Gå til innhold

Aleksander kom 4.des:)


Lady36

Anbefalte innlegg

Ja, da er min Aleksander kommet til verden - 11 dager før termin. Og gjett om jeg var glad for at han ikke lot vente på seg!

Han var 3660 gram og 51 cm, og er naturlig nok verdens nydeligste gutt.

Forrige mandag var jeg på barseltreff sammen med de mødrene i bygda som har fått baby tidligere i år. Da jeg kom hjem, oppdaga jeg små blodspor i trusa, og skjønte at nå var noe på gang. Og ganske riktig: Utpå ettermiddagen begynte små murringer, og de økte på utover kvelden. Rundt kl. 23 ringte jeg jordmora, og vi ble enige om at jeg skulle prøve å sove, og så ta kontakt litt senere. Da klokka var passert 1, ringte jeg igjen, og vi ble enige om at jeg skulle komme ned på helsestasjonen, slik at hun kunne undersøke meg.

Hun fant ikke ut spesielt mye, men siden det var natt, var vi enige om at jeg kunne få ambulanse til sykehuset. Hele natta var det fem minutter mellom veene, og etter å ha blitt undersøkt av ei jordmor om natta, fikk jeg ei nål i hodet for å få sove.

Først i rundt kl. 10.30 om formiddagen intensiverte riene seg i både lengde og hyppighet. Ei stund senere gikk vi bort til fødestua, og da fant jordmora ut at det var begynt å bli skikkelig åpning. For å døyve smertene, satte ei anna jordmor flere nåler nede i ryggen, og da pressriene begynte skikkelig, kjente jeg at nålene hadde sin funksjon, for jeg slappet mer av mellom hver rie.

Slik som under forrige fødsel, ble det dårlig hjertelyd og misfarget fostervann denne gangen og, og det begynte å haste om å få ut babyen. Heldigvis trengte jeg bare tre-fire pressrier, så kom han. Og legen som var alarmert etter, rakk ikke å komme, så det var bare to jordmødre, en barnepleier og mamma til stede da gutten kom ut.

Verre enn fødselen må jeg si syinga var etterpå. Fikk bare lokalbedøvelse, og det var langt fra nok til å døyve smertene. Lenge etterpå kom jeg på at jeg vel kunne fått noen nåler for det og....

Men nå er vi hjemme igjen, og Aleksander og jeg koser oss masse.

Og bare for å ta et godt råd til slutt om hva som MÅ med når du skal på sykehuset: Vannflaske (jeg drakk 2-3 liter vann til sammen under hele fødselsprossesen, og masse i dagene etterpå og) og lip gloss (det er tørr luft på sykehuset, og leppene blir fort tørre). Til og med nesespray kan det være greitt å ha på lur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...