prinsemamman Skrevet 12. desember 2007 #1 Skrevet 12. desember 2007 Min lille søte prins..... Spiser fremdeles kun en porsjon grøt og resten melk. av og til halvannen posjon. Dagen: frokost: halv porsjon grøt. og melk lunsj: 1dl fruktpure og melk middag: melk Kvelds: grøt (nesten en hel porsjon) og melk. Gaper maks to ganger til annet. Ikke skive. Ikke NOE middag. Ingenting..... Er rimelig fortvilet. Helsestajonen sier det går seg til... Jeg begynner å tvile. Er redd det er noe galt med gutten min. Riktignok er han stor med god mage Og er i strålende humør..... Men nå skal han begynne i barnehagen.... sende med han bare melk? er det fler der ute som har eller har hatt det sånn og? Føler meg helt hjelpesløs.....
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #2 Skrevet 12. desember 2007 Er han ikke nysgjerrig på det du spiser til middag heller? For å venne han på fast føde kan du sette han ved bordet når du spiser og la han få et fat forran seg med det samme, eller annen mat han kan ta på og smake på og "leke" seg med. Du kan trygt sende med han melk i bhg dersom det er bare det han vil ha, heller melk enn ingenting.
prinsemamman Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2007 takk for svar. nei han er ikke det. bare skyver alt bort. sitter ved bordet når vi spiser alltid. men vil ikke ha noe
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #4 Skrevet 12. desember 2007 Hmmm, da vet jeg sannelig ikke hva du kan gjøre. Annet enn å ikke slutte å prøve. Det er jo kjempe uvant å måtte tygge noe når han er vant til melk og grøt. Så du får bare mose maten hans godt og tilby han alt mulig rart, kanksje han er kresen. Legger han på seg bra og er normalt aktiv?
prinsemamman Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 12. desember 2007 ja han er veldig aktiv. kurven går oppover. han gaper av og til om han får en og en ting. nekter ta i mot moste ting...... fortsetter prøve. bare meg som begynner tvile iblandt.
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #6 Skrevet 12. desember 2007 Skjønner jeg godt. Det er aldri noe gøy når barna ikke "følger boken", men trøst deg med at de fleste sjeldent gjør det egentlig. Han virker sikkert ikke kvalm heller da siden du sier han er i strålende humør, men tror du han kan være det? Raper han mye, mye luft og fising?
It's all about me Skrevet 12. desember 2007 #7 Skrevet 12. desember 2007 Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, lillegutt var selv slik til han var over året. Det gikk i 6 og 8 mnd grøt, fruktmos og velling. Utelukkende. Hos han viste det seg at han var konstant dårlig og holdt seg til det kjente som var lett å svelge. Han var ellers helt frisk og kjempe godt humør, var bare vanskelig med maten. Dette pga uoppdaget cølaki. Det eneste jeg regarte på han var at han hadde en stor oppblåst mage. Har i ettertid fått vite at er typisk for de med cøliaki. Så når du skrev om matvegringa og at han fordet har en stor mage måtte jag bare skrive det. Men som regel er de bare sene med å få øyene opp for vanlig mat, og ingenting annet galt.
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #8 Skrevet 12. desember 2007 Det er dette jeg også tenkte på (har også sønn med cøliaki), men tenkte jeg skulle "fiske" litt før jeg la det frem Intensity: Grattis med snart stor mage da!
It's all about me Skrevet 12. desember 2007 #9 Skrevet 12. desember 2007 Jeg er litt mer rett på sak jeg NewMom, he he. Men det er bra du tenkte det samme så det ikke bare er jeg som er "hysterik". Og takk foresten )
prinsemamman Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 12. desember 2007 cøliaki ja..... ligger i familien og det. er vel arvelig og? hvordan får man sjekket det på disse små?
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #11 Skrevet 12. desember 2007 Ja det er arvelig, så det er bare å sjekke det. De tar en blodprøve. Dersom den er positiv tar de en biopsi for å kostantere/avkrefte cøliaki. Biopsi er en vevsprøve, altså barnet legges i narkose og de går ned halsen og tar en liten bit av vevet i tarmen for å sjekke. Dersom blodprøven er negativ kan det være lurt å ta en biopsi likevel, for det er ikke alle (selv om det er de fleste) som får den positiv tilbake. Lykke til, og god bedring!
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #12 Skrevet 12. desember 2007 Altså det jeg mente å skrive var: Dersom blodprøven er negativ kan det være lurt å ta en biopsi likevel, for det er ikke alle (selv om det er de fleste) som får den positiv tilbake selv om de har cøliaki.
prinsemamman Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #13 Skrevet 12. desember 2007 jaaaa..... har veldig lyst å finne ut av det. for jeg synes det er så merkelig. bare rister på hodet uansett. kjemper hardt for å få i han grøten. vet du i prosent hvor arvelig det kan være? jeg har det ikke. men min mor og flere andre i familien.
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #14 Skrevet 12. desember 2007 Jeg er ikke sikker, men det er som oftest mange i en familie som har det. Hverken jeg eller pappan til jr har det, men vi mistenker at bestefaren hans har det (bestefar skal sjekke seg snart). Hadde ikke tvilt når det er i så nærme slekt som hos din mor iallefall
It's all about me Skrevet 12. desember 2007 #15 Skrevet 12. desember 2007 Ang. blodprøven så må jeg legge til at lillegutt fikk ikke utslag på den, takk og lov fikk han gastroskopi for vevsprøve fordet. Han hadde heller ikke diare som er det mest kjente tegn. Så stå på ditt hvis du vil vite, det er viktig å finne ut slikt. Kan også legge til at lillegutt ble ikke undersøkt fordi han spiste dårlig. Det gikk lengre enn det, kroppen streiket plutselig helt, han holdt ikke på noe mat og ble uuuutrolig dårlig. Ikke la det gå så langt hvis du kan unngå det. Si at du er bekymret, har snakket med noen med lignende erfaring, har cøliaki i familien og vil ha utredning. Er man bestemt nok så nekter en deg ikke det.
It's all about me Skrevet 12. desember 2007 #16 Skrevet 12. desember 2007 Hos hver med cøliaki så sies det at 1 av 10 blant de nærmeste også har det. Så har du flere i familien med det er oddsen enda større.
prinsemamman Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #17 Skrevet 12. desember 2007 hmmmm. skal ta en prat med min kjære etterpå. tusen tusen takk for tips!
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #18 Skrevet 12. desember 2007 Jadet er ingentin gå vente med. For er det cøliaki vil det mest sannsynlig gå slik som det gikk med våre sønner. Oppkast og kraftig vektnedgang blant mye annet dritt....
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #20 Skrevet 12. desember 2007 Ja gjør det, og så satser vi på at det ikke er noe annet enn en fase og at han er frisk som en fisk. Og dersom det viser seg at han har cøliaki så er ikke det verdens undergang heller, du kjenner jo til det siden din mor har det sikkert, og jeg kan si at vi syns det har gått veldig bra og ha rikke kommet opp i noen problemer med jrs diett enda
It's all about me Skrevet 12. desember 2007 #21 Skrevet 12. desember 2007 ......og så er Semper sine glutenfrie pepperkaker myyye bedre en alle andre )
It's all about me Skrevet 12. desember 2007 #22 Skrevet 12. desember 2007 alle andre med gluten mente jeg da )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå