Gå til innhold

Er det jeg som bestemmer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har skilte foreldre og hver har funnet seg ny samboer.

Vil ikke at hun som er sammen med faren ( i 12 år) bare skal bli kallet med navn.. Syns jo da bestemor er bra, da mormor og farmor er de "ekte" liksom..

MEN farmoren kaller seg selv bestemor da hun syns dette er det fineste navnet. Hun kapret dette med en gang.

Jeg sier konsekvent farmor mens hun bare ser dumt på meg og fortsetter med bestemor...

Bagatell men GGGGRRRRRR!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du bestemmer hva dere skal kalle bestmor/farmor. bestemor/farmor bestemmer hva hun vil kalle seg selv..

dog hele greia er jo latterlig.

Skrevet

bagatell.....la ho kalle seg hva ho vil.....

Skrevet

Vi skulle kalle hans foreldre for farmor og farfar for det er det både jeg og mannenen er vant med. Men nei de skulle hete bestemor og bestefar arg vi har irritert oss mye siden vi begge er vant med at det er mammas foreldre som er bestemor og bestefar. Det har jo vært slik i hans familie også så jeg forstår ikke hvorfor de ikke forstår oss og ikke vil hete det selv.

Skrevet

svigers sa før lille nurk ble født at de ville hete bestemor og bestefar for meg er dette helt unaturlig og mormor morfar farmor og farfar er det vanlige i min slekt men så tenkte jeg jaja det er vell ikke så farlig så nå kalles de bestemor og bestefar og min mor mormor(har ingen far død mormors kjæreste kalles bare ved navnet sitt foreløpig kan jo hende han får et navn av gutten vår.) for meg er ikke svigerforeldrene så nære følelsesmessig så da gjør det ikke no men hadde det vært mamma som insisterte på å kalles hadde jeg synes det var rart mormor høres mer kjærlig ut og rett for meg men heldigvis var dt en selfølge for henne. synes bestemor og bestefar høres så kaldt ut jeg samme som mor og far høres også kaldt ut mens mamma og pappa er mye bedre.,,,min mening;I)

Skrevet

Har akkurat samme problemet, vi har endt opp med 2 stk bestemor.. Både moren til mannen min og kona til faren til mannen min. Egentlig helt tåpelig, men de får bare være sta. Verst for dem å ikke ha et "eget" navn synes nå jeg:-)

Skrevet

Dette ER faktisk en bagatell, ikke la det irritere deg.

Det viktigste er at ungene dine har noen som er glad i dem. så får det være samme pokker hva de kaller seg.

Skrevet

Hvis du skal være skikkelig, skikkelig stygg mot svigermoren din så kan du jo si at: Greit, du skal få hete bestemor siden du liker det så godt. Så kan konen til farfar hete bestemamma......da tenker jeg pipen får en annen lyd:)

Men for å være litt seriøs så synes jeg egentlig at svigermoren din sine ønsker bør komme før stesvigermoren din. Greit nok at de har vært sammen aldri så lenge, men svigermoren din er eneste biologiske farmor, og dermed blir det i mine øyne urettferdig at hun skal måtte gi fra seg bestemorstittelen, hvis det betyr mye for henne, til hennes sønns stemor.

Personlig bruker vi navn på steforeldrene til mannen min. Farmor, farfar, og navn på samboerne deres gjennom mange år. Synes det er greit å ha en "biologisk" orden i forhold til at ungene har fire besteforeldre, og det er det. Skulle vi skilt oss hadde ikke ungene fått lov til å kalle min manns nye kone for mor, for å si det sånn. Synes det samme bør gjelde stebesteforeldre.

Skrevet

Det er ikke noe problem å ha to bestemødre, altså:-) Jeg har vokst opp med bestemor og bestefar på begge sider, og det var ikke større problem enn at de ble omtalt som "bestemor/bestefar i ..." og "bestemor/bestefar i ...".

Mine foreldre kalles for øvrig bestemor og bestefar, mens svigers kalles farmor og farfar (jeg er motsatt av HI, og ikke så begeistret/vant til for farnor/mormor-varianten, men syns det er helt greit at svigers ville ha det).

Skrevet

Om hun ønsker å hete bestemor så bør hun få det men si f eks til henne at det blir dere å kalle stemoren til din sambo også. Så får hun etter det velge om hun vil hete det.

Hos hos løste "problemet" med at sambo har skilte foreldre med nye partnere seg heldigvis enkelt og uten diskusjoner.

Mine foreldre ville ikke hete noe annet enn mormor og morfar og sambos mor ville hete farmor. Derfor ble det slik:

Mormor og morfar

Farmor og bestefar

Farfar og bestemor.

Helt perfekt for alle for da ble ingen utelatt og alle var/er fornøyde.

Skal sies at alle er like engasjerte i barna også da så det falt veldig naturlig for oss.

Beklager mye "prat" om meg men .............

Skrevet

her er det mange besteforeldre og hver og en av de har hver si "tittel.

mormor og moffa

morfar og mommo

farmor og bestefar øyvind

farfar

eks-stefarfar, som vi har masse kontakt med kalles bestefar karl johan

ganske greit i grunn, da barnet kommer til å forstå at alle har sine egne navn, også besteforeldrene;)

men hver sin smak

Skrevet

Hva besteforeldrene ville kalle seg har vi aldri blandet oss i.

De fikk bestemme selv hva de ville "hete".

Kanskje hun ikke syns det er så kjekt å bli kalt farmor, når eksmannen blir kalt farfar. Kan ikke samboeren til farfar ver farmor da?

Alt det går ann å lage diskusjoner og krangler om sier jeg...

Skrevet

skjønner DEG veldig godt jeg!! hos oss er det også flere sett besteforeldre, og for at datteren min skal kunne "skille" så må en være konsekvent i navnene syns nå jeg. stebesteforeldrene mine har alltid vært bestemor og bestefar for meg.....

syns svigermora di skulle hatt såpass vett at hun respekterte dere!!!!!!!!

Skrevet

Jeg synes faktisk det er de "ekte" besteforeldrene som skal få bestemme hva de vil bli kalt,jeg.

Og det er noe jeg først har tenkt godt over etter at jeg selv ble farmor like før jul..

Heldigvis har ikke svigerdatter og sønn noe imot at vi bestemødrene bestemte selv det der.

La nå bestemora få bli kalt bestemor. Og er det to av dem, så er det jo det samme som her i USA,hvor de begge kalles grandma: det blir grandma in town, eller grandma in Virginia. Skjønner?

Skrevet

Jeg ønsker ikke å bli kalt farmor/mormor, og synes bestemor er en mye koseligere tittel.

La nå besteforeldrene bestemme tittel selv. Eller ønsker du bare å blåse opp en bagatell til en stor kamel? Kanskje kan stemor kalles "besta". Ev "*stedsnavn*besta"?

Skrevet

Hehe, her er det også _BESTEMOR_ som er greia for svigermor. Farmor er ikke bra nok. Jeg er vant med å bruke mormor og farmor, er det som er vanlig der jeg kommer fra. Bestemor og bestefar blir for meg helt feil, det blir liksom sånn greie som man har fra TV bare, og jeg kommer aldri til å bli "komfortabel" med å snakke om "bestemor og bestefar" til ungene våre.

Bagatell ja, men allikevel ... :P

Skrevet

Omtrent slik jeg føler det også ... Bestmor og bestefar blir bare feil, hørs kaldt ut ja.

Skrevet

Til anonym 15:33

AKKURAT det samme her...!

Hun SKAL kalles bestemor for det er liksom best...

Men kommer til å konsekvent kalle henne farmor da det er dette vi ønsker barnet vårt skal kalle henne..

Og til alle som mener den biologiske farmora skal selv få bestemme så er "ny-kona" til farfar mye mere mor og BESTEmor enn den "ordentlige" svigermora...

Ja,ja bagatell uansett =)

Skrevet

er selv oppvokst med "bestemor/bestefar i " men har vel egentlig alltid synes det var litt tungvint.

mine foreldre ville være bestemor og bestefar, for det er det vi er vant med. på den andre siden har svigers et barnebarn fra før som di er mormor og morfar til. så til vårs barn ville de være "Mor og Far" for at det ikke skulle bli så mye forskjell. men er det bare jeg som synes det høres ut som en annen måte å si mamma og pappa på? her vi kommer fra er det tydeligvis vanlig med Mor og far som tittel på besteforeldre, men da i de aller fleste tilfeller på mormor og morfar! men jeg har alltid synes det var rart uansett. skal farmor og farfar få hete det?

Skrevet

Hadde det samme dilemmaet... men så fant vi ut at de fikk bestemme selv. Så nå er det mormor og morfar (mine foreldre er gift), farfar og bestemor, bestemor og bestefar (hans foreldre ble skilt for 17 år siden, og begge har hatt samme partner i 16 år) :) Når det er sagt, så er farmor et negativt ladet ord i den familien, så egentlig ingen som ville bruke det... Har ingen problemer med dette vi i hvertfall. Hvis de bor på forskjellige steder kan man alltids slenge på et stedsnavn etter bestemor (så sant det ikke høres helt fjernt ut da), bare for å skille mellom dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...