Gjest Skrevet 13. desember 2007 #1 Skrevet 13. desember 2007 Hvordan reagerer man når man har fått i seg gluten når man har cøliaki? Og hvor raskt etter at man har spist reagerer man? Jr er så liten at han kan ikke fortelle noe. Men i ettermiddag har han virket veldig rar, og jeg mistenker at han har fått i seg noe med gluten i i barnehagen i dag, med luciafeiring og hele pakka. Midt i middagen begynnte han å gråte og ville ikke ha mer. Jeg har lokket med alt fra mandarin til kjeks, noe han elsker og aldri sier nei til til vanlig, men han ville ikke ha noe. Han gråt mye og ville være i armene og kose og helst gå rundt i rommet, noe han ikke har gjort siden han var liten baby. Han var trøtt og gjespet mye og jeg la han faktisk i senga nå kvart på seks, og han sukket tilfreds og lukket øynene. Og da sa de i bhg at alt hadde vært fint i dag og han sov 2 timer der. Han er snørrete, men har ikke feber
Alba44 Skrevet 13. desember 2007 #2 Skrevet 13. desember 2007 Tror de kan få diare, bli slappe og virke utilpasse. Håper gutten din kvikner mer til! Sikkert flere her som kan mye mer om dette enn meg.
It's all about me Skrevet 13. desember 2007 #3 Skrevet 13. desember 2007 Merkelig at du spør for lillegutt har hatt "ulykke" med gluten to ganger etter diagnosen. Sist gang senest igår. Med så små hadde jeg ikke regnet med annet uansett hvor forsiktige vi rundt er. Men uansett, hvordan han reagerte ja. Den første gangen vet jeg ikke hvor han hadde fått i seg gluten, men skjønte at det måtte ha vært en liten infisering et sted. Han begynte å få hyppigere bæsjebleier (ikke et vanlig tegn hos han akkurat, så vi reagerte ikk eumiddelbart). Så begynte matlysten å synke RASKT, han sutret mer og sov plutselig dobbelt så mye på dagen. Det gikk så raskt at jeg så for meg sondemating igjen. Men så kuttet jeg ut melk som han også regarer på når han har fått i sseg gluten, oig han ble mye bedre etter en halv dag. Det som skjedde igår var mer tydelig. Det var julekaker og gløgg om morgenen i barenhagen. Jeg og der ansatte satt og snakket om hvor flink han var til å ikke røre andres mat eller det som havnet på gulvet som de ikke hadde nådd å ta opp. Så hoppet han ned og under bordet fant en pepperkake og satte tennen i den. (må legge til at han hadde sine egne kaker, så han manglet ingenting) Tenkte ja ja, og håpet vi hadde vært raske nok til å røske den ut av munnen hans. Men 2.5 time senere ringte de fordi han kastet opp og hadde gjort det 3 ganger. Dette er jo en mer kjent reaksjon hos han. Takk og lov kom det opp så fort at han ble raskt seg selv igjen. Litt slapp og dårlig matlyst idag, men ellers form. Så det kan virke som gutten din kan ha fått i seg noe. Kanskje ikke noen store mengder, men noe som er infisert av gluten. Blir han ikke bedre i løpet av en døgn så prøv å kutte ut melk noen dager. Det er ganske hardt for de å bryte ned når tarmene ikke er 100%. Det har iallfall gjort susen her. Og som vanlig klarte jeg ikke fatte meg i kortehet, he he.
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #4 Skrevet 13. desember 2007 Tusen takk for svar. Han har nok funnet en gul og fin lussekatt bit på gulvet i dag tenker jeg... Faktisk første gangen som vi vet av iallefall. Rarr at han ikke har spydd siden han gjorde det før vi begynnte med diett, men det er kanksje ikke nødvendig sånn sett, og natten er enda ung... Skal prøve å kutte ut melk. Men gav du han ost og andre melkeprodukt da?
It's all about me Skrevet 13. desember 2007 #5 Skrevet 13. desember 2007 Han får melk som er behandlet på en måte. Det er den regne drikkemelken og yoghurt jeg kutter ut.
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #6 Skrevet 13. desember 2007 Ok. Håper han sover det av seg i natt. Stakkars lillingen, skulla gitt alt jeg har og eier for å bytta med han.
It's all about me Skrevet 13. desember 2007 #7 Skrevet 13. desember 2007 Ja jeg vet hvordan det føles. Har aldri sett den gutten ligge så stille som det han gjorde da jeg hentet han i barnehagen. De vil nok være redusert noen dager, men ellers blir de nok bra.
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #8 Skrevet 13. desember 2007 Mens vi er inne på det; Har du søkt om å få flere dager til å være hjemme fra jobb med sykt barn? Vi har vel rett på 10 ekstra, men jeg ve tikke om det er noe vi må søke på eller om vi har det automatisk...?
It's all about me Skrevet 13. desember 2007 #9 Skrevet 13. desember 2007 Jeg jobber ikke for tiden så jeg har ikke søkt, men mannen har søkt til Nav om det. Det er 10 dager ekstra pr. foreldere vi har krav på ja. Han har ikke fått svar ennå, de har jo så sinnsykt lange behandlingstider. Ikke engang grunnstønaden har vi fått ennå, den som ikke er noe å diskutere om engang. er nå ca 1 mnd til maksfristen dems går ut. Men det blir en grei etterbetaling da )
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #10 Skrevet 13. desember 2007 Ja da er de trege, men pengene får dere uansett da så Kommer til å søke om de dagene vi også, de kan komme godt med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå