anne* Skrevet 13. desember 2007 #1 Skrevet 13. desember 2007 Uff - var hos jordmor i dag og fikk beskjed om å prøve å spise mindre. Gått opp 12.5 kilo og starter uke 30 i dag. Er bare 1.60 og i utgangspunktet veide jeg 58 kg. Synes egentlig jeg ikke ser så verst ut, men hun mente det ville blir veldig tungt for meg hvis jeg gikk over 20 til sammen. (gått opp helt jevnt fra dag 1..) Andre som har fått samme beskjed? Her er en typisk matdag for meg: - Havregryn og melk + halv appelsin til frokost. - Gulrot + en eller to frukt + 2 grove skiver til lunch. - Mellommåltid på jobb; 1 - 2 skiver evnt frukt eller grønt i 15 tida - Nokså normale middager i 19 tida. Alt fra fisk og poteter til curry og ris. Spiser stort sett like store porsjoner som før. Blir vel litt mye sjokolade kanskje, men aldri mer enn èn per dag. Har jo hørt at en går mest opp de siste 10 ukene, så ser ikke lyst på det:-( Men hun sa også at mange fikk mindre apetitt på slutten, og at det ikke var sikkert jeg kom til å gå opp så mye. Æsj - ikke meninga å klage over vekt. For jeg stresser egentlig ikke så mye med det (før i dag....). Veldig interessert i å høre om andre har opplevd det samme. Hva gjorde dere? Går det greit å gå rundt å være litt småsulten?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2007 #2 Skrevet 13. desember 2007 Jeg gikk opp 10 kjappe kg de første 25 ukene - så var det pause fram til nå uke 36 hvor jeg driver og samler vann og vekta stiger igjen. Appetitten blir mindre seinere fordi det er fullt i magen - man blir tvunget til å spise mindre porsjoner. Synes du har et fornuftig kosthold, ikke ta det allverdens alvorlig denne kommentaren fra jordmor. Vær fysisk aktiv hver dag - f.eks gå en halvtimes tur. Og fortsett ditt sunne kosthold:-)
mimmitiltre Skrevet 13. desember 2007 #3 Skrevet 13. desember 2007 huff, saa slitsom dame!! Jeg er i uke 37 og har gaatt opp 15 kg, men jordmora sier det er mye vann.. ligger paa 2 paa helsekortet naar det gjelder vann..jeg fikk ikke beskjed om aa spise mindre. Er i utgangspunktet som deg 1.6 , og veide 57 kg foer jeg ble gravid:) syns du skal spise hva du foeler for-kan jo kutte ned paa sjokolade da koffeinen i store mengder ikke er saa bra for barnet heller, men syns absolutt ikke det hoeres ut som om du overspiser! Jeg tenker veldig lite paa hva jeg spiser naa som jeg er gravid og har aldri hatt hoey forbrenning:) Har tatt litt av med bakingen i det siste (lusekatter staar i ovnen naa). Syns du skal ta det med ro-tenk sundt men ikke stress med det!! Herregud-vi er da alle forskjellige:) Jeg foeler meg ikke spesielt tung naa men er generelt lei av aa vaere gravid bare-gleder meg til aa faa gutten ut:) klemmer fra
anne* Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 13. desember 2007 Tusen takk for svar:-) Glemte å skrive at jeg faktisk trener aerobic/styrke 2 ganger i uka + går ofte til/fra jobb. Virker ikke som jeg har så mye vann i kroppen heller, så jeg har tenkt at nå gjør kroppen bare som den vil.... Drikker verken kaffe eller te - stort sett bare vann, litt brus på lørdagene. Morsomt med det "bakegenet" som tydeligvis slår inn... Blitt litt baking på meg også i det siste. Komisk:-) Får satse på kun grov bakst heretter!
mimmitiltre Skrevet 13. desember 2007 #5 Skrevet 13. desember 2007 ja haha morsomt med baketrangen:) syns du skal ta det med ro og bake og kose deg jeg!! Du er gravid, paa siste etappe:) kos deg du!! saa faar du heller amme eventuelle kilo av etterpaa:) syns det er imponerende du trener!! Jeg beveger meg fra senga til kjoeleskapet og tilbake igjen-saa forferdelig troett her om dagen:) og baker litt innimellom da:) Hadde aldri orket trening!! Staa paa!!
aya75 Skrevet 13. desember 2007 #6 Skrevet 13. desember 2007 Synes det høres ut som jordmor overdriver litt spør du meg. Jeg hadde gått opp 13 kg i uke 30 og er ganske så lik deg i vekt og høyde. Har gått opp jevnt hele veien, men har ikke gått så mye opp de siste ukene. Er i uke 37 nå og har gått opp totalt 15,5kg. Legen synes det er helt passe og at jeg godt kan legge på meg mer og. Du er jo ikke akkurat stor i utgangspunktet, så synes det høres helt normalt ut jeg. Synes ikke man skal stresse for mye med vekta, med mindre det er ekstremt mye...men det er bare min mening=)
Afrodite´71 Skrevet 13. desember 2007 #7 Skrevet 13. desember 2007 Hei Er i uke 37 og har nylig tippet 70 (!) kg. Var 53 da jeg ble gravid og er rundt 162 cm lav. La på meg 18 kg sist, og 10 av disse forsvant på sykehuset. Mye vann, fostervann, tung unge, morkake osv. Må si at jeg driter i vekta nå også. Spiser sjokolade, drikker kaffe og koser meg med noe godt etter middag. Dette er kos jeg nekter å gi slipp på. Noen ganger baker jeg sjokoladekake kun for å slikke bollen helt alene.. Jordmor lo litt da jeg fortalte henne dette, og sa at hadde jeg vært tyngre, ville hun bedt meg roe ned. Ellers er jeg fysisk aktiv, og har et sunt kosthold. Jeg ville ikke bekymre meg om jeg var deg. Du lever jo sunt, og så lenge du selv ikke sliter mer med vekta (annet enn at det er j.... tungt nå på slutten), så fortsett som du stevner, sier nå jeg.
Plopp Skrevet 13. desember 2007 #8 Skrevet 13. desember 2007 Väldigt märkligt detta så olika besked man får... Jag har gått upp 20 kg och är i v 29. Det är oerhört tungt och jag blir ju lite skrämd i och med jag har en god stund kvar.. Jag har frågat flera läkare och jordmor om detta, men alla har svarat att sånn e det bara, vissa går opp mycket och andra lite.. Inget att bekymra sej över ! Så jag har slått mej till ro med det. :-D ( sålänge alla värden är bra såklart och de inte misstänker svangeskapsförgiftning.. )
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2007 #9 Skrevet 13. desember 2007 Synes iallfall ikke du skal gå rundt å være småsulten, det du spiser er jo sunt!! Hvis du går rundt og er småsulten hele tiden blir det bare til at du spiser mer sjokolade og usunne ting... Alt er individuelt og det burde jordmor vite.. Hvis du trener trenger du jo mer energi enn oss vanlig late gravide! Nei, klarer du å holde deg på den matmengden der misunner jeg deg faktisk! Her har det en tendens til å bli masse usunt i stedet... Forresten har jeg ca 5uker igjen og jeg tror jeg bare har lagt på meg 1kg de siste 5ukene. Så igjen: alt er individuelt.. Spis og kos deg uten dårlig samvittighet:) (det der du spiser er mindre enn jeg ble satt på da jeg gikk på diett fra sykehuset... Da hadde jeg i tillegg to mellommåltider til det der du spiser.. og jeg trente ikke.. og er ikke spesielt tung..)
mamma til 2 små:=) Skrevet 13. desember 2007 #10 Skrevet 13. desember 2007 Harregud så tåpelig av jordmora di!!! Skal det bli en hysteri å gå opp i kg under graviditeten også nå?????? Jeg gikk opp fra 70-100kg sist men legen sa jeg var sunn og frisk
tessababy;) Skrevet 13. desember 2007 #11 Skrevet 13. desember 2007 Jeg er i uke 32 nå og jeg har jo måtte gå på vekta for å sjekke som alle andre... har gått opp 12 kg ca.. er 175 men hadde jo nok fra før å.. men både jordmor og lege har sagt at vekta er ikke noe å tenke på! en blir bare stressa av det.. å så lenge jeg ikke har gått opp 30 kg el mer nå så kunne jeg bare fortsette med det jeg har gjort... synes det har blitt for stort fokus på vekt.. men er veeldig glad for at jeg har en jordmor og en lege som ikke stresser med dette!!
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 13. desember 2007 #12 Skrevet 13. desember 2007 30 uker her, og føyk plutselig opp 9 kg på 3 uker, totalt 22 kilo. Måtte på kontroll på sykehuset, men alt var fint. Plutselig gikk jeg ned 7 kilo igjen over natta, så da har jeg "bare" gått opp 15. Fortsatt alt bra med baby...Er høy, da. Ikke fått noen beskjed om å spise mindre, bare fått beskjed om at "fortsett som du gjør. Noen legger på seg mye, andre mindre, og det går av igjen etterpå". Ingen kan forklare den svingende vekta mi, så det må ha hatt noe med vann å gjøre. Jeg trener fortsatt 5-6 ganger i uka(får vel kanskje heller alle det trim nå:-)), og spiser iallefall mer enn deg. Synes ikke du skal spise mindre. Bare dropp litt sjokolade, kanskje... Eller bytt ut med den med 70% kakao. Da får du fortere nok. Kos deg!!
anne* Skrevet 14. desember 2007 Forfatter #13 Skrevet 14. desember 2007 Tusen takk for alle oppmuntrende svar! Rart at det er så ulike tilbakemeldinger ja.. Jeg har egentlig ikke stressa med den vekta overhodet. Synes faktisk jeg ser bedre ut enn på lenge hehe Skal kutte sjokoladen (får se hvordan det går...), men noe annet gidder jeg rett og slett ikke å gjøre. Nå er det jo jul og alt. Kanskje jeg t.o.m må bake litt i helga hehehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå