Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg har tidligere skrevet inn her i debatten, men den linken kunne jeg ikke finne igjen, så jeg starter på*n igjen...

Jeg søkte noen jobber i september/oktober, før jeg visste at jeg i det hele tatt var gravid. Etter at jeg fant ut av graviditeten, søkte jeg ikke flere, men en stilling jeg var i intervju på i september, kalte meg inn til samtale igjen. De trengte flere folk, og jeg var en høyst aktuell kandidat.

Jeg sa ikke noe om graviditeten. Og fikk jobben!

Jeg jobber nå i butikk, noe som ikke er særlig høytlønnet. Her stiger jeg i lønn med ca 50000 pr. år, og går fra 2 deltidsstillinger til en hel stilling, så jobben er særdeles attraktiv!

Men... Jeg er jo gravid... 14+4 uker på vei...

Har pratet med noen om det; sambo sier at han støtter meg uansett, søster sier hun ville ikke sagt noe før i januar, mor mener jeg må si det før jeg signerer kontrakt...

Fint om noen som har vært i samme situasjon, kan svare meg... Hva sa sjefen? Når sa du det? Hvordan reagerte kollegaer? Hvordan ble miljøet etterpå, osv...

Takker for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei jeg har ikke opplevd det selv, men vi hadde en slik situasjon på jobben i januar...

vi trengte folk (jobber på skole) så vi la ut stilling på nettet.... mange søkte men vi landet på ei som hadde beste papirer, hun nevnte ingenting om at hun var gravid på intervjuet, men etter hun hadde begynt på jobb fortalte hun det til sjef og leder...

det ble tatt godt imot, men etter noen mnd måtte hun kreve å få tilrettelagt (noe hun syns var litt ekkelt) ingen på jobb reagerte negativt på dette, vi bare gledet oss på hennes vegne, å vi synes det var gøy å se magen vokse=)

vi måtte jo søke etter ny person når hun gikk ut i perm. men det var heller ingen problem...

det må sies at det er ingen plikt til å fortelle at du er gravid, så jeg ville anbefalt deg å skrive under på papirene så forteller du det til sjefen etterpå..

di andre kan du fortelle det til i en bisetning,

tror ikke det er så lurt å legge ut om det til alle å en hver allerede første dagen, men litt sånn etterhvert....hvis du skjønner=)

ønsker deg meget lykke til...

Skrevet

Helt enig med trøner i magen her - Signer papirene, og begynn i jobben - så kan du fortelle det etterhvert. Så lenge du ikke har problemer nå, med at du er dårlig eller er mye borte, så ville jeg ikke stusset. Ta jobben - de har ikke noe med at du er gravid - i allefall ikke enda:)

Lykke til:)

Skrevet

Heisann.

Søstra mi begynnte å jobbe i ein jobb og fant ut rett etterpå at ho va gravid, men d blei veldig positivt mottatt på jobben. Å nekta deg jobben pga at du e gravid, e det samme som diskriminering. Ogf det er ikkje lov. Det skjer jo, men... Eg ville tatt jobben jobba, og sagt det etter kvert. E jo bare sundt og ha ein jobb. Gravide og må jo få lov å jobba.. ;)

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Jeg hadde villet sagt det før jeg signerte kontrakten. Har selv vært på jobbintervju etter at jeg ble gravid og valgte å si det når jeg ble innkalt.

De har uansett ikke lov til å avvise deg pga graviditeten, men synes det er mest realt ovenfor arbeidsgiver. Da kan de kanskje gi noen av de andre vikariat for deg?

Ikke enkelt dette og du må nesten gjøre det du føler er riktig!

Skrevet

Jeg var i samme situasjon i min forrige graviditet for 3 år siden. Fikk jobbtilbud og hadde ikke sagt at jeg var gravid. Jeg fortalte det til dem etter at jeg hadde fått tilbudet, men før jeg signerte kontrakten. Tenkte som så at nå hadde de jo ingen rett til å trekke tilbake tilbudet, samtidig som jeg for min egen del gjerne ville se hvordan de reagerte. Man har jo like mye rett på jobben, men jeg tenkte at jeg hadde ikke lyst til å jobbe der dersom alle skulle se stygt på meg og følte at jeg hadde lurt dem.

De innrømmet vel at det ikke akkurat var ideelt, men tok det samtidig fint og sa at man må jo tenke langsiktig bla bla. Kunne da signere kontrakten med (ganske) god samvittighet, og ikke være redd for å bli frosset ut når jeg startet.

Alt har fungert kjempefint, er veldig glad for at jeg tok den jobben, men også fornøyd med måten jeg håndterte det på. Og nå skal jeg snart ut i permisjon igjen, og må nok innrømme at det er med bedre samvittighet denne gangen!

Tenk på deg selv og dine egne interesser, og lykke til! :-)

Skrevet

Hei. Jeg har vært i din situasjon. Begynte i jobben da jeg også var 14 uker, og heldigvis har magen holdt seg inne nå helt til uke 20. Jeg skal fortelle en sjef det imorgen, og gjett om jeg gruer meg. Men tror det går fint.

Du må tenke på deg og inntektsikring, og husk at du må jobbe i fire uker før en evt. sykemelding, samt ha jobba 8 uker før du kan ta egenmelding, før det må du ha sykemelding for alt. Men jeg har satsa på at det går bra, og at jeg slapp sykemelding, og helst sykemeldinger de kommende ukene:::))

Og husk at du ikke må ha dårlig samvittighet, vet det er lett å si, men ikke så enkelt i praksis. Men tenk at de kan satse på deg i mange år fremover om du trives og om de legger opp til spennende arbeidsoppgaver.

Lykke til, det går nok bra!

Skrevet

Hei :D

Jeg er i samme situasjon som deg! Velger å ta jobben, jobbe og si ifra etterpå!!= ) her er det snakk om å sikre sin egen inntekt! Kanskje noen vil kalle det egoistisk, men det får være måte på. Ta jobben du og ta det opp med arb.giver senere=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...