Gjest Skrevet 13. desember 2007 #1 Skrevet 13. desember 2007 Hadde fortalt barna deres at det stod feil i læreboken deres når det f.eks står der at vi feirer julen fordi da ble Jesu født (siden dette var et hett tema i dag). Hadde derereagert da? Dette er et seriøst spørsmål fra min side altså som fremtidig lærer i krl/religion og etikk. Det er jo faktisk feil og med de nye retningslinjene i Kunnskapsløftet skal de jo mer lære seg kompetansemål enn å kunne læreboken fra a-å også slik at man som lærer står mye friere til å finne andre undervisningskilder, men hvordan faller dette i smak hos dere foreldre? Man må jo trå varsomt i dette faget og passe nøye på å ikke trakke på foreldreretten her også...
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #2 Skrevet 13. desember 2007 Dersom læreren lærte barna noe som han mente var riktig (uansett hva) men som samtidig strider mot det som står i lærebøkene hadde jeg susset litt og sikkert tatt det opp i en foreldresamtale dersom det var et tema som jeg mente var viktig. Ellers som lærer tror jeg at det hadde vært smart å diskutere det med de andre lærerne og det er vel ikke så smart å starte en revolusjon (for å bruke det ordet) helt på egen hånd i en skoleklasse.
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #3 Skrevet 13. desember 2007 Nei det er det, men samtidig merker jeg det stritter veldig i mot å skulle lære barne noe som ikke er riktig, kansje helt galt også bare fordi læreboken suger liksom. Har mest lyst til å legge opp e undervisning uten lærebøker jeg når den tiden kommer, men da blir det vel ramaskrik uten like, hehe... Må vel bare føye meg pent etter de reglene som er på skolen antar jeg, i hvertfall i starten ;-)
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #4 Skrevet 13. desember 2007 Tror nok det er smartest ja. Men jeg hadde så absolutt tatt opp diskusjonen dersom det hadde vært rom for det. De gamle lærerne har godt av å høre fra en nyutdannet. De har lett for å gå inn i et spor og ikke komme seg ut av det.
Blue Lady Skrevet 13. desember 2007 #5 Skrevet 13. desember 2007 vet ikke helt hva jeg hadde tenkt. Men tror jeg hadde hatt problemer med å forlkare ting for barnet mitt når det kom hjem med masse sprøsmål. Siden man egentlig ikke vet helt hva som er rett og feil og mye går på tolkning så hadde jeg ikke helt visst hva jeg skulle sagt.. og så kommer alle 30 ungene tilbake til skolen med "mamma sa det er sånn og sånn", jammen pappaen min sa sånn og sånn.. Osv.. Vet ikke jeg, dette er bare tanker som falt meg inn
Golden-Angel Skrevet 13. desember 2007 #6 Skrevet 13. desember 2007 Vi lærte også det at jesus ble født på juleaften. Lærer også mine barn det det er liksom inn i tradisjonene på en måte. Vi setter frem Jesus krybba og kompaniet.Og leser Juleevangeliet. Men jeg lærer de også andre religioner å sier at vi tror på forskjellige ting og noen tror også at jesus ikke ble født på juleaften.Og noen tror ikke på noe av det.
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #7 Skrevet 13. desember 2007 Hvis læreren hadde sagt noe slikt, så ville jeg ved leilig anledning bedt ham fortelle meg hvorfor vi feirer jul? For jeg trodde da vitterlig det var for å feire Jesu fødsel. Og at det er derfor vi synger, baker, gir gaver, og hutrende klumper oss sammen på kirkebenkene på den store festdag. Hmmm. Jeg må ha gått glipp av noe.
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #8 Skrevet 13. desember 2007 Ja altså, om jeg kommer til å si noe, vil det jo så klart bli alderstilpasset, man står jo mye friere på videregående enn på mellomtrinnet f.eks. Og det blir nok mer sånn at jeg sier noe sånt som "I boken står det at vi feirer jul fordi Jesu ble født den dagen, men dette er ikke noe alle er enige med, noen tror han ble født en annen dag og noen mener vi feirer jul fordi...bla-bla-bla...osv", vil jo ikke si direkte "vet dere hva, det som står i boken er helt feil, ikke tro på det, for jeg mener nemlig...osv", har jo litt diplomatisk sans håper jeg ;-)
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #9 Skrevet 13. desember 2007 Vi får satse på at stat og kirke blir delt opp etterhvert... Men det er en anne diskusjon. Nå er det jo KRL i skolen og ikke KRIStENDOM, så de får jo høre om alle religionene i videre forstand enn før. Så det må jo sies at noen tror dette og noen tror dette, og da kan du si at jeg tror dette: jesus er ikke født på julaften og julenissen fins ikke!
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #10 Skrevet 13. desember 2007 Skolen driver nok litt vranglære ja ;-) Er derfor jeg håper det kan bli litt forandringer på dette i fremtiden, men man må jo trå veldig varsomt og prøve å være så diplomatisk som mulig for å ikke støte noen.
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #11 Skrevet 13. desember 2007 HÆ???? Nei nå få du gi deg, klart julenissen finnes!!!! ;-) Det tror i hvertfall min 5 åring og 3 åring,slem mamma som jeg er driver jeg med vranglære ovenfor dem også jeg, hehe...
Nickeguri Skrevet 13. desember 2007 #13 Skrevet 13. desember 2007 I ungdomsskolen syns jeg dette er greit. Krl er jo et kunnskapsfag. Men jeg ville ordlagt meg annerledes. Noen feirer sikkert jul pga Jesu' fødsel, uten at det dermed er sagt at tidspunktet for fødselen er riktig. Men innenfor kristendommen er ikke korrekt angivelse av tidspunktet av overordnet betydning heller. Dessuten hadde vi en markering også før Jesu' fødsel, og julefeiringen ble lagt samtidig med denne feiringen. Som sagt, jeg syns du kan ta opp disse forholdene, men jeg syns det er unødvendig å si at det som står i bøkene er feil. Og jeg syns ikke barna er modne for slike tolkningssspørsmål før de kommer i ungdomsskolen. Men når dette evt skal tas opp, finner du jo mer info om i Kunnskapsløftet.
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #14 Skrevet 13. desember 2007 KRL står faktisk for kristendom, religion og livvsyn da...så det er endel kristendom igjen.. Vil bare si at jeg håper ALDRI mine barn får Alva som lærer noengang...Man skal da ikke undervise i sine egne personlige meninger i klassen. Det er slike mennesker som absolutt ikke skal være lærere. Blir skremt når jeg leser hva du skriver Alva...bare fordi at du ikke tror på kristendommen så skal du jo ikke drive med avkristning av Norge fordet...
prebs Skrevet 13. desember 2007 #15 Skrevet 13. desember 2007 Ja, du har gått glipp av noe. Opprinnelig er julen en hedensk fest for å markere at solen snur. Da kristendommen kom inn i bildet, "passet" det så godt å legge feiringen av Jesus til en tid hvor alle feiret likevel! Bibelforskerne har kommet frem til at Jesus slett ikke ble født i desember, men om sommeren. Dette baserer de blant annet på at det ikke var sauer og hyrder på markene i desember- noe det er blitt beskrevet at det var på Jesu fødsel.
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #16 Skrevet 13. desember 2007 Velvelvel. Vi er i god ferd med å avkristne landet skjønner jeg. Av hensyn til alle andre religioner. Det er selvsagt en gest som vi får i retur også på andre siden av "trosgjerdet"......NOT! Jeg hadde bare sagt til barnet at vi feirer jul hjemme hos oss fordi det er Jesus sin fødselsdag. Og lest juleevangeliet. Og tonet ned både nissestyr og pakkehysteriet. Og ellers har jeg bestemt meg for å være positive til mine barns lærere (uansett hvor udugelige og faglig inkompetente de måtte være). Foreldrenes negativitet til lærere vil kunne virke negativt på barnets læringsopplevelse. Og det er jeg faktisk ikke interessert i. Skole og lærer er bra. Helt til den dagen barna forteller at en lærer leker med tissen sin i garderoben. DA blir det action. Så det griner etter. (Og for dere som måtte finne på å hisse dere opp over den lærerbeskrivelsen ---den er hentet fra empiri.)
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #17 Skrevet 13. desember 2007 Men dette er ikke min personlige mening at Jesu ikke ble født i julen, det går på hva ulike kilder forteller, og ingen bekrefter at det var i Julen Jesu ble født. Tvert i mot tyder alle kilder på at julen ikke engang ble feiret av kristne før godt ut på 300-tallet når kristendommen ble innført som statsreligion i romerriket og man antar julefeiring ble til for å bevare saturnaliafesten. Skjønner ikke helt hvordan du får dette til å bli min personlige mening. Jeg er heller ikke i mot kristendommen og full respekt for denne religionen og kommer til å undervise i kristendom, og andre religioner, på en måte som viser at jeg har respekt for disse religionene, men jeg synes det er galt å drive med direkte vranglære også.
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #18 Skrevet 13. desember 2007 Vi feirer at Jesus ble født, det tilsier ikke at han ble født da...jeg vet også at han ikke ble føst da, men jeg kommer til å lære barna mine det alikevel så kan de heller få greie på det når de blir voksne , slik som alle andre barn gjør... Jeg synes du viser en negativ holdning til kristendommen, derfor ville jeg ikke at du skalle vært læreren til mitt barn. Du skal forholde deg nøytral og undervise i det bøkene sier og ikke hva du har lært selv eller veit sjøl...
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #19 Skrevet 13. desember 2007 Alva: Jeg er blant de som skjønner at du ikke står og forfekter personlige meninger i klasserommet der det ikke er passende. Du har forøvrig full frihet til å ha personlige meninger i ditt virke som lærer. Hvorfor ikke? Det er alltid greit med tydelige voksne som står for noe. Helst positivt da. Og tipper jeg rett er du blant de faglig sterkeste studentene, om det er det du er da. Faglig oppegående, søkende og kritisk til det som står i lærebøkene. En fin coctail. Du er nok allerede en god lærer.
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #20 Skrevet 13. desember 2007 Men det ville også være en skremmende holdning å ha som lærer, å stille seg ukritisk til barnas lærebøker. Og jeg har ikke en negativ holdnign til kristendommen, bare en veldig nøytral en :-) Og jeg er veldig forsiktig når jeg underviser i krl med å trå varsomt og forsøke å holde undervisningen i tråd med barnas alder og egen tro fra deres hjem, så det er på ingen måte slik at jeg buser ut med det jeg mener og dermed basta, men som jeg beskrev lenger oppe så ville jeg gått frem på en måte osm at "noen mener...bla-bla...osv" ikke som "det som står der er helt feil altså!"
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #21 Skrevet 13. desember 2007 Oi, tusen takk Alienbud! :-) Siden jeg kommer til å bli faglærer og ikke allmennlærer så stemmer det nok at jeg er faglig sterk i mine fag (og tilsvarende dårlig i fag jeg egentlig ikke har undervisningskompentanse i), men jeg er på langt nær noen ekspert av den grunn da ;-)
Krokka og prinsessa Skrevet 13. desember 2007 #22 Skrevet 13. desember 2007 Jeg har ikke att meg tid til å lese alle svarene.... Men til Alva og hennes spørsmål: Jeg vil som fremtidig lærer si at det som står læreboken stemmer, men at det er så mye mer enn dette i tillegg!! Da følger jeg boken, men utfolder meg etter kunnskapsløftet. Men så er det jo opp til deg som lærer hvor mye du faktisk bruker boka. Kunnskapsløftet innbyr til at du faktisk kan droppe boka i perioder der du arbeider med temaer som du synest boka tar dårlig for seg. Så finner du alternative undervisningsmetoder og materiell. Dessuten har dette spørsmålet mye å gjøre med hvilket alderstrinn elevene er på, og hvor mye du skal gå inn på temaet. Er du usikker på dette i din lærergjerning så tar du opp dette på ett foreldremøte i forkant av temaet. (Jeg mener ikke å arrangere eget møte for dette, men nevn det på møtet som er på høsten. Vi lærere må jo planlegge langt frem.)
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #23 Skrevet 13. desember 2007 Jeg synes faktisk IKKE at lærere skal komme med sine personlige meninger. Hva skjer da? Hvis alle lærere har forkjellige meninger om ting, vil jo barna bli helt forvirra. Er student selv nå og merker jeg blir skikkelig provosert når noen av foreleserne kommer med personlige meninger om enkelte saker, de skal holde seg nøytrale!!!!
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #24 Skrevet 13. desember 2007 Da fårvi være enig om å være uenig her da(leste du det jeg skrev lenger oppe til deg?), så lenge en lærer eller foreleser presiserer at dette er ens egen personlige mening og at andre kan mene noe annet ser jeg ikke noeproblem med dette så lenge elevene er gamle nok(ungdomsskole +).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå