ballblom Skrevet 13. desember 2007 #1 Skrevet 13. desember 2007 På jobb idag var det ei som sa at jeg ikke bør spise kiwi og peanøtter under graviditeten, men hadde ikke noe svar på hvorfor jeg ikke burde gjøre det. Har dere hørt noe om det før? Ble litt nervøs, da jeg har spist kjempemye kiwi i det siste.. Visste ikke at det var farlig..?
☆ gullverdt <3 Skrevet 13. desember 2007 #2 Skrevet 13. desember 2007 det har jeg aldri hørt om men gå inn å se på: www.matportalen.no der finner du ut av hva du kan og ikke kan spise.
ballblom Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 13. desember 2007 Takk for svar. Fant ut av det selv nå :-) Sånn til opplysning hvis andre skulle lure - kiwi og jordbær er bare sunt under graviditeten, men bør unngås når babyen er født, hvis man ammer. Dette i sammenheng med utvikling av allergier. Nye forskningsresultater viser at gravide bør unngå peanøtter under svangerskapet for å redusere risikoen for at barnet utvikler allergier. :-) Så har vi lært noe nytt idag og!
Fruen i huset Skrevet 13. desember 2007 #4 Skrevet 13. desember 2007 Kun peanøtter eller alle slags nøtter? Jeg pleier alltid kjøpe meg en pose blandingsnøtter jeg småspiser på på jobb,..
Idun<3tosmå<3 Skrevet 13. desember 2007 #5 Skrevet 13. desember 2007 Har ikke enda nyere forskning funnet ut at ingenting skaper eller forebygger allergier da? Mener å ha lest/hørt at man ikke kan gjøre noe fra eller til på det området!`? Er i allefall mye sunt fett i nøtter!
Idun<3tosmå<3 Skrevet 13. desember 2007 #6 Skrevet 13. desember 2007 http://www.helsenytt.no/artikler/gravideskost.htm Allergi Mange er bekymret for at barnet skal utvikle allergi og lurer på om det er matvarer de bør unngå i svangerskapet. - Gravide bør holde seg unna matvarer de selv reagerer allergisk på, men kan spise alt annet. Det er bare en fordel at fosteret blir eksponert for ulike stoffer mens det er beskyttet av moren, sier Berge Skåra. Etter fødselen vil amming være viktig for å forebygge allergi. Morsmelken beskytter, og barn med risiko for å utvikle allergi, bør helst ikke få annet enn morsmelk de første seks månedene. Men dette er fra 1997, så fasiten er ganske sikkert ikke den samme i dag?
Idun<3tosmå<3 Skrevet 13. desember 2007 #7 Skrevet 13. desember 2007 http://www.naaf.no/Documents/Brosjyrer/2007_NAAF%20Forebygging%20allergi.pdf Fant denne, tror den er fra 2007! Den var veldig informativ!!
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 13. desember 2007 #8 Skrevet 13. desember 2007 Hmmm...jeg har også spist masse kiwi og peanøtter i det siste... Men jeg vet at alt av frukt bare er sunt å spise under graviditeten. Det er bare når man ammer at man bør være forsiktig med særlig citrusfrukter og jordbær sånn i forhold til allergi-utvikling. Tror det kan være noe riktig i det, for det er jo veldig mange i dag som sliter med allergi overfor diverse frukter. Men det med peanøttene hadde jeg aldri hørt før... Syntes det høtes rart ut at DET skal være farlig....
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 13. desember 2007 #9 Skrevet 13. desember 2007 Nei, vi får kose oss riktig godt med alt det vi kan kose oss med nå som gravide! Vi må jo være enda mer forsiktige mens vi ammer, både i forhold til allrgi og luftsmerter babyen kan få. Så nå passer jeg på å kose meg med bl.a. masse løk og kål til middagene , reker, masse deilig frukt, melk, litt brus, og til all den gode maten i jula skal jeg også passe på å ta på rikelig med surkål Mest sannsynlig blir det ikke mye av den slags neste jul... Så kos dere, damer! Nyt det så lenge det varer! Vi har større frihet til å velge hva vi vil kose oss med under graviditeten enn etter.... For dem som velger å følge de diverse anbefalningene som finnes da....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå