mamma&urokråka Skrevet 12. desember 2007 #1 Skrevet 12. desember 2007 Jeg må spørre dere, selv om det egentlig ikke gjelder oss lenger, siden vi er i 3.trimester. :-) Men i går fikk jeg vite at søsteren min er gravid og venter baby i begynnelsen av august. Det er jo kjempe koselig, da blir det bare et halvt år i mellom hennes og min baby. Men hun fortalte meg at da hun var hos legen opplevde hun det ikke som veldig greit. For det første visste hun jo at hun var gravid (hadde tatt to tester som begge viste positiv). Men likevel ville de sjekke det da hun kom til legen. Han ville egentlig ta gynekologisk undersøkelse på henne, men hun ville ikke det, fordi hun ikke er komfortabel med det. (Går til gynekolog i steden for vanlig allmenn. lege). Hun hadde virkelig følt seg presset til den undersøkelsen, men ble visst ikke noe av. Så hadde hun fått bare info om hvordan hun kunne ta abort og hvor lang tid hun hadde på seg osv, i steden for info om andre ting. (Hun hadde ikke planlagt å bli gravid, men sa at hun ønsket å beholde barnet, men at barnefaren ikke kom hjem før om 2 uker, og de så klart måtte prate om det litt nærmere. Men han har sagt at han også ønsker barnet, det måtte bare få pratet ordentlig ut om det). Legen hadde heller ikke tatt noen blodprøver av henne, og hun måtte betale for timen. Hvordan var egentlig deres første kontroll-time? Jeg fikk beskjed da jeg ringte at siden jeg hadde fått to positive graviditetstester, så var jeg gravid, for de testene er såpass sikre. Da jeg kom til legen tok de blodprøver, og da jeg sa jeg ville beholde barnet så pratet vi ikke noe om abort, men om hvordan tanker jeg hadde rundt å bli gravid uten å ha planlagt det. Jeg fikk også timen gratis, siden damen sa at "all svangerskapsomsorg er gratis". Siden jeg hadde fortalt søsteren min tidligere hvordan min første time var, ble hun jo litt skuffa da...
Sissel84 Skrevet 12. desember 2007 #2 Skrevet 12. desember 2007 Stakkars jente da.. Syns min var helt ok,fikk litt info,svangerskaps boken og de tok blodprøver osv av meg og jeg ble henvist til gynekolog og ultralyd for det mente legen min var best. (var usikker på siste mens,derfor ul) Jeg tror jeg hadde ring jordmor på stedet der jeg bor eller byttet lege om jeg var henne. hun vil jo sikkert ha oppfølging og føle seg trygg hos legen og det hadde ikke jeg gjort med en sånn lege som nesten oppfordret til abort..
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 12. desember 2007 #3 Skrevet 12. desember 2007 Jeg hadde GU på min første sjekk, men synes ikke det gjør noe- er jo ubehagelig der og da, men ikke noe mer enn det. Var bare for å sjekke at alt var som det skulle- livmoren kjentes fin og det var fint og lukket der inne. Hadde hatt en liten blødning, og fikk litt panikk da. Jeg bestilte timen når jeg hadde hatt to positive tester, så sa bare at jeg akkurat har testet positivt når jeg ringte. Ingen som sjekket hos legen om jeg var det med noen tester eller noe. Ingen nevnte noe om abort i det hele tatt,d et burde de ikke gjøre uten at man selv bringer det på banen. Vårt barn var planlagt og veldig ønsket. Fikk masse informasjon om videre kontroller, sendte henvisning til UL i uke 18, og fikk alle disse bøkene. Samt ble helsekortet fyllt ut. Totalt en veeeeldig positiv opplevelse, men en annen enn min fastlege på samme legesenter- heldigvis en dame.
Lamaungene 07 og 10 Skrevet 12. desember 2007 #4 Skrevet 12. desember 2007 Jeg fant ut at jeg var gravid dagen før jeg skulle flytte til samboeren min i Kristiansand, så fikk "hastetime" hos legen min i stavanger for en prat, var da 5+5, så tok kun urintest på graviditeten. Vi pratet om tanker rundt at jeg ikke var planlagt gravid, og satte fokus på situasjonen min...legen min var veldig saklig på alle punkter, både med tanke på å beholde og å ta abort..jeg så jo bare et sanasurium av rot, men når hun la frem at jeg var nettopp ferdig med høyere studie på universitetet nå i vår, fått meg jobb i Kristiansand, sammen med barnefar, "rett" alder, bil og leilighet på stell...ja, da virket jo ting mer oversiktelig og godt tilrettelagt, faktisk Legetimen strakk seg over en time, en time etter stengetid og nei, jeg betalte ingenting for denne timen. Fikk ny time i uke 8, tok da blodprøve og pratet litt mer om valget vi tok om å beholde..ble tilbudt gu som jeg ville ha, men som ikke var påkrevd...betalte heller ikke for denne timen.
mamma&urokråka Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 12. desember 2007 Takk for svar. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si til henne, siden jeg ikke vet hva som er vanlig. Men høres jo ut som hun har hatt en litt uvanlig legetime.. Ble ganske lei meg da hun fortalte det, er ikke noe gøy med sånne opplevelser. Jeg trodde også at hun bare kunne ta en urinprøve, vet ikke helt om det var det det endte med. Syns også det blir for dumt om hun må betale, når hun egentlig ikke skal det. I tillegg er hun student med dårlig råd, også midt i all julegavehandlinga, så hun ble litt fortvila over det og.. Hvor kan man si ifra om sånt? Hvis hun har betalte selv om hun ikke skulle mener jeg...?
mammaen til Luca Skrevet 12. desember 2007 #6 Skrevet 12. desember 2007 Må si at opplevelsen av min første legetime da jeg var i uke 6, var noe av det samme som din søster. Ville ha bekreftelse på at jeg faktisk var gravid, selv eter 2 tester, og sa til legen at jeg ikke tenkte tanken abort, men den fordømrade legen bare maste om dette og tiden jeg da hadde igjen. Følte meg ikke tatt vel ivaretatt av ham, og fikk byttet ham etter et par måneder. Men det hjalp å prate med damene inne på lab'en, for de er tidligere venninner av meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå