Gå til innhold

Og så akkurat nå da....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk i dag konstatert svangerskapsdiabetes... og er så deppa. Er 34 + 5 uker på vei med mitt andre barn. Er ikke overvektig (kun lagt på meg 7 kg til nå, i forrige gikk jeg opp 14 kg. Da var alt normalt) og alle pröver har värt fine, kun lavt jerninnhold i blodet. Men så ökte plutselig SF målet mitt en del löpet av to uker, og da måtte jeg ta sukkertest. Der var verdiene litt for höye.

Nå skal jeg bli fulgt nöye opp, men fordi jeg skal feire julen borte så får jeg ikke tatt de nödvendige kontrollene för förste uka i januar.. da må jeg ha ultralyd for å sjekke str på baby, og jeg må ta masse andre pröver. Får nok ikke gå over tiden heller (men det gjör jo ingen ting). Imens må jeg passe kostholdet mitt. Ikke sukker og fett og mindre pasta, ris og poteter. Max tre frukt om dagen,men masse grönnsaker.

Har gledet meg så lenge til jula, med ribbe, riskrem, sjokoladepudding og krumkaker, glögg og pepperkaker, men nå blir det nok ikke helt som jeg hadde tenkt meg...

Er det noen der ute som har erfaring med svangerskapsdiabetes?

Går det som oftest over etter födsel?

Hva kan man egentlig spise?

Pleier endring i kostholdet hjelpe å holde det i sjakk, eller må man begynne med insulin?

Synes dette ödela så mye av gleden med å gå gravid, gleden over jula og i det hele tatt, men vil jo ikke det skal skje noe med baby eller meg, så må jo ta det på alvor...

Vet det ikke trenger å väre verdens undergang, men ble skikkelig nedfor... Håper noen har noen beroligende og oppmuntrende ord ang. dette.

-sukk-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HI her igjen. Lurte bare på en ting til, dere som har hatt/har svangerskapsdiabetes, var barna deres friske? hadde de noen problemer etter födsel?

-Sukk-

Skrevet

Hei!

Skjønner deg godt, det er ikke morsomt å få vite det rett før jul. Jeg har sv.diabetes for andre gang (mitt sv.skap nr 2). Om du må ha insulin eller ikke kommer litt an på hvor høyt blodsukkeret ditt var etter 2 timer, men hvis du har fått beskjed om å regulere det med kost, har det nok ikke vært så høyt. Jeg var deppa og sulten hele tiden den første uken, men så har det gått greit. Kluet for meg er å spise mindre porsjoner, og heller oftere. Spiser hver 2. - 3.-time. Men jeg kan ikke spise frukt, kun hvis jeg spiser det sammen med litt mat, men det må du nesten prøve deg fram med. Du kan jo kose deg med julemat, så lenge du styrer unna dessertene, kakene og godteriet. Det jeg gjør når jeg skal kose meg med litt søtt, er å blande litt yoghurt naturell med fun-light, blir ganske godt, egentlig.

Måler du forresten blodsukkeret ditt? Det er ganske greit å gjøre, så vet du med sikkerhet at nurket ikke får i seg for mye sukker. Du får kjøpt utstyr på apoteket, men det er best med resept, for det er veldig dyrt.

Mitt første barn har ikke hatt noen problemer med blodsukkeret etter fødsel, ikke var hun unormalt stor heller. Men det kommer jo an på hvor flink du er til å regulere ditt blodsukker før fødsel.

Jeg spiste helt vanlig kost igjen etter fødsel og tok en ny sukkerbelastning etter 3. mnd, den var helt fin. Men fikk tilbake diabetesen i uke 30 i dette sv.skapet (3 uker tidligere enn sist).

Det positive med å legge om kostholdet er at du vil merke at du blir i mye bedre form, det er faktisk veldig stor forskjell, hverfall har det vært det for meg! I tillegg er jo ikke søtsaker og hurtige karbohydrater bra for babyen uansett om du har diabetes eller ikke. Du får jo en helt annen motivasjon til å spise sundt enn ellers. En jul uten godt er bare sundt, tenk på alle de andre julene du kan spise så mye du vil.

Når du kommer igang vil du se mye lysere på det, men regn med å være litt deppa den første tiden, men hver gang søtbehovet melder seg, så tenk på babyen.

Skrevet

heisann!

jeg har også fått konstatert sv.dia, for ca en uke siden:-( ikke noe gøy nei, men heldigvis var ikke verdiene sånn kjempe høye (5,7 før sukkervann og 8,7 etter å ventet 2 timer)

jordmor ringte føden med en gang og avtalte en time for meg til kostholdsveiledning, og for å få et blodsukkerapparat sånn at jeg selv kan måle meg før og etter måltid osv...var der på mandag og fikk god veiledning og bl.s apparat. fikk beskjed om at omtrent alle blir kvitt dette etter fødsel, men at vi er litt mer utsatt for å få dia type 2 senere i livet:=( det er sjelden at man trenger insulin når man har svangerskapsdiabetes, bare noen få prosent, så ved å endre kostholdet kan man holde det i sjakk:=)

når det gjelder kosthold har jeg fått en laaaang liste, så det blir litt mye å nevne, men prøv å unngå det meste med sukker (som er åpenbart) , vær også obs på fruktsukker, melkesukker, kun et glass melk til måltid og ikke så mye juice, osv, spis så grovt brød/brødprodukter som mulig, masse fiber o.l. obs på pålegg fks: brunost, syltetøy, prim osv inneholder mye sukker. vær litt forsiktig med frukt (mye fruktsukker)

en liten oppsummering:

*små hyppige måltider

*grovt brød

*rikelig med grønnsaker

*så lite sukker som mulig

*begrenset bruk av melk og brunost

*begrenset bruk av frukt og juice

*fet fisk eller tran for å få vit d

*kjøtt, blodpølse (uh) eller leverpostei for å få jern:=)

ble litt lenger enn jeg trodde...hehe, men

tror jeg har fått med det meste da, men bare å spørre dersom du lurer på mer:=)

masse lykke til:=) og husk at vikan jo kose oss litt i julen, men mned måte:=)tihi...

god jul:=)

Skrevet

Mange takk for tilbakemeldinger!!!

Mine resultater på blodprövene var 1. 5.6, 2 (etter en time) 11, 3 (etter to timer) 5,7.

Etter litt deppers i går er jeg i dag innstilt på å fullföre svangerskapet på en sunn måte. Er veldig sulten, men det tåler jeg:-)

Har dere födt til termin forresten?

-Sukk-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...