Gå til innhold

Skeivt hode.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos helsesøstra i går ho kommenterte at lillegutt er flatere på høgre siden av hodet. Dette kommer av at han har det som sin favoritt side når han ligger. Fikk beskjed om at jeg må passe på å bytte side når han sover. Men det er ikke så lett når han helst ville ligge med høgre sida ned.

Har litt panikk nå om han kommer til å få skeivt hode når han blir større.

Noen med erfaring??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen gode råd egentlig men sjekke ut dette

Torticollis

Kiss-kidd

da det er grunner til skjeivt hode.

Skrevet

Hei

Oppsøk en manuellterapaut som vil se på nakken hans om det er snakk om låsning.

En osteopat vil kunne jobbe med kraniet og få det "på plass" igjen. Det er ikke så drastisk som det høres ut, babyen min gjennomgår alt dette. Hos osteopaten sovnet han nesten ;-)

Ikke alle som har favorittside har kiss-kidd, virker som om noen her inne mener det, men det er mange hvor dette kun er muskulært.

Lykke til. Men ikke hør på de som sier at dette rettes opp av seg selv, knoklene i kraniet trenger påvirkning for å rette seg igjen.

Skrevet

gutten min på nå 3 år, va kjempe skeiv i hodet når han va liten, og da mener jeg skeiv, du kunne se det framme i panna til og med.

Han var stiv i den ene siden av nakken, vi gikk til fysioterapaut 3 ganger i uka lenge!

Det du kan gjøre, er å legge feks noen rulla håndklær på den siden han gjerne vil ha hodet til, slik at han fysisk blir hindret. Eller bygge opp under madrassen,at det blir en hellning slik att hodet "detter" til den riktige siden.

Dette skal taes alvorlig, men som sagt, sønnen min va kjempe kjempe skeiv, og jeg var veldig bekymra, men nå når han er 3 år ser en ingenting i panna:0) og nå har han mye hår, så den lille skeiv heten i bakhodet er det ingen som ser:o)

Skrevet

Begge ungene mine hadde skjevt hode da de var babyer, og jeg iverksatte mange tiltak for å få de til å gi slipp på godsiden:

Satte opp speil og farverike leker på den siden de ikke ønsket å ligge (de (tvillinger), sov i lekegrinden om dagen),

snudde sengen på soverommet slik at de måtte snu seg fra "godsiden" da vi kom inn på rommet.

Lot de se litt TV for å tvinge seg bort fra "godsiden".

Passet på å snakke til dem fra den siden de ikke ville ligge på.

Bygget opp under madrassen med sammenrullede hånkler.

De var også litt flate i bakhodet, så jeg lagde noen skumgummiringer som de lå på når de lå på ryggen.

det hadde sikkert vært lurt å ta en tur til fysioterapeut/osteopat, men det gjorde ikke vi. Det gikk bra, og nå tenker jeg ikke lenger på det. Nå har de jo også mye hår, men hodene ser symmetriske ut nå :-)

Skrevet

I slike tilfeller kan dette forgrene seg utover kroppen. Det kan gå utover symmetrien i ansiktet og resten av kroppen. Jeg ville ikke tatt sjansen på at det gikk over av seg selv. Det kan også gå utover motorikken. Ikke for å skremme, vet ikke hvordan dette er hos babyen din, men du burde kontakte en osteopat slik at vedkommede kan sjekke kroppen hans, eller en fysoi :-)

Skrevet

hmm, der skulle det altså stå fysio.....

Og grunnen til at jeg sier dette er at alle skjevheter som dette kan ikke skjules bak hår...

Skrevet

Hvor gammel er han ?

Vår gutt var 4 mnd da det ble oppdaget, og vi ble sendt til fysioterapaut for han hadde forstrekt en muskel under fødselen.

Det er viktig å få rettet det opp så fort som mulig.

Det klarte ikke vi og han er fremdeles skjev i hodet.

Ikke mye, men vi ser det når han har vasket håret.

Skrevet

ikke være redd det der går seg til, men jeg anbefaler deg å bygge opp senga litt.. slik at han ligge rpå sida og sover.. for da får han ikek rullet hodet til go soda si.. slik var tulla får oxo. men da lot jeg henne bare ligge på sida.. så bygget jeg opp med feks amme puta.. gikk to dager så var det borte i gjen:D

Skrevet

Kom deg til maunell terapeut med en gang, det kan godt hende det bare er favorittside, men hvis det ikke er det får du en unge som er helt flat på den ene siden av hodet. Jeg hørte på HS som sa at det bare var favorittside, en mnd senere var han skjev i både hodet og ansiktet. Gikk til manuell terapeut og han hadde låsning i nakke, rygg og bekken. Går også til osteopat for å rette opp skjevheten i hodet.

Skrevet

Han er 3 måneder. Han har ikkje noke problem med å snu hodet begge veier. Men han vil alltid ligge med hodet ned mot høgre hand.

Er sikkert lurt å dra til manuell terapeut tilfelle det er noe. Er i alle fall ikkje kjekt at eine sida av hodet er mykje flatare enn andre sida.

Skrevet

En ting er jo utseendet, men tenk om det er en låsning....ikke så veldig godt for babyen....

Lykke til :-)

Skrevet

Vi skal til fysioterapeut med år gutt på 1 mnd.

Helsesøster mente han bare snudde hodet mot venstre da hun var her på hjemmebesøk, men nå er det nesten omvedt. Nå snur han det bare til høyre. Sover også alltid med hodet mot høyre.

Spent på hva fysio finner ut...

Skrevet

Jeg ville tatt tak i dette. På dagtid ville jeg latt ungen sove vekselsvis på hver side. På magen hvis jeg satt ved siden av og leste avisa (har gjort det). Sørget for at han ikke får benyttet seg så mye av favorittsiden, brukt alle triksene i boka.

Og selvsagt, sjekket ut dette med manuellterapeut eller fysioterapeut. En jeg visste var dyktig på området.

Skrevet

Da Sander var 3 mnd så fikk vi greie på at han hadde KISS !

han også hadde en favorittstilling..:(

har hørt at keisersnittbarn har lett for å få KISS pga de ikke blir dradd i hode slik som andre barn blir når de fødes normalt..

Sander gikk til fysio på helsestasjonen 3 ganger fikk han behandeling og ble kjempe fin etterpå :)

er barnet ditt også et ks barn??

ville ringt å bestilt fysioterapaut time hvis de har det på helsestasjon for det er gratis å gå til........de andre som snakker om ostperose eller hva det nå heter må du betale selv tror jeg :(

lykke til

Skrevet

Nei han er ikkje tatt med ks. Han har ingen problem med å ete eller søvn så veit ikkje helt om det kan vere KISS då?? Har ikkje sett meg så mykje inn i det.

Skrevet

Ja det er jo heilt sant!! :) Vil jo så klart at lillegutt skal ha det godt!

Skrevet

Eldste vår var veldig skjeiv, men det feilte han ingenting. Verdens roligste og blideste unge. Det gikk seg til etter hvert som han ble større, og er helt normal i "fasongen" i dag.

Skrevet

Det er det lillegutt her også er. Kjempe blid og rolig. Han griner nesten aldri. Så det har liksom ikkje streifa meg at det kan vere ei låsning som er vond.

Skrevet

Det at det går seg til fikk vi og høre, men det stemmer med gutten vår ihvertfall.

Skrevet

Det vil jo ha sammenheng med evnt låsning osv.... syntes av hensyn til barnet at man alltid skal oppsøke en man.terapaut for å utelukke skade.

Skrevet

Så dei kan ha låsning sjølv om dei ikkje viser at det er vondt??

Skrevet

Jenta vår var veldig skeiv med favorittside, men sov godt på natta og var blid og fornøgd. HS meinte det ikkje var grunn til bekymring, men vi oppsøkte kiropraktor og det viste seg at ho hadde låsning i nakken.

Skrevet

hadde en som var veldig skeiv her, vi ser det veldig tydelig på bilder nå fra han var liten! Ville bare ha pupp fra ene siden, hjalp ikke å prøve å stimulere med leker å sånn for å få rette opp idet. Vi gikk hos fysio, hun rekommenderte oss å ta en tur til manuellterapeut og etter 3 ganger der var han helt fin. Ble også mye bedre i magen, hadde mye luft og sånn. Var heller aldri sutrete eller grinete, men helt klart skeiv. Viktig at du sjekker opp, vi fikk beskjed av manuellterapeuten at han kunne få vanskelig å lære gå hvis vi ikke gikk til behandling.

Lykke til! Dette er en enkel ting å ordne opp i med riktig behandling. Litt tøfft for de små å strekke å sånn, men det går seg til!

Skrevet

Som mange har sagt : gå til fysio el manuell terapi!

Vi måtte ha fysio tre ganger i uken i ca to mnd, fra gutten vår var tre mnd. han kunne også snu fint til begge sider, var ikke låsning, men var svakere i venstre side grunnet at hadde en favoritt side. Fikk treningsopplegg som vi gjorde ved hvert bleieskift. Enkle øvelser for å styrke nakke.

Pluss stimulere at snudde hode til begge sider, og fysisk snu det når han sov-

utrolig viktig å få rettet det opp, kan bli skeiv og mye svakere langs hele ene siden...

Lykke til!!

Fysio vår sa det var veldig viktig å ta det tidlig, når de ble seks mnd pluss er det ikke så lett å trene dem.litt mindre samarbeidsvillig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...