Gå til innhold

Overgang til mme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker på å gå over til mme og introdusere grøt på nyåret. da er lillegutt 4mnd.

Synes det er slitsomt å amme han. skjønner ikke at noen gidder å full amme til ungen er over året gammel....menmen...det er nå min mening.

Slitsomt å alltid tenke seg over hva man putter i munnen, og så skal jeg begynne å slanke meg på nyåret. (få bort de siste kiloene etter fødselen). Å da vil jeg gjerne spise den maten jeg må for å slanke meg, ofte litt løk, godt krydret mat, kål og lignende.

Men hvordan og når burde jeg gå over til mme?? vet jo at jeg kan begynne som smått å introdusere han til grøt når han er 4.mnd.

men mme har jeg ikke vært borti så mye...

noen som har noen tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når gutten har blitt så mye som 4 mnd, kan du godt prøve å spise både krydret mat og løk..... Og amming er jo en god slankekur i seg selv...

Snuppa mi er nå 4 1/3 mnd, og jeg spiser stort sett det jeg har lyst til... Gidder ikke dytte i meg store mengder kål, men jeg elsker løk og spiser det som jeg vil.

Så lenge du har melk, og har evnen tl å amme, er det å anbefale å ivertfall gi noe mm når du introduserer f.eks grøt. Det vil gjøre overgangen lettere, siden mm inneholder ensymer som letter fordøyeslen, for ikke å snakke om antistoffer etc. Du kan risike å få en liten gutt med vondt i magen dersom du kutter helt ut mm, for å gi mme og grøt!!!

Prøv heller først å kompromisse litt med deg selv, spis litt av det du liker, og se shva som skjer!?

Skrevet

Enig med trollet her. Sålenge du faktisk kan amme og har nok melk så er det det beste. Forskning viser at det er veldig mye positivt med amming feks at barnet blir smartere, minsker sjansen for overvekt senere i livet osv osv.

Det er faktisk mer styr med mme, da må du vaske og koke og blande og varme opp osv. Istedet for å bare lempe ut puppen.

Selvfølgelig er det ditt valg, men hvis du holder ut i 2 mnd til så er du jo ferdig med fullamminga. Det anbefales jo å fullamme i 6 mnd, du er der snart! Da kan du begynne med grøt og bare litt pupp innemellom.

Håper du finner ut av det.

Skrevet

Er forsåvidt enig i endel av det som blir sagt her, men en ting som provoserer meg grønn er at "barn blir smartere" hvis de får mm. Bull...t!!

Jeg er selv en av de som fikk flaskemelk når jeg var liten, fordi jeg ikke ville ha pupp i det hele tatt. Skal begynne på doktorgrad til høsten, så jeg vet ikke helt om jeg er så veldig dum akkurat???

Nok om det. Anonym, hvis du vil gå over til mme så gjør det gradvis. Det vil uansett ta tid for puppene å justere ned produksjonen. Ta et og et måltid i så fall. Ellers så risikerer du konstant melkespreng, og det er ikke morsomt...

Skrevet

Fullammer selv og satser på å gjøre det til babyen min er 6mnd.

Moren min fortalte at hun ammet søsteren min mye mer enn meg, jeg fikk nesten bare mme.

Men smarte er vi begge to, har i hvert fall begge 5 års universitetsutdanning. Og absurd nok er det jeg, som nesten ikke fikk noe morsmelk, som alltid har vært friskest og nesten aldri er syk.

Er selv veldig for morsmelk, men det må ikke bli hysteri.

Skrevet

hei anonym,

jeg kan ikke se at du har fått så mange svar på spørsmålet ditt! er ingen ekspert, men noen ting vet jeg hvertfall.

selv om næringsinnholdet i de forskjellige merkene er tilnærmet like, reagerer ofte barna forskejllig på dem. noen liker nan bedre enn collett og vice versa, noen får vondt mer vondt i magen av noen merker osv. du må nesten prøve deg frem. hipp og holle er økologiske, og her må jeg nevne en av de få positive tingene ved å bytte til erstatning: dersom du slanker deg når du ammer, frigjøres tungmetaller og andre giftstoffer fra maten du har spist opp i gjennom årene, fra fettet du forbrenner. dette kan gå i morsmelken, og over i barnet ditt. velger du en økologisk erstatning, er det sannsynlig at du ikke belaster barnet ditt i like stor grad med miljøgifter.

det anbefales at man tar overgangen gradvis - begynn med ett måltid om dagen og øk gradvis oppover. dette både for å skåne babymagen og for å hindre melkespreng.

husk å kaste mme som ikke blir spist opp innen en time etter at den er laget - det kan dannes farlig bakterier i mme som kan føre til alvorlig infeksjoner hos barnet og i verste fall død.

lykke til med slankingen!

hilsen j

Skrevet

ojj en del skrivefeil der ja! og jeg som fikk pupp til jeg var over ett år, så pinlig... he he

Skrevet

Jeg refererte bare til forskning, og forskning trenger ikke å stemme i alle tilfeller. Søsteren min ble ammet, jeg ble ikke og jeg er (om jeg får si det selv) ganske mye smartere enn andre.

Det var ikke på noen måte meningen å støte andre, bare så det er sagt.

Jeg ville bare få frem noe av det positive for barnet med å amme. For jeg synes man bør amme når man faktisk kan det.

Er jo mange som virkelig vil amme som ikke kan det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...