Gå til innhold

Grøt og vann...4mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun får en porsjon grøt til kvelds, kan jeg gi vann til grøten eller bør det være mme? de bør jo få noe å drikke etterpå.....men fikk beskjed fra hs om at hun lå godt over gj.snittet i vekt. hun er nesten 8kg...og at jeg ikke måtte finne på å gi henne MER enn det hun fikk nå på en god stund....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan lukte på henne om hun har lite veske i kroppen. Hvis det lukter urin så ville jeg gitt litt vann.

Skrevet

Hvorfor gir du henne grøt når hun er over gjennomsnittet på vekt?

De generelle rådene er jo å vente til 6 mnd med grøt, med mindre de drikker _over_ 1 liter mme for dagen.

Jeg sier ikke dette for å være ekkel, men med mindre hs gav deg råd om å gi grøt ville jeg sluttet med det frem til hun var nærmere 6 måneder.

Uansett, jeg ville nok gitt henne vann i stedet for mme, basert på det rådet hs gav deg.

Skrevet

sist jeg var hos hs altså 3mnd fikk jeg beskjed om at det viktigste for babyen var å få sove i strekk hele natten. jenten min våknet 2 ganger om natten...derfor begynnte jeg med grøt... orker ikke slutte med grøten nå og gå tilbake til minimalt med søvn....

Skrevet

Oj, syns du 2 ganger om natten er mye for en på 3 mnd?

Skrevet

Har virkelig en HS sagt til deg at det viktigste for babyen var å få sove i strekk hele natten?? Det høres veldig merkelig ut. Det viktigste må jo være at babyen får mat når behovet er der. Og det er da ingen som forventer at en på 3 mnd sover natten gjennom uten mat?

Og minimalt med søvn? Ikke for å være krass, men å stå opp 2 ganger om natten er jo ikke så aller verst da. Har en på 4 mnd, her er vi oppe 4 ggr om natten. Han spiser grøt og mye mm om dagen, men han er en sulten liten fyr. Og her starter dagen kl 6. Så 2 ganger om natten hadde vært velkommen her ;-)

Skrevet

fælt så vanskelig dere skulle være da. det er veldig viktig for en baby å få nok søvn. det er da de bearbeider alt som har hennt den dagen, og hjernen utvikler seg mest når de sover. ja 2 ganger fra kl er 24, der man sitter oppe i over 2 timer før hun sovner igjen...hun la seg i 24tiden, våknet 2, så 4 og så kl.7.

Skrevet

Viktig og viktig fru Blom! Ville nå påstå at næring er viktig, men hva vet vel jeg? Er sikkert helt bortkastet den utdannelsen jeg tok som barnepleier....

Men dette er da sunn fornuft, våkner babyen om natten for å få mat så gi det til den.

Og det er ikke for å være vanskelig altså. Men når du spør så får du svar. Kunne nok kommet med mange råd til deg ang rutiner, legging, søvn og næring, men du virker ikke mottagelig.

Skrevet

Jeg reagerer også på det ere sier her, hvorfor gi grøt når babyen legger fint på seg og bare våkner to ganger om natten. En anne ting: er nesten 8 kg overvektig på en 4 mnd baby. Vær glad for at babyen her litt ekstra, så har hun litt å gå på om den skulle bli syk.

Skrevet

det er da ikke jeg som har sagt at hun er overvektig det er det hs som har sagt... hvorfor snakker dere om at næring er viktigst...hva tror dere jeg er? mentalt tilbakestående? jeg sier at søvn er viktig! og spørsmålet var: kan jeg gi vann til grøten? men får spørre et annet sted.. blir jo bare tull innpå denne siden

Skrevet

Klart det er viktig for en baby å sove nok! Det er det ingen som bestrider.

Men det er ikke vist en sammenheng mellom grøt og bedre søvn...

Sover hun nok på dagtid? Mine tvillinger på straks 5 måneder sover ca 2 timer på dagtid fordelt på 2 omganger. Noen ganger mer, noen ganger mindre.

Sover de mindre enn dette har særlig den ene vanskelig for å sovne på kvelden, og hvis de sover mer sover de gjerne gjennom natten.

De vil gjerne ha mat 1-2 ggr pr natt (i 5-tiden blir de gjerne bare i sengen vår...) Så vår natt er slik:

De sovner kl 19, sover til ca 1, da våkner først den ene og får mat, så den andre - tar ca 1 time tilsammen, så våkner de igjen 5 og halv 6, da blir de i sengen vår etterpå. Så sover vi til 8. Da er det morgen!

Et tips er å prøve å legge henne tidligere. Da tvillingene var 3,5 måned begynte vi med faste leggerutiner. Vi badet, koste, gav flaske og la i sengen med fast godnattsang.

Stort sett går dette veldig bra.

Vet at dette på ingen måte er en universell oppskrift, men det er tips om hva som fungerte for oss.

Har dere prøvd å ha henne i sengen sammen med dere for at hun skal få sove bedre?

(Fungerer for mange, ikke for oss da snuppa ligger veldig urolig ;) )

Hva gjør dere om natten når hun ikke får sove? Har dere prøvd bæresjal e.l.? Da får snuppa kroppskontakt og føler seg trygg, og får kanskje sove litt (selv om dere ikke gjør det...)

Ønsker dere lykke til med sovingen!

Ikke meningen å virke krass tidligere.

Skrevet

Ja, jeg ville gitt vann til babyen etter grøten. Og sa følger man jo også helsesøsters råd. Klarer man å venne babyen til å like vann, er jo det supert!

Det er endel her inne som bare MÅ tre sine personlige meninger på folk, til tross for at det ikke er av interesse. Du vet hvordan deres situasjon er, ikke tvil på at du gjør det rette fir DITT barn!

Når man i tillegg begrunner sin synsing med at man er barnesykepleier, blir det litt lavmål. Stemmer det, burde du være profesjonell nok til å holde din profesjon utenfor et nettforum. Og på hvilket grunnlag kan du gi HI råd, ut fra det lille du vet om deres situasjon? HI spurte kun om hun kunne gi vann til grøten.

Skrevet

Herregud så mange krasse meninger..HI spurte jo bare et spørsmål, man trenger da vel ikke å legge seg oppi alt. Vi begynte å gi grøt når han var 3,5 måned. Ikke for at han sov dårlig eller veide for lite, men fordi vi hadde lyst og jeg syntes det var et pes å amme så ofte. Det er da ikke noe problem i det. Nå spiser han grøt to ganger om dagen med vann til, (5 måneder nå) og ammes i tillegg 4 ganger i døgnet.

Hvis du spør fire helsesøstere, så får du fire forskjellige svar. Det er mange andre som har begynt så vidt med fast føde såpass tidlig.

Skrevet

Tuuuusen takk til dere som svarte på spørsmålet:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...