Gå til innhold

Rhesus negativ


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ja. Barnet får ei sprøyte rett etter fødsel. Husker ikke helt hva de sa sist gang. Det står vel litt om det på nettet, eller hør med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fikk beskjed om at jeg var rh-. Dersom far også er rh- er det ikke noe problem, men dersom far er rh+ kan også den lille være det, og det er da det kan bli komplikasjoner -ikke ved første fødsel, men ved neste.

Det har noe med at mora kan begynne å danne antistoffer, som kan ødelegge blodlegemer for barn nr. 2. Men i dag løses dette enkelt med at mor får en sprøyte innen 72 timer (tror jeg..), slik at det ikke skal danne seg antistoffer som kan ødelegge for ev. senere barn.

Det er altså mora og ikke barnet som får sprøyte etter fødselen.

Det skal også tas en blodprøve i svangerskapets 32. og 36. uke for å sjekke for antistoffer i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, rh- her oxo,

men jordmor mener det er ingen ting å tenke på,

det eneste (som det står over) er at man må ha ekstra blodprøve i uke 32 0g 36, og eventuelt en sprøyte etter fødsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då får du ei sprøyte etter fødselen for å forhindre komplikasjonar ved neste svangerskap. ikkje nok problem i det heile tatt med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, du har helt rett moder jord :)

Jeg selv er Rh neg. ; faren er Rh positiv og barnet var Rh positiv. Jeg fikk en sprøyte innen 72 timer med antistoffer. Nå er jeg gravid igjen og uten noen konplikasjoner. Kommer sikkert til å få den samme sprøyten en gang til rett etter fødsel.

 

Lykke til dere andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rh neg og barnefaren er Rh positiv her også...en sprøyte fra eller til er vell ikke noe problem i dag...Det var værre for 20 år siden når mor ikke fikk sprøytre og at barn nr 2 måtte ha blodoverføring...

Men teknologien har kommet seg nå...så ikke bekymr dere...nyt den siste tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skjer dersom man har utviklet antistoffer når man tar blodprøver i uke 32 og 36, og da ikke får sprøyte innen 72 timer... noen som aner hva som skjer da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...