Gå til innhold

spørsmål ang permisjon v deltidsjobb.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i butikk ved siden av studiene. Siste eksamen i des. Derfor har jeg jo ingen Lånekasse å få fødselsstipend fra. Så etter jul kommer jeg til å jobbe så mye butikken har behov for meg. Dette varierer fra mnd til mnd. Og avtales med timeliste en mnd før. Jeg har altså ikke noe fast stillingsprosent med er timebasert selger. Så lurer jeg veldig på hva slags rettigheter jeg har når jeg skal ut i permisjon. Har jo ikke fortalt sjefen min ennda at jeg er gravid....I høstsemesteret har jeg jobbet ca 300 arbeidsdager i tillegg til skole. Bare i desember jobber jeg 99 timer.

Her er et eksempel på hvordan jeg jobber.

en uke man-fre 10-17 + lør 10-15

neste uken jobber jeg bare 10-15, pga henting i bhg og har fri lørdagen.

Vet jeg kommer til å jobbe mye i januar og noen timer mindre i feb for det er en stille mnd. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal finne ut av permisjonsting?? Og hvordan blir det med foreldrepenger??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan melde deg opp til nytt studium til våren, begynne - men ikke fullføre - og motta fødselsstipen fra lånekassen i 10 mnd. Det er ingen krav til studieprogresjon mens du mottar stipendet, og heller ikke noe krav at du fullfører påbegynt utdannelse etter at du er ferdig med fødselsstipendperioden.

Skrevet

For å ha rett til permisjonspenger, må du ha jobbet i minimum 50 % stilling, og tjent over grunnbeløpet som er ca 66 000. Du må også ha jobbet i minimum 6 mnd av de siste 10 mnd. Som regel regner de gjennomsnittet av dissemnd. Men kommer jo ann på hvordan en har jobbet. Når har du termin??

Jeg jobbet litt ved siden av studiene, og hadde termin 5 mnd etter endt studier. Da fikk jeg regnet gjennomsnittet fra da jeg sluttet skolen, siden det var først da jeg begynte å jobbe for fullt..

Skrevet

Jeg har termin 27.juli.

Regner med at jeg kommer til å jobbe ganske mye(godt over 50%) utover våren/sommeren fram til perm. Det eneste er februar som er veldig stille i butikken, men selv da regner jeg med å få jobbet i alle fall 50 %. Hvor mange arbeidstimer i uken regnes som 100%? Er det 35 timer??

Når jeg jobber fullt jobber jeg 10-17 hver dag og 10-15 på lørdagene.

Problemet er at det er en liten butikk med sjefen i full stilling + meg, og en student som jobber torsdags ettermiddag og annenhver lørdag. Og i februar blir det sor stille til at jeg kan jobbe så mange timer.

Lurer på hvordan de skal beregne permisjon og penger??

Skrevet

Da regner de ut gjennomsnittet av lønnen din etter at du avsluttet skolen, altså fra og med januar og til du går ut i permisjon. Men du må huske på å levere inn bekreftelse på skolegangen samtidig som du søker om permisjonspengene.

Du kan velge full permisjon ( 52 uker?) med 80 % lønn( altså 80% av gjennomsnittet), eller redusert permisjonstid med 100 % av gjennomsnittslønnen..

(100 % arbeidsuke er 35,5 timer.)

Skrevet

Takk for svar!!! Det er til stor hjelp!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...