnd mellom våre to barn. Storesøster og lillebror. Jeg tenkte ikke tanken på barnehage engang jeg...

Det er så utrolig koselig å fint å ha begge to hjemme, og man slipper jo trossalt å stresse med levering og henting i b.hagen og.

Vi er flinke til å gå i åpen b-hage benytter oss av det 2-3 dager i uken. Storesøster har ei bestevenninne som hun leker masse med (bruker å dra i åpen b.hage sammen med, og møtes hos hverandre nå og da)

Storesøster er flink til å leke for seg selv, men selvsagt ikke hele tiden altså. Hun er skikkelig dukkejente og forguder lillebror.

Den største utfordringen jeg tenkte på før lillebror kom var i forhold til ammingen. Men, det har gått overraskende bra! hun sitter ofte og mater dukkene sine eller går rundt og leker. Men, for all del hun finner på å rote og, klatre opp på bordet osv!

Det er utrolig koselig å ha begge hjemme, jeg tror de bygger opp et veldig nært og godt søskenforhold!

Jeg er blant de som ikke helt ser behovet for barnehage for barn under 3 år jeg da. Og når jeg ser på våre to skjønnheter så ser det ut til at de har det veldig bra med å gå hjemme sammen med meg!

Lykke til med valget!

• 2 uker senere...
Skrevet

vi har 13 mnd mellom våre, og eldstemann har halv plass i bhg. vi har han der i kjernetiden i bhg, så han kommer ca 10 og drar hjem igjen ca kl. 14.

vi er nyinnflyttede og kjenner ingen andre barnefamilier, og er ikke åpen bhg her, derfor har vi han i bhg, for han kjeder seg hjemme, når han ikke får lekt med andre.

men hadde det vært tilbud om åpen bhg osv her så ville jeg nok heller benyttet meg av det:)

• 2 uker senere...
Skrevet

En stund siden du skrev, men jeg ville absolutt tatt i mot 100 % bhg. Du kan heller hente tidlig om du ønsker og orker. Jeg tenkte som deg. Mannen min måtte overtale meg til ikke si opp bhg. plassen. Jeg er ham evig takknemlig!!! Jeg henta litt tidligere hver dag, men jeg klarte ikke å ha dem begge hjemme alene samtidig. Det var p.g.a. sjalusi og et heftig temperament på eldstemann. Han aksepterte ikke at jeg ammet og trasset også når vesla skulle sove, og hylte som en stukken gris sor at hun ikke skulle få sove.

Vår eldste nærmer seg tre nå, og først nå kan han leke en stund alene. Minstejenta har lekt alene fra hun kunne. Det er veldig forskjellig det der. Førstemann hos oss er så sjalu at det er derfor han har hatt vanskelig for å leke alene. Det kunne jo tenkes at vesla fikk litt oppmerksomhet når han ikke passet på.

Skrevet

En ting til (en litt sår en): Det er ikke sikkert barnet ditt har mer lyst til å være hjemme enn i barnehagen. Samvittigheten gnager i meg på grunn av at jeg ikke er mer hjemme. Så henter jeg kanskje tidlig en dag og da vil de absolutt ikke hjem. Det falt meg ikke inn før at barn kunne foretrekke barnehagen framfor mor, men de får jo ganske mye av mor eller far eller begge uansett. Hvis jeg hadde hatt muligheten til å ha hatt dem hjemme 100 % adde jeg ikke gjort det. Jeg hadde latt dem hatt en 9-15 dag i barnehagen for det er det jeg oppfatter som det beste for dem. Veldig fornøyd med bhg vår jeg da.

• 3 uker senere...
Skrevet

Vi har 18 mnd mellom våres barn. Storesøster har 50% barnehageplass. Jeg kler på henne og gjør henne klar til barnehagen, og pappaen kommer hjem fra jobb å kjører henne dit, for så å dra tilbake til jobb (korte avstander). Godt med en mann som har flexitid, dette for at jeg skal slippe å dra med minsten ut.

Jeg ville absolutt tatt mot barnehageplassen, utrolig deilig å ha minsten alene, mye enklere å dra bort også :)

Samtidig er det kos å ha begge hjemme litt også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...