Anonym bruker Skrevet 12. desember 2007 #1 Skrevet 12. desember 2007 15mnd og veldig aktiv. Er så utrolig sliten mange ganger, jeg kan heller ikke dra på besøk, da river hun hele huset til vedkommende ned...:-( Hun sover godt om nettene og dagen da, men er ellers høyt og lavt...av og til for jeg nesten lyst å bytte henne inn i en roligere utgave:-( Jeg vet det er for tidlig med utredning av ADHD..tror vel ikke hun har det, men bekymrer meg ofte...
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2007 #2 Skrevet 12. desember 2007 Jeg har ett aktivt barn. Og jeg har IKKE tenkt tanken, fordi jeg vet at ungen er frisk. Og ingen skal fortelle meg noe annet. Så lenge ungen din har en indre ro og kan konsentrere seg om noe i kortere eller lengre perioder, så er hun frisk (i mine øyne ihvertfall). Men det krever sin mamma. Opp og ut, og følge med. Styr i positiv retning. Masse fysisk aktivitet, positiv oppmerksomhet. Lykke til!
Ametyst Skrevet 15. desember 2007 #3 Skrevet 15. desember 2007 Ja, vi lurte lenge, og særlig i den alderen. Nå er barnet vårt 2,5 år og jeg er sikker på at han ikke har det. Jeg tenker at en del barn har alle symptomer på ADHD i den alderen og det er derfor man ikke utreder da. Jeg kan love deg at jeg prøvde meg på besøk et par ganger, men orket ikke å gjenta det. Gutten vår er fremdeles veldig aktiv, men jeg ser nå at han KAN sitte og se TV. Han KAN konsentrere seg når jeg leser en bok. Han KAN sitte og tegne i noen minutter i hvert fall. Vi har fått god hjelp av spesialpedagog til å håndtere gutten vår. Barnehagen henviste ham da vi tok opp problemet i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #4 Skrevet 15. desember 2007 JA! Ganske ofte, men jeg har ennå ikke skjønt forskjellen mellom aktive små barn og adhd barn. Jeg får blikkontakt med barnet mitt og hun kan konsentrere seg av og til korte perioder med å sitte på fanget å se i en bok, tegne litt eller bygge lego og se på dokka si. Men som regel er det full fart, kastened ting fra bordet, opp og ned sofa, løpe fra leke til leke, gjøre rampestreker, helle ut ting, og spise litt, aldri helt mett, men ned fra stolen igjen osv. Når vi aktiviserer henne, er hun stort sett fornøyd: være ute og grave i sanden, se på dyr osv kan hun gjøre lenge. Hun er veldig blid og veldig fort sint. Tror hun er krevende og bestemt og viljesterk. Men disse symptomene kan jo både vanlige barn og adhd barn ha. Hun sover dårlig om natten ennå til å være 17 mnd. Kan i perioder våkne flere ganger om natten. Vil gjerne komme i kontakt med andre mødre som har en slik 1-2 åring eller noen som har de samme tankene som meg. ingen i familien har adhd.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #5 Skrevet 15. desember 2007 HI her Min jente sover 14 timer per natt, og våkner aldri på natten, så det er jo ett veldig bra tegn da:-) Hun kan også sitte rolig å se på tv eller leke med en leke..men blir fort lei, men det er vel normalt for en liten unge regner jeg med.. Hun er aldri sint, smiler dagen lang..men krever MYE oppmerksomhet og aktivisering... Godt og høre at det er andre som også lurer..men tror nok innderst inne at ingen av oss har ADHD barn... Kan legge til at jeg tenker veldig mye, og er ganske hypokonder av og til....:-/
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #6 Skrevet 15. desember 2007 jeg har også en som er veldig aktiv! Han er alltid på farten, har sjelden tid til å sitte på fanget, hadde lenge ikke tid til å leses til, kan ofte løpe frem og tilbake i leiligheten utallige ganger, høyt og lavt, etc etc. Er ofte så sliten at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal orke mer:-( I tillegg har han hatt problemer med å sove på natta, det er blitt litt bedre nå. Dessuten har han begynt å komme med bøker som han vil jeg skal lese, jeg var lenge bekymret fordi han ikke ville leses til også. Kjenner igjen det som står om hypokonder ja, man bekymrer seg vel for alt;-) Min har/har hatt låsninger i nakken (såkalt kiss), noe som ubehandlet kan gi adhd-liknende symptomer:-( Vi går hos en spesialist i barnefysioterapi på oppfølging, og hun jobber også med adhd-barn. Sist han var der løp han inn på behandlingsrommet og "lekte med alle lekene samtidig". Hun sa da at "du har kanskje vært redd for at han har adhd, men det har han ikke! Da er de aktive på en helt annen måte" Og hun har jo sett ham flere ganger over ca 1 år, så hun kjenner han jo nå. Regner med at barna til dere som har skrevet her er ca som min, høres sånn ut:-) Tror ingen av disse har adhd, de er bare på den mest aktive enden av skalaen, og sannsynligvis svært viljesterke;-) På den annen side virker dette som et følsomt tema. Blant annet ble det snakket om dette på et barseltreff med hs. En mor presterte å si at adhd var oppskrytt og mer et spørsmål om oppdragelse! En fin sten til byrden til en allerede bekymret mor, huff.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #7 Skrevet 15. desember 2007 hei jeg har jobbet en del med et barn som har adhd. det som jeg har lært av det er at det er veldig mange som blir feil diagonisert... mange som får besjed om at de har det uten å ha det.... det er vanskelig å finne ut av at de har det.. og de stiller ikke diagnose før enn at de er blitt en del større enn din jente. kjennetegn kan være f.eks : at de er svært aktive, at de gjør ukontrolerte ting (som f.eks at de slår til noen, hopper over gjerdet i barnehagen... bare for å se på noen blader der..så går de videre og videre..og er plutselig borte, gjør det som andre ber dem om å gjøre... dem har ingen hemninger. kan fint gå bort å dra ned buksen på en jente i klassen så lenge noen har sagt at de skal gjøre det... osv) har vanskelig for å konsentrere seg om ting i lengre perioder. MEN de har også ofte noen felt som de er veldig gode på. noe de interesserer seg for. og da kan de MASSE om dette. de kan konsentere seg om det er noe som de liker godt. men f.eks i samling stund i barnehagen så løper de rundt etter en stund osv.... som du ser så er dette kjennetegn man ikke kan se hos så små barn. man man vente til de blir større. så jeg ville tatt det med ro jeg.. og heller ventet et år eller noe å prøvd å se det an... de har nok ikke adhd skal dere se.. de bare er litt ekstra aktive..
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #8 Skrevet 15. desember 2007 Fikk du vite hvordan adhd barn lekte med leker, siden din ikke var i faresonen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå