lengter daler ned i skjul... Skrevet 12. desember 2007 #1 Skrevet 12. desember 2007 hvordan merker man det? i hvilken alder er det vanlig? må de ha feber da? hoste?
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #2 Skrevet 12. desember 2007 Min hadde ikke feber. Ble først tett i nesen, deretter fikk han en gjøende hoste. Hørtes ut som en gammel mann. Hev etter pusten og var veldig tett når han lå nede
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #3 Skrevet 12. desember 2007 http://www.apotek1.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=4892&I=10461&tabmid=249&gclid=CKPnrYvco5ACFQp3MAodFmgLoQ
Regnbuemor til 2 Skrevet 12. desember 2007 #5 Skrevet 12. desember 2007 http://www.apotek1.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=4892&I=10461&tabmid=249&gclid=CM_eo96EoZACFQxuMAoduy9ppg http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322402
lengter daler ned i skjul... Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 12. desember 2007 hvor gammal var han da? lillegutt her er forkjøla for 3 gang på 2 mnd... stakkar, og han er jo ikke 5 mnd engang. han er nå grisetett i nesa, men hoster ikke så mye da...
NoDoubt Skrevet 12. desember 2007 #7 Skrevet 12. desember 2007 Eldste jenta vår hadde en form for RS-virus da hun var 1 1/2 år. Hun var veldig syk. Skikkelig slapp, sov hele tiden. Ville ikke spise eller drikke. Ene dageb fikk jeg i henne en halv drue og det var alt. Paracet hjalp ikke på å få ned feberen. Hun fikk pencillin av legen, den virket heller ikke. Etter mange turer fram og tilbake fra legen (dritt lege) så ble hun endelig sendt på sykehuset. Der fikk hun en ny medisin og vi ble sendt hjem igjen. Antibiotikaen vi fikk tilslutt hjalp på henne og CRPèn var høy så hun hadde en bakteriell infeksjon og. Derfor en form for RS-virus. Dette er 2 år siden og vi har aldri hatt et så sykt barn i huset verken før eller etter.
rosa og en blå Skrevet 12. desember 2007 #8 Skrevet 12. desember 2007 eg veit ikje så masse- kun utifrå erfaring... lillebror fikk rs virus nå i novenber for 5 uker siden.. han pusta raskt.. (astma "anfall") hosta veldig vondt.. lite feber.. huska ikje.. tror det var mellom 37.5 og 38.5.. de sa at rs.viruset lignet på en kraftig lungebetennelse samt astma sympt. han var forresten 3.5mnd. det er vist vanlig å ha hoste og sympt i 6 mnd fremmover. og han hoster enda. men surklingen er borte, og puster avogtil littt fort. (er redd det kan utvikle seg til astma.)
Mamman til ♥ og ♥ Skrevet 12. desember 2007 #10 Skrevet 12. desember 2007 Jenta mi hadde rs-virus da hun var 9-10 mnd. Hun var veldig forkjølet, feber,og det surklet i brystet på henne. Når hun skulle sove så sluttet hun nesten å puste, hev etter pusten. Var ganske skummelt! Hun ble sendt på sykehus, men vi trengte ikke være der mer enn 1 natt og en dag! Tror det er farligst om barnet er født for tidlig eller er under 6 mnd. Og voksne merker det bare som er forkjølelse.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #11 Skrevet 12. desember 2007 ok, lurer på om man skal ringe lege for å få sjekka. han puster ofte litt tungt/fort, med lud liksom. men det har han gjort en stund, skal på utredning for astma i januar. han spiser bra, sover dårlig, er grinete og sutrete. ikke feber, surkler, men tror egentlig det kommer fra langt opp i nesa, sånt snørr som man ikke ser. er veeeldig tett i nesa... hadde dere kontaktet lege?
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #12 Skrevet 12. desember 2007 Ja. For å sjekke at det ikke er RS. De tar en liten prøve fra nesesekretet for å påvise RS virus. Lykke til og god bedring
lengter daler ned i skjul... Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #13 Skrevet 12. desember 2007 takk )
rosa og en blå Skrevet 12. desember 2007 #14 Skrevet 12. desember 2007 ja.. kor gammel er han? kan hende du har sakt det da men. eg ventet i 2-3 daga før eg ringte.. (tenkte å ikke være hysterisk mor) men når han pustet dobbelt så fort som normalt.. (eg tenkte ikke sååååå mye over det før legen sa det) -då følte eg meg som ei elendig mor... -han fikk puste inn adrenalin. og vi fikk ventolin og nesedråper- og eg merket ingen bedring de neste 2 døgna.. og legane lyttet og hørte att han ikke var blitt bedre..så vi vart send på sjukehus.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #15 Skrevet 12. desember 2007 uff da, han er 5 mnd om 1 uke. vanskelig å vite om han puster fortere enn normalt.... husker liksom ikke om han alltid har pustet sånn.
rosa og en blå Skrevet 12. desember 2007 #16 Skrevet 12. desember 2007 ja . eg veit.. var det eg ogso sa.. og legen såg rart på meg.. når vi går midt i det så blir vi littt blinde.. ring i morga tidlig.. eller nå i natt slik han kan få noe som letter.. kan hende du blir send på sjukehus i natt.. jo fortere jo bedre.. lykke til
lengter daler ned i skjul... Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #17 Skrevet 12. desember 2007 tror jeg venter til imorgen. han har jo vært sånn noen dager nå. har jo bare tenkt at det er vanlig forkjølelse igjen, kan jo hende at det er det. han sover greit nå....
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #18 Skrevet 12. desember 2007 De kan bli smittet av RS fra de er nyfødte. Det er gjerne barn under et år og de med nedsatt immunforsvar som blir dårlige av RS-virus. Friske større barn og voksne blir som regel ikke så dårlige av en RS-infeksjon, da utarter den seg gjerne som en forkjølelse. De trenger ikke å få feber av RS. De trenger heller ike ha hoste. Det er bla. derfor det er ekstra ille for de små å bli smittet, fordi det ikke er like lett for de å hoste slimet opp. Rs-virus er slim og pustebesvær for disse små. Som regel er det slik at jo mindre barna er, jo dårligere kan de bli av RS. For å diagnostisere blir det tatt en neseprøve av barnet. Det fins hurtigtester som kan gi svar på 15 minutter. Er barnet RS-positivt og har dårlig allmenntilstand, blir det lagt inn på et isolat på en barneavdeling. Det vil si at dere ikke kan bavege dere fritt i avdelingen og visse restriksjoner følger med. Barn under et år får på sykehuset jeg jobber på, inhalasjoner av adrenalin og av og til saltvann, etter behov. Innleggelsestid varierer fra noen dager til over en uke.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #19 Skrevet 12. desember 2007 ok. er du sykepleier? hadde du i mitt tilfelle ringt lege?
rosa og en blå Skrevet 12. desember 2007 #20 Skrevet 12. desember 2007 ja.. tenkte om han streva om natta.. pip kor det går i morga da.. (eg sa til sambo, når eg reiste ut med han, att de sikkert ville gi han nesedråper og tenke "hysterisk" mor.
SunRoad. Skrevet 12. desember 2007 #21 Skrevet 12. desember 2007 Emil fikk RS-viruset da han kun var 1 uke gammel, men han hadde verken feber eller pusteproblemer, eneste han hadde var den hosten. Jeg ringte legevakten da han hadde sovet hele dagen, nesten ikke spist å ikke fikk vi skikkelig kontakt med han, klarte ikke vekke han skikkelig. Så da blei vi sendt på sjukehuset (fra legen på legevakten) ingen kunne finne noe "gale" på han, men da de tok den testen om han hadde RS-viruset så slo den ut positivt, noe som de blei veldig overrasket over, siden han ikke hadde verken feber eller pustevansker.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #22 Skrevet 12. desember 2007 Pusi -Lykkelig tobarnsmamma- : det var deg jeg spurte )
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #23 Skrevet 12. desember 2007 Ja er sykepleier. Litt vanskelig å si, siden dette er et nettforum. Du sier han spiser godt? Hvis han får i seg godt med væske og puster rimelig uanstrengt (ser du sier han puster raskt innimellom, men at han skal utredes for astma), samt ikke har feber, kan du prøve å se an til i morgen. Og ta kontakt med lege i morgen for en sjekk. Men hvis du synes pustingen hans bekymrer deg og han blir verre, ville jeg kontaktet lege før. Du må alltid huske på at du kjenner barnet ditt best. Følg magefølelsen. Om du er usikker, ta en telefon på legevakta og prat med dem. Lykke til, og god bedring til gutten din
lengter daler ned i skjul... Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #24 Skrevet 12. desember 2007 ja, mente ikke ikveld. tenkte på imorgen. skal tenke på det imorgen og eventuelt ringe legen da... sikkert en vanlig forkjølelse.... takk for råd.. klem!
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #25 Skrevet 12. desember 2007 Se etter om han bruker hjelpemuskulatur når han puster. Dvs at magen beveger seg utover, ikke oppover som ved normal pust.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå