Gå til innhold

Et teit spørsmål...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er jord teknisk sett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jord til strøm? Eller jord som i muld?

Skrevet

Jord som i det makken lever i.

Skrevet

Ja, men hva ER det? Kan man si at det er en form for avføring?

Skrevet

Jord er jo mange ting. Ulike karbonforbindelser, for nesten alt som brytes ned blir til jord, men det vil påvirke jordas konsistens og næringsinnhold.

Skrevet

Men organsike saker og ting brytes jo ikke ned helt av seg selv. Det fortæres av div organismer. Den "maten" de fordøyer må jo bli av en plass til slutt. Er det dette vi kaller jord?

Om det er det setter det verden i et helt annet perspektiv for min del. Til dritt er du kommet, til dritt skal du bli, og av dritt skal du atter gjenoppstå.

Skrevet

Alle sammen består vi av dritt og råttent løv. Hurra.

Det som brytes ned vil gå til jord, og gi næring, som vil gi mat til trær og mark og gud veit hva.

Skrevet

Det er vel sikkert en fin definisjon på det, men den har jeg ikke i hodet... Men det er jo en blanding av organisk materiale (planter og mikroorganismer) og mineraler (forvitra stein). Hvorfor lurer du...?

Skrevet

Jeg har en svært vitebegjærlig sønn. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle svare da han spurte. Jeg noe i samme dur som dere. At det var nedbrutte planter og dyr, men etterpå begynte jeg å fundere litt på hva det egentlig innebærer.

Skrevet

Det står jo ikke stort mer der enn vi har klart å resonnere oss frem til selv. Er det bæsj eller er det ikke bæsj?

Skrevet

Det er bæsj og sand og stein. Når bæsjen er borte er det bare sand og stein igjen.

Skrevet

Hvor blir bæsjen av?

Skrevet

Avføring er jo organisk materiale, som mikroorganismer kan bryte videre ned. Når det er fullstendig brutt ned har det blitt til uorganisk materiale. Dette er næringsstoffer som plantene suger opp gjennom røttene. Jord består både av planterester/døde dyr/avføring som ikke har blitt brytt ned enda, og av uroganisk materiale. Så jeg vil si at jord består av dritt, men av mye annet også

Skrevet

Enten vaskes den ut av jorda av vann, eller så brukes den opp av plantene. Kommer an på hva slags jordprofil det er. Er det mye furu er jorda dårlig, og næringen er vasket bort, eller ligger helt i bunnen (før fjellet) . Er det lauvskog er det brunjord og næringen ligger i det øverste laget og brukes av plantene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...