Gjest Skrevet 12. desember 2007 #1 Skrevet 12. desember 2007 Ungene skal ha med i barnehagen som de skal pakke inn og gi til slumsøstrene. Men hva gir en til de egentlig...?? Noen tips??
Gjest irismor Skrevet 12. desember 2007 #2 Skrevet 12. desember 2007 En boks eller to med hermetikk (mat)
Mrs. Bouquet Skrevet 12. desember 2007 #3 Skrevet 12. desember 2007 Det var en storstilt plan for en hjelpetjeneste som i dag langt på vei praktiseres av Frelsesarmeens sosialarbeidere verden over. Ingen kunne vel vente at Frelsesarmeen etter knapt tre års virke her i landet skulle makte å sette denne planen ut i livet. Bevegelsen var fattig, og i den første tiden var det nødvendig å prioritere forkynnelsesvirksomheten. At det var behov for Frelsesarmeens hjelpetiltak fikk en daglig bekreftet på hovedstadens østkant, hvor Frelsesarmeen begynte sin virksomhet. Frelsesarmeens sosialtjeneste ble offisielt åpnet 7. februar 1891. Slumsøstrene begynte sin virksomhet rundt i vanskeligstilte hjem. Dagbladet kunne fortelle: - "Slumsøstrene går inn i de usleste, mest vanskjøttede hjem de kan finne, for å gi elendige mennesker veiledning i husets og kroppens renhold. Til disse bringer de med seg skuregreier og tar selv fatt på å vaske og lufte ut. Å innføre feiekostens og skurebøttens evangelium er nemlig en viktig del av slumsøstrenes oppgave". "Praktiske folk disse Frelseshær-menneskene" avslutter Dagbladet. De samme sosiale behov som fantes i hovedstaden på den tiden var naturligvis også tilstede i større eller mindre grad i andre norske byer. Bare noen uker etter at Kristianias andre slumstasjon var åpnet, kom turen til Trondheim som var den første byen utenfor hovedstaden som fikk nyte godt av slumsøstrenes arbeid. (Mer historikk i boken "Med omsorg for hele mennesket". Se litteraturlisten). Så jeg stemmer for skuregreier.
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 12. desember 2007 #4 Skrevet 12. desember 2007 Slumsøstrene deler ut mat, klær og leker til de som har det vanskelig i julen, dvs : eneforsørgere, eldre, narkomane... De deler ut poser med julemat, barna får en leke og noen klær. Har jobbet frivillig i julen der med å hjelpe til å dele ut dette. De får et papir fra sosialkontoret der det er beskrevet om de er enslig eller har familie . De får pakker etter familie situasjon. Anbefaler å gi en leke jeg.
Mrs. Bouquet Skrevet 12. desember 2007 #5 Skrevet 12. desember 2007 Hehe, men kalles det virkelig for slumsøstrene enda? Kjipt å få hjelp av slumsøstrene når man leser hvordan det hele startet.
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 12. desember 2007 #7 Skrevet 12. desember 2007 Hehe ja de blir nok kalt det enda ja. Med tanke på hva de gjør nå så er det vel på tide med nytt navn. Men de gjør en sinnskt bra jobb for dem vi bare går forbi og overser på gaten. Julen ble satt i et nytt perspektiv for meg da jeg jobbet frivillig der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå