Lilli-n Skrevet 12. desember 2007 #1 Skrevet 12. desember 2007 Hei.. Jeg er gravid i uke 9. Har hatt tannverk et par dager nå, men gruer meg for å gå til tannlegen, har skikkelig tannlegeskrekk... Og blir ikke bedre når jeg hører folk si at det er farlig med røntgen og bedøvelse når man er gravid. Jeg tror jeg har et hull eller flere, og om jeg må borre tror jeg ikke jeg tør det uten bedøvelse..? Noen som berilige meg litt? Er det farlig med bedøvelse? Farlig med røntgen?
Iselisom_Marie_Sondre Skrevet 12. desember 2007 #2 Skrevet 12. desember 2007 jeg var hos tannlegen 3ganger på 1mnd pga tannverk. og var da 4mnd på vei. de rotet i nærvenemine og jeg fikk bedøvelse. det var veldig betent nedider så fikk bedøvelser. og antibiotika etterpå pga mer plager... men gik over. men for å svare. bedøvelse får du lov og få. men hos meg ville de ikke ta røngten eller og rotfylle.
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #3 Skrevet 12. desember 2007 Hei hei. Du bør nok gå til tannlegen, det er jo ikke bra for hverken deg eller spiren hvis du går rundt med en infeksjon, og uansett: du kan ikke gå med tannverk i 7 mnd til... Røntgenstråling er farlig for fosteret, særlig de tre første mnd. MEN et par enkle røntgenbilde av en tann er IKKE farlig for spiren. Les evt på Statens Strålevern: http://www.nrpa.no/index.asp?startID=&topExpand=&subExpand=&strUrl=//applications/system/publish/view/showobject.asp?infoobjectid=1000617&menuid=1000268. Du og spiren blir utsatt for mer stråling ved å ta en flytur til Syden for eksempel. Det er likevel dine tenner og det er du som bestemmer, så hvis du ikke vil ta røntgen så sier du bare i fra og så må tannlegen klare seg uten. Mange tannleger lar være å ta rtg under svangerskap der det ikke er strengt nødvendig for at mor ikke skal uroes unødig. Det går som regel greit å få gjort noe behandling likevel. Si i fra at du er gravid så bruker tannlegen en bedøvelse som ikke er farlig for gravide. Det er ikke påvist at noen av typene er farlige, men den nyeste typen bedøvelse er lite utprøvd og skal derfor unngås. Håper du får god hjelp hos en god og snill tannlege :-) Og lykke til med svangerskapet
Lilli-n Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 12. desember 2007 Tusen takk for svar.. bra at jeg kan få bedøvelse om jeg trenger å borre eller noe.. det berolgier meg litt, samtidig som jeg nå vet at det ikke skader barnet. Takk=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå